لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

شبکه اول سيما در خدمت سازمان تربيت بدنی


بهرام شفيع
بهرام شفيع
سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران در دولت‌های مختلف، همواره تریبون‌هایی در شبکه‌های مختلف صداوسیما داشته‌است. افراد یا برنامه‌هایی که مبلغ سیاست‌های سازمان ورزش هستند.

ستاره‌سازی از مسئولان ورزش، تبلیغ برنامه‌ها و تقویم فدراسیون‌ها، توجیه افکار عمومی در ناکامی‌های ورزشی، میدان ندادن به منتقدان و بزرگ‌نمایی نتایج از جمله اقداماتی است که در دستور کار چنین برنامه‌هایی قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مبلغ سازمان تربیت بدنی در سازمان صداوسیما، برنامه باسابقه «ورزش و مردم» در شبکه اول سیما است. برنامه‌ای که تهیه‌کنندگی و مجری‌گری آن در ۲۵ سال اخیر، به عهده بهرام شفیع بوده‌است.

بهرام شفیع که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ از گزارشگران فوتبال بود، غیر از صداوسیما در دستگاه سازمان تربیت بدنی نیز شاغل است و طی شش سال گذشته، پست ریاست فدراسیون هاکی ایران را در اختیار گرفته‌است.
در ادامه برنامه، این انتظار وجود داشت که بهرام شفیع دست کم سؤالی درباره علت حذف هاکی ایران از رشته‌های اعزامی بپرسد.

«ورزش و مردم» را سال ۱۳۵۸ مجید وارث اجرا می‌کرد و کارگردان آن نیز وارطان آنتانسیان بود. اما مشی انتقادی مجید وارث و سکوت نکردن او مقابل نابسامانی‌های ورزش ایران در سال‌های اول انقلاب، در نهایت به خروج او از ایران انجامید.

در برنامه امروز، جمعه، بیست و ششم شهریور، مجری برنامه در چند نوبت وعده داد که میزبان دبیر کمیته ملی المپیک ایران خواهد بود و سؤالات بسیاری هست که از بهرام افشارزاده پرسیده خواهد شد. سرانجام میهمان برنامه به استودیو رسید. گفت‌وگویی که بخشی از آن، نقل به مضمون در زیر آمده‌است:

*شفیع: این آقای افشارزاده همیشه سر وقت هست. هیچ وقت نشده که دیر کنه. ایشون همیشه منظمه. همچی همیشه چند دقیقه‌ای هم زودتر میاد و در خدمتشون هستیم و از ایشون ممنونیم. آقای افشارزاده بازم سر وقت اومدید. داشتم فکر می‌کردم که مقابل استاد افشارزاده چه میشه صحبت کرد. تلاش‌های مختلف و سال‌های سال و موفقیت‌های مختلف. می‌دونم که گرفتار هستید. خیلی ممنونم که به موقع تشریف آوردید.
-خب به هر جهت انجام‌وظیفه کرد
*شفیع: ما شنیدم همیشه خیلی زود میرید سر کار. ساعت چند میرید؟
-پنج؛ پنج و نیم
*شفیع: آها. تا کی سر کار هستین؟
-تا زمانی که کاری برای انجام دادن باشه
*شفیع: من شنیدم که چند بار به خاطر فشار شدید کار برای ورزش کشور شما مریض هم شدید و همچی تنگی نفس و قلبی و اینا داشتین. پشیمون نشدید که مثلاً نیاین از فردا
-از فردا زودتر اومدم
*روی مریضی رو کم کردین؟
-بله
*البته می‌دونم که الان بپرسم شما دقیق بلدید. چند روز به گوانگ‌ژو مونده؟
- ۵۶ روز
*چند ساعت؟
- هه هه
در ادامه برنامه، این انتظار وجود داشت که بهرام شفیع دست کم سؤالی درباره علت حذف هاکی ایران از رشته‌های اعزامی بپرسد، زیرا او همواره در برنامه‌هایش هاکی ایران را موفق‌ترین تیم آسیا معرفی کرده‌است.
در برنامه «ورزش و مردم»، غیر از دفاع از عملکرد مسئولان سازمان تربیت بدنی، از فدراسیون‌هایی که ممکن است نتایج‌شان باعث خدشه‌دار شدن عملکرد سازمان بشود هم انتقاد می‌شود.

شفیع توضیحی در این باره نداد که چگونه موفق ترین تیم آسیا، ناگهان در فهرست «رشته‌های زنگ تفریح» قرار گرفته و جایی در کاروان اعزامی ایران نخواهد داشت. زیرا او و مهمانش در طول برنامه تاکید کردند که نباید رشته‌هایی که ممکن است زنگ تفریح باشند را به گوانگ‌ژو فرستاد.
شفیع به پوشش تصویری بازدیدهای افشارزاده از اردوهای مختلف ورزشی نیز پرداخت.

*شما دارین با تکواندوکاران، نمی‌دونم کاراته‌کاران، دوستان هستن توی این عکس.
-حضور ما در این اردوها مثمر ثمر هست.
*شما همه جا میرین سر می‌زنین؟
-بله
*خیلی خوشحال میشن شما رو می‌بینن یا یه خورده ناراحت میشن؟ خدای نکرده منظورم این نیست که ناراحت بشن. منظورم اینه که چون شما می‌خواین نظارت کنین و عیب‌ها رو ببینی. مثل امتحان. زمان دبیرستان و دانشگاه هم امتحان‌ها، خیلی لحظات خوشی نبود. مگر این که ۲۰ بشی.
- ما مچ‌گیری نمی‌کنیم، ...
*من مطمئنم که شما عین صداقت رو میگید. یک نقطه از یک متن رو جا نمی‌گذارید. چون سال‌ها شاگردی شما رو کردم اینو خوب می‌دونم. تعامل خوبی با سازمان دارید. آقای سعیدلو کار کردن باهاشون راحته. صادقانه و خالصانه صحبت می‌کنه. قصد تعریف و چیز ندارم. تعارف هم نمی‌کنم. آقای علی‌آبادی هم بسیار دقیق و محاسبات ریاضی دقیقی دارن. دقت کردم ببینم محاسباتی که میگه از روی نوشته نباشه، دیدم نه همش رو از حفظه! من یه نوک سوزن ریاضی بلدم دیدم چقدر تمام محاسبات رو دقیق بلد هستن ایشون.

این گفت‌وگوی طولانی با این توضیح شفیع که میهمانش مثل یک جوان ۱۸ ساله است پایان یافت. (افشارزاده در آستانه ۷۰ سالگی است).

این مصاحبه تفاوتی با حضور مسئولان ورزش در دولت سیدمحمد خاتمی در این برنامه یعنی محسن مهرعلیزاده و مصطفی هاشمی طبا و قدمی، و پس از آن کیومرث هاشمی، محمد علی آبادی و علی سعیدلو در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نداشت.

در برنامه «ورزش و مردم»، غیر از دفاع از عملکرد مسئولان سازمان تربیت بدنی، از فدراسیون‌هایی که ممکن است نتایج‌شان باعث خدشه‌دار شدن عملکرد سازمان بشود هم انتقاد می‌شود.

مثلاً در برنامه امروز، مجری و تهیه‌کننده برنامه درباره فدراسیون کشتی گفت: «جناب آقای سعیدلو رئیس محترم سازمان تربیت بدنی همیشه محبت‌های زیادی به فدراسیون کشتی کرده و هرچه در توان داشته انجام داده. به نظر من، آقای یزدانی خرم باید قدردان این محبت‌ها باشه.»

حمله به برنامه‌های ورزشی منتقد در صداوسیما نیز از دیگر بخش‌های برنامه امروز بود. جایی که بهرام شفیع با توجه به اظهارات امیر قلعه‌نوعی علیه برنامه تلویزیونی ۹۰، خطاب به بیننده‌ها گفت: آقای قلعه‌نوعی چندی است اعلام کرده با بعضی برنامه‌ها صحبت نمی‌کنه. اما با برنامه ما مثل همیشه حرف زده و پاسخگوی سؤالات ما بوده است!

----------------------------------------------
* دیدگاه‌های ارائه شده در این مقاله الزاماً بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های رادیو فردا نیست.
XS
SM
MD
LG