لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

حزب اعتماد ملى خواستار انتخابات آزاد و اجازه برگزارى تظاهرات به مخالفان شد


آقاى كروبى در نخستين بيانيه هاى خود پس از برگزارى انتخابات، معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس دولت دهم را رد كرد و گفت كه نتيجه اين انتخابات را به رسميت نمى شناسد.
آقاى كروبى در نخستين بيانيه هاى خود پس از برگزارى انتخابات، معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس دولت دهم را رد كرد و گفت كه نتيجه اين انتخابات را به رسميت نمى شناسد.
حزب اعتماد ملى كه زير نظر مهدى كروبى اداره مى شود روز يكشنبه در پاسخ به مطلب يكى از روزنامه هاى هوادار دولت جمهورى اسلامى خواستار برگزارى انتخابات آزاد و صدور اجازه براى برگزارى تجمع آزاد و امن براى هواداران كروبى و موسوى شد.

حزب اعتماد ملى اين درخواست را در جريان پاسخ به يك روزنامه به گفته آن، «معلوم الحال»، مطرح كرد كه «توسط نيروهاى افراطى» اداره مى شود.

روزنامه «كيهان» در شماره روز شنبه، چهارم بهمن ماه، در واكنش تندى به اظهارات آقاى كروبى در ديدار با خانواده عليرضا بهشتى كه گفته بود: «براى اولين بار بعد از انقلاب پل ارتباطى مان با سيستم براى حل مشكل زندانيان قطع مى باشد» نوشت: «ظاهرا وى ۷-۸ ماه خواب بوده و تازه بيدار شده و فهميده چه خبط بزرگى كرده است.»

حزب اعتماد ملى در پاسخ به اين نوشته، روزنامه كيهان و طرفداران دولت را به باد انتقاد گرفته و گفته است: «آن كسانى خوابند و هنوز بيدار نشده اند كه جمعيت سه ميليونى مردم را در ۲۵ خرداد نديدند و سكوت با معناى آنها را نشنيدند.»

اين حزب افزوده است: «آن كسانى خوابند كه به رغم كشتار در بازداشتگاه كهريزك كه ننگى براى اين انقلاب شد، عامل اصلى آن را در كنار خود مى نشانند و از او تقدير مى كنند و در مصونيت آهنى قرار مى دهند. آيا مى خواهيد بدانيد كه ديگر چه كسانى خوابند و چه زمانى وقت بيدارى آنهاست؟»

اشاره اين حزب به سعيد مرتضوى، دادستان پيشين عمومی و انقلاب تهران، است كه در گزارش مجلس شوراى اسلامى به عنوان متهم اصلى حوادث كهريزك معرفى شده است. آقاى مرتضوى اخيرا با حكم محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، رياست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز را به عهده گرفته است.

حزب اعتماد ملى در بخش ديگرى از پاسخ خود گفته است: «انتخابات آزاد برگزار كنيد يا اجازه برگزاری يك تجمع آزاد و امن به هواداران آقايان كروبى و موسوى بدهيد تا بيبند مردم چگونه بيدارتان مى كنند.»

اين تشكل سياسى تاكيد كرده است كه «آقاى كروبى محكم و استوار ايستاده و براى تمامى سخنان خود سند دارد.»

مهدى كروبى كه در انتخابات روز ۲۲ خرداد نامزد مقام رياست جمهورى بود در سال هاى گذشته به عنوان يكى از ريش سفيدان جناح اصلاح طلب شناخته مى شد كه در رايزنى با مقام هاى دولتى و قضايى تلاش مى كرد تا زمينه آزادى زندانيان سياسى، مطبوعاتى و دانشجويى را فراهم كند.

وى در ماه هاى گذشته دستگاه هاى امنيتى و قضايى جمهورى اسلامى ايران را متهم كرد كه اقدام به آزار و اذيت جنسى برخى از بازداشت شدگان پس از انتخابات كرده اند و گزارش هاى مربوط به آن را نيز علنى كرد.

به دنبال حوادث پس از انتخابات، نيروها و رسانه هاى نزديك به دولت حملات شديدى به آقاى كروبى و مير حسين موسوى آغاز كردند و در تجمع هواداران نظام، برای آنها درخواست بازداشت و حكم اعدام شد.

روزنامه كيهان در شماره روز شنبه خود مهدى كروبى را مورد حمله قرار داده و گفته كه وى «طى چند سال گذشته به ويژه در آستانه انتخابات اخير با افراطى ترين و بد سابقه ترين عناصر ضد انقلاب پيوند خورد و با وجود اعتراض برخی اعضای حزب اعتماد ملی، اين حزب و ارگان مطبوعاتى آن را تبديل به پاتوق عناصر ساختار شكن و برانداز كرد.»

آقاى كروبى در نخستين بيانيه هاى خود پس از برگزارى انتخابات، معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس دولت دهم را رد كرد و گفت كه نتيجه اين انتخابات را به رسميت نمى شناسد.

مقام های دولتی ایران تا کنون حاضر نشده اند که برای مخالفان مجوز برگزاری راهپیمایی یا تجمع برای اعتراض به انتخابات صادر کنند و در باره نتیجه انتخابات نیز رهبر جمهوری اسلامی ایران و شورای نگهبان نیز گفته اند که خدشه ای به آن وارد نیست.
XS
SM
MD
LG