لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

کوفی عنان خوستار همکاری تهران برای رفع بحران سوریه شد


کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه
کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه
کوفی عنان نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه روز پنجشنبه خواستار همکاری ایران برای حل بحران سوریه شد.
آقای عنان که پيشنهاد تشکيل يک گروه جديد بين المللی برای حضور در سوريه را مطرح کرده، تصريح کرد که همه کشور‌ها می‌توانند به اين گروه بپيوندند و گفت اميدواراست، ايران به عنوان کشوری مهم در منطقه، خود بخشی ازاين «راه حل» باشد.
در همين حال سوزان رايس نماينده آمريکا در سازمان ملل، ضمن مخالفت با حضور ایران به عنوان راه حلی برای بحران سوریه، گفت جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر خود بخشی از مشکلاتی است که موجب ایجاد بحران در سوریه شده است.

فرانسه و بریتانیا نیز پنجشنبه، یک روز پس از آن‌ که روسیه در راستای حل بحران سوریه، خواستار برگزاری نشستی با حضور کشورهایی نظیر ایران و ترکیه شد، اعلام کردند ایران هیچ‌ نقشی نمی‌تواند در نشست سوریه داشته باشد.

غرب در ماه‌های گذشته بارها سپاه پاسداران ایران را متهم کرده است که در سرکوب‌های سوریه دخالت می‌کند. این اتهام از سوی شورای ملی سوریه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت بشار اسد نیز مطرح شده است.

اگرچه مقام های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همواره هر گونه دخالت تهران در امور سوريه را رد کرده‌اند و کشتار مردم سوریه را به مخالفان و نیروهای القاعده نسبت داده‌اند، یکی از مسئولان نیروی قدس سپاه پاسداران به تازگی و برای نخستین بار دخالت ایران در حوادث سوریه را تأیید کرد.

اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، هفتم خردادماه با تأیید این مسئله، تأکید کرد که این دخالت برای جلوگیری از «کشتار مردم» بوده است.

وی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم، کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی، به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»

۱۵ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد. سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.
XS
SM
MD
LG