لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

«مردم ایران برای دستيابی به اينترنت آزاد مبارزه می‌کنند»


مالته اسپيتز، نماينده پارلمان آلمان
مالته اسپيتز، نماينده پارلمان آلمان
به تازگی حرکتی در بين نمايندگان پارلمان آلمان و پارلمان اروپا آغاز شده که طی آن بعضی از نمايندگان از زندانيان سياسی ايران حمايت کرده‌اند.
مالته اسپيتز، نماينده پارلمان آلمان و عضو اجرايی هيات اتحاد ۹۰ سبزها، اعلام کرده پدرخواندگی حسين رونقی‌ملکی، وبلاگ‌نويس زندانی را که در زندان يکی از کليه‌هايش را از دست داده، قبول کرده است.
مالته اسپيتز به پيشنهاد جامعه بين‌المللی حقوق بشر فرانکفورت اين اقدام را انجام داده و در نامه‌ای به سرکنسول آلمان نوشته به عنوان عضو هيات فدرال اتحاد ۹۰ سبزها و همچنين به عنوان يک پدرخوانده سياسی خواستار آزادی فوری و بی‌قيد و شرط حسين رونقی‌ملکی و اقدام لازم برای درمان پزشکی او است.
راديو فردا با مالته اسپيتز، نماينده پارلمان آلمان گفت‌وگو کرده و ابتدا از او پرسيده دليل اينکه پدرخواندگی حسين‌ رونقی‌ملکی را پذيرفته، چيست؟
من حدود يکسال پيش تصميم گرفتم که پدرخواندگی حسين رونقی ملکی را برعهده بگيرم. بعد از اينکه زندگينامه او را خواندم، فهميدم که ما هردو در يک تاريخ و يک سال بدنيا آمده‌ايم. هر دو ما در ۱۴ آوريل ۱۹۸۴ بدنيا آمده‌ايم. من فکر کردم که ارتباطی بين ما هست. ما در يک تاريخ بدنيا آمده‌ايم و هردو برای يک ارزش می‌جنگيم. آنچه برای من همه است اين که به مردم جهان نشان بدهم که در بعضی از کشورهای جهان مثل ايران، مردم برای بدست آوردن آزادی و مقابله با سانسور و همچنين برای دسترسی به اينترنت می‌جنگند.
- آقای اسپيتز شما نامه‌ای هم به کنسولگری ايران در آلمان نوشتيد و خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط حسين رونقی‌ملکی از زندان شديد. از مقام‌های ايران چه درخواست ديگری در اين نامه داشتيد و آيا پاسخی از سوی مقام‌های ايران دريافت کرده‌ايد؟
نه من هنوز هيچ واکنش رسمی از طرف ايران دريافت نکرده‌ام. هنوز منتظرم تا پاسخی رسمی دريافت کنم. آنچه برای من مهم بود اين بود که به سفارت ايران نشان بدهم که ما خبرهای مربوط به حسين رونقی ملکی را دنبال می‌کنيم و خواهان آن هستيم که او به سرعت از زندان آزاد و شرايط لازم برای آغاز درمان او فراهم شود.
- بعد از اينکه اعلام کرديد پدرخوانده حسين رونقی‌ملکی خواهيد بود، تعدادی از نمايندگان پارلمان آلمان و پارلمان اروپا حمايت از زندانيان ايرانی را آغاز کردند. فکر می‌کنيد تاثير اين حرکت روی مقام‌های ايرانی چه خواهد بود؟
من هنوز نمی‌توانم بگويم که چه تاثيری داشته است. مهم اين است که به مردم در آلمان و سراسر جهان بگوييم که هنوز در گوشه‌هايی از جهان کسانی هستند که بخاطر مبارزه برای دستيابی آزاد به اينترنت، دستيابی به تغيير و حقوق مدنی خود مبارزه می‌کنند و به زندان می‌افتند. فکر می‌کنم مهم اين است که بايد به صورت عمومی درباره اين مسايل حرف زده شود تا مقام‌های ايرانی با انتقادهای بين‌المللی بيشتری روبه‌رو شوند. فکر می‌کنم تاثير اين حرکت درازمدت خواهد بود ولی هنوز نمی‌دانم که تاکنون تاثيری داشته يا نه.
- تعداد زيادی از زندانيان سياسی در زندان در شرايط جسمی وخيمی هستند. پارلمان آلمان چه کاری در اين باره می‌تواند انجام دهد؟
من فکر می‌کنم که مهم اين است که درباره چنين پرونده‌هايی به صورت عمومی و جهانی حرف زده شود. از سوی ديگر می‌توانيم اميدوار باشيم که هنوز احتمال برای برقراری روابط قوی ديپلماتيک با ايران وجود دارد و در آن صورت ما می‌توانيم با ايران درمورد پرونده‌های اين چنين صحبت کنيم.

زيرا در حال حاضر ايران تحت فشارهای مشخص بين‌المللی است و افکارعمومی به صورت گسترده درباره پرونده‌های حقوق بشر در ايران نظر منفی دارند. در اين صورت ما می‌توانيم وضعيت مردم بويژه زندانيان را در ايران تغيير دهيم. من فکر می‌کنم تعداد زيادی از نمايندگان پارلمان در آلمان و سراسر اروپا هستند که حاضرند برای مردم ايران مبارزه کنند. زيرا آنها می‌خواهند به مردم ايران کمک کنند.
- درخبرها می‌بينيم که کشورهای غربی بيشتر از برنامه هسته‌ای ايران انتقاد می‌کنند و انتقاد نسبت به وضعيت حقوق بشر شايد کمتر باشد. فکر می‌کنيد چرا اينطور است؟
من فکر می‌کنم پرونده‌های حقوق بشر هم به صورت گسترده مطرح می‌شوند اما به پرونده هسته‌ای ايران در رسانه‌های غربی هم زياد پرداخته می‌شود. برنامه هسته‌ای ايران ممکن است مورد توجه مردم عادی در اروپا نباشد اما رسانه‌های غربی زياد به آن توجه می‌کنند.

من فکر می‌کنم مهم اين است که مردم کشورهای غربی را از نقض حقوق بشر در ايران آگاه کنيم. بايد به مردم داستان کسانی مثل حسين رونقی ملکی را بگوييم و به آنها بگوييم اين زندانيان چه کرده‌اند و برای چه مبارزه می‌کنند و به چند سال زندان محکوم شده‌اند. ترکيب وضعيت حقوق بشر و برنامه هسته‌ای و وضعيت زندگی فردی مردم در ايران و آگاهی دادن درباره آن می‌تواند تاثير زيادی در اروپا دارد و اميدوارم که روی ايران هم تاثير داشته باشد.
XS
SM
MD
LG