لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

مخالفت چین با تشدید تحریم تهران؛ هلند خواستار تحریم بانک مرکزی ایران شد


لیو وی مین، سخنگوی وزارت امور خارجه چين
لیو وی مین، سخنگوی وزارت امور خارجه چين

در حالی که چين روز چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور مخالف تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران است، هلند به جمع کشورهایی پیوست که خواستار تحریم بانک مرکزی ایران شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چين می گوید که «پکن همواره مخالف تحريم های يک جانبه بوده است.»

لیو وی مین افزود ما معتقديم فشار و تحريم ها نمی تواند به حل مشکل ايران کمک کنند و فقط موجب پيچيده شدن اوضاع می شود.

وی از طرفين خواست تا گفت و گو و همکاری میان خود را تقويت کنند.

واکنش چین در حالی صورت می گیرد که آمریکا، بریتانیا و کانادا تحریم های یکجانبه علیه تهران را تشدید و دسترسی ایران به سیستم مالی خود را قطع کرده‌اند. آمریکا از دیگر کشورها نیز خواسته است تا در این زمینه اقدام کنند.

این تحریم ها در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.

پیشتر در واکنش به این تحریم ها، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با انتشار بیانیه‌ای گفته بود: «ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که فدراسیون روسیه این گونه قانون‌های فرامنطقه‌ای که بر اساس آن تحریم یک کشور علیه کشور دیگر به شرکت‌های کشورهای ثالث هم بسط داده شود را ناپذیرفتنی و مغایر با قوانین بین‌المللی می‌دانیم.»

در همین حال روز چهارشنبه وزارت خارجه هلند گفت که اتحادیه اروپا باید تحریم ها علیه ایران را تشدید کرده و این تحریم ها شامل حال بانک مرکزی ایران نیز شود.

یوری روزنتال، وزیر امور خارجه هلند گفت: «مقامات کلیدی دولت جمهوری اسلامی باید در لیست تحریم ها قرار گیرند و تحریم های جدیدی در مورد صنایع نفت و گاز ایران در نظر گرفته شود.»

فرانسه نیز خواستار تحریم بانک مرکزی و نفت ایران شده است.

ديپلمات ها در مقر اتحاديه اروپا می گويند که اين اتحاديه قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود ۲۰۰ نفر از شخصیت ها و شرکت های ايرانی را مورد تحريم های تازه قرار دهد.

اين اقدام اتحاديه اروپا برای تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل مقابله جويی آن با درخواست های بين المللی در زمینه حل و فصل ابهام های مربوط به برنامه هسته ای اش صورت می گيرد.

قرار است تحريم های جديد اتحاديه اروپا در نشست روز اول دسامبر وزيران امور خارجه اين اتحاديه در بروکسل بررسی و مورد تصويب قرار گيرد.

XS
SM
MD
LG