لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

شش نفر در آمریکا متهم به نقض تحریم تجاری ايران شدند


دادگاهی در آمریکا. عکس تزئینی است.
دادگاهی در آمریکا. عکس تزئینی است.
مقامات آمریکایی اعلام کردند «پنج شهروند ايرانی و یک آمريکايی ایرانی تبار متهم به نقض تحريم تجاری ايران و توطئه برای تامین فناوری ماهواره ای برای این کشور شده اند.»

به گزارش سی ان ان، دادستان های دادگاه فدرال می گويند تکنولوژی و سخت افزاری که توسط این شش نفر به ايران فروخته شده، این کشور را قادر کرده است ماهواره مخابراتی اش را در سال ۲۰۰۵، از روسيه به فضا بفرستد.

نادر مدانلو که ۴۹ سال دارد، متولد ايران و شهروند آمريکا است. وی، صبح روز سه شنبه در واشینگتن دستگير شده است ولی پنج همدست او همچنان آزاد هستند. آقای مدانلو متهم است که با نقض تحريم های ايران، با شرکتی روسی و يک مشتری در ايران، برای ساخت و راه اندازی ماهواره توافق کرده بود.

یک قاضی فدرال همچنین گفته است که هدف فعالیت این شش نفر دور زدن تحریم تجاری آمریکا علیه ایران بوده است. آقای مدانلو سال 1992 شرکت خود به نام «فاینال آنالیسیس» را تاسیس کرد و مذاکراتی در سال 1994 با شرکت دولتی «پولیگلوت» در روسیه، در مورد فرستادن ماهواره های «فاینال آنالیسیس» به فضا را آغاز کرد.

مقام های آمریکایی می گویند نادر مدانلو در سال 2001 مجبور شده بود شرکتی تازه به نام «نیویورک ساتلایت اینداستریز ال ال سی» تاسیس کند که دارایی های شرکت ورشکسته «فاینال آنالیسیس» را به کنترل درآورد.

آقای مدانلو همچنین با معامله ای برای کمک به «یک مشتری در ایران برای ساخت و پرتاب ماهواره ها» موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نادر مدانلو با حمید مالمیریان که خود را نماینده دولت ایران معرفی می کرد و مسئولان شرکت «پولیگلات» روسی دیدار کرد تا قراردادی را برای پرتاب ماهواره ببندد.

مقامات آمریکایی افزودند که این شش نفر 10 میلیون دلار دریافت کرده اند. در اتهام نامه دادگاه آمریکایی 10 میلیون دلار جریمه برای هر یک از شش متهم درخواست شده است.

نادر مدانلو در صورت محکوم شدن به نقض تحریم تجاری ایران می تواند به 20 سال زندان محکوم شود. پنج همدست وی نیز، از جمله شخصی به نام رضا حیدری،در صورت محکوم شدن به پول شویی، هر کدام، با حکم 20 سال زندان روبرو می شوند.

اخیرا دادگاهی در آمریکا یک شهروند ایرانی-آمریکایی را به دلیل آن چه نقض تحریم‌های تجاری ایران و انتقال بدون مجوز وجوه نقد عنوان شده است گناهکار شناخت.

محمودرضا بانکی، ۳۳ ساله، که در ایالات متحده تحصیل کرده و از ۱۴ سال پیش تابعیت آمریکایی دریافت کرده است، به دلیل انتقال میلیون‌ها دلار که از سوی خانواده‌اش به حساب شخصی وی واریز شده در مظان اتهام نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران که در سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فن‌آوری به ایران منع می‌کند.
XS
SM
MD
LG