لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

کره جنوبی در پی معافیت از تحریم علیه نفت ایران


تانکرهای نفت در نزدیکی جزیره خارک
تانکرهای نفت در نزدیکی جزیره خارک
يک مقام ارشد کره جنوبی روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که سئول درپی معافيت از تحريم های جديد آمريکا عليه نفت ايران است.

این مقام ارشد کره جنوبی که نخواست هویتش فاش شود، با اشاره به اینکه ایران از صادرکنندگان اصلی نفت به سئول است، تحریم‌های جدید علیه ایران را نگرانی جدی برای این کشور دانست.

کره جنوبی پنجمین واردکننده نفت در جهان است. به گزارش رویترز، کره جنوبی در سال ۲۰۱۲، ۱۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود يعنی ۲۰۰ هزار بشکه در روز را از ايران وارد خواهد کرد که ۱۰ هزار بشکه در روز از سال ۲۰۱۱ بيشتر است.

کره جنوبی ماه گذشته تحریم علیه ایران را تشدید کرد و از تحریم «۹۹ گروه و شش شخص» مرتبط با توسعه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

این مقام ارشد کره ای در مورد خرید نفت از ایران افزود: «ما نمی‌توانیم این منبع اصلی نفت برای کره جنوبی را از دست بدهیم و باید از اجرای این تحریم‌ها معاف شویم.»

ژاپن نيز که از واردکنندگان عمده نفت ايران است، می‌کوشد تا از چنين معافيتی برخوردار شود.

تحريم بانک مرکزی ايران توسط آمريکا، چنين معافيتی را برای کشورهايی که با آمريکا در زمينه تشديد فشار بر ايران همکاری می‌کنند، در نظر گرفته است.

اين تحريم‌ها که صنعت نفت ايران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است، شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند ميان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ايران يا بخش مالی آمريکا، يکی را انتخاب کنند.

به موجب اين قانون، بانک‌های مرکزی کشورهای ديگر در صورت معامله با بانک مرکزی ايران در ارتباط با انتقال درآمدهای نفتی ايران، شامل تحريم‌های مشابه خواهند شد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی کانال اصلی ورود درآمدهای نفتی ايران است.

تحريم بانک مرکزی ايران در راستای تشديد فشار بر جمهوری اسلامی برای به اجرا گذاشتن قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين توقف فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG