لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

برگزاری مراسم هفت سين زندانيان سياسی در کانادا


سازمان عفو بين الملل کانادا مراسمی به مناسبت نوروز در دفتر تورنتوی اين سازمان برگزار کرد
سازمان عفو بين الملل کانادا مراسمی به مناسبت نوروز در دفتر تورنتوی اين سازمان برگزار کرد

سازمان عفو بين الملل کانادا مراسمی به مناسبت نوروز در دفتر تورنتوی اين سازمان برگزار کرد و با قرار دادن تصوير هفت زندانی سياسی ايرانی در سفره هفت سين و سخنرانی درباره آنها به اطلاع رسانی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخت.


تصاوير سيد ضيا نبوی، سيد حسين کاظمينی بروجردی، سعيد ملک پور، حميد قاسمی شال، روناک صفارزاده، کوهيار گودرزی و مهوش ثابت در سفره هفت سين جای داده شده بودند و هفت نفر به نوبت در مورد هر يک از اين زندانيان سياسی دقايقی برای حاضران توضيح دادند. آنتونللا مگا همسر حميد قاسمی شال که در مراسم شرکت داشت تصوير اين زندانی محکوم به اعدام را در دست گرفت و به عنوان يکی از آن هفت نفر در مورد وضعيت همسر خود توضيح داد و حکم اعدام حميد قاسمی شال را بی پايه خواند.

در شهر تورنتو چندين مراسم نوروزی توسط گروهها و بخش های مختلف جامعه ايرانی و غير ايرانی برگزار شده است و هر کدام اين برنامه ها صد ها نفر را در خود جای داده اند. نوروز در کانادا در تقويم رسمی دولتی ثبت است و در اماکن رسمی تابلوهايی با عنوان «نوروز مبارک» و نيز سفره های هفت سين بويژه در بانک ها همچنان در معرض ديد عموم قرار دارد.

بخش ايران سازمان عفو بين الملل در تورنتو با برگزاری نوروز به افتخار زندانيان سياسی به افشای نقض حقوق بشر می پردازد. اين مراسم تنها به صحبت در مورد وضعيت نقض حقوق بشر محدود نمی شد بلکه حاضران با امضای کارت پستال هايی که توسط عفو بين الملل تهيه شده بود به زندانيان سياسی و خانواده آنها پيام نوروزی فرستادند. در همين حال دفتر اين سازمان در تقاطع خيابان های «يانگ و اگلينتون» با انواع غداها و شيرينی های ايرانی از مهمانان ايرانی و کانادايی خود پذيرائی می کرد.

خانم گلوريا نفزيگر مدير دفتر تورنتو سازمان عفو بين الملل و مسئول امور پناهندگان در اين دفتر در مورد اين مراسم می گويد ما می دانيم نوروز هفت سين سنتی و قديمی خودش را دارد اما ما علاوه بر سفره هفت سين يک ميز هفت سين با عکس زندانيان درست کرديم تا علاوه بر جشن نوروز و نشان دادن ويژگی های مثبت جامعه و فرهنگ زيبای ايرانی به افشای نقض حقوق بشر نيز بپردازيم.

گلوريا به مردم ايران می گويد در ايران اتفاقات مثبتی توسط مردم می افتد که از دل مردم می آيد. مردمی که خود قدرت تغييرات را دارند و آن را رقم خواهند زد و تا جايی که ما قلب داريم و دستانی که به ما ياری برساند، به حمايت خود از حقوق مردم ايران ادامه خواهيم داد.

اين سومين جشن نوروزی سازمان عفو بين الملل در تورنتوی کانادا است که توسط دايره ايران اين سازمان انجام می گيرد. خانم رنه ساويور که عضو اين دايره است می گويد از سه سال پيش و بعد از شروع جنبش سبز «دايره عمل ايران» در دفتر سازمان عفوبين الملل در تورنتو شکل گرفت و سپس در هر نوروز ما يک مراسم برگزار کرديم.

اين عضو سازمان عفو بين الملل در مورد دليل ترکيب نوروز با موضوع حمايت از زندانيان می گويد نوروز اهميت بسيار زيادی دارد و همه را به ياد تغيير و نو شدن می اندازد و چه خوب که ما نيز برای بهترشدن جامعه از اين فرصت استفاده کنيم و از تغيير و آنهايی که برای تغيير می کوشند حمايت کنيم.

XS
SM
MD
LG