لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

نشست دو روزه مجلس خبرگان رهبری در ایران روز سه شنبه آغاز می شود


نشست مجلس خبرگان در حالى برگزار مى شود كه مخالفان دولت از مهر ماه گذشته – زمان برگزارى آخرين نشست خبرگان- به انتقادهاى خود عليه اين مجلس ادامه داده و آن را متهم كرده اند كه نارضايتى هاى معترضان از عملكرد رهبر و نهادهاى زير مجموعه آن را ناديده گرفته است.
نشست مجلس خبرگان در حالى برگزار مى شود كه مخالفان دولت از مهر ماه گذشته – زمان برگزارى آخرين نشست خبرگان- به انتقادهاى خود عليه اين مجلس ادامه داده و آن را متهم كرده اند كه نارضايتى هاى معترضان از عملكرد رهبر و نهادهاى زير مجموعه آن را ناديده گرفته است.
مجلس خبرگان رهبرى ايران در حالى قرار است كه از روز سه شنبه نشست دو روزه خود را برگزار كند كه اكبر هاشمى رفسنجانى، رياست آن، زير انتقاد شديد تندروهاى حامى دولت قرار دارد و از اين نشست به عنوان آزمونى براى ارزيابى جايگاه وى در جمهورى اسلامى ياد مى شود.

بر اساس گزارش خبرگزارى هاى ايران، اين نشست در ساختمان سابق مجلس شوراى اسلامى آغاز به كار مى كند و قرار است كه در آن، منوچهر متكى، وزير امور خارجه، و سردار عزيز جعفرى، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى سخنرانى كنند.

قربانعلى درى نجف آبادى، عضو هيئت رييسه مجلس خبرگان، بدون اشاره به جزئيات گفته است كه در اين اجلاس طرح هاى داده شده، ارائه مى شود و اعضاء نطق پيش از دستور خود را قرائت مى كنند.

وى در گفت و گو با خبرگزارى « مهر» درباره احتمال مطرح شدن بحران پس از انتخابات در ايران گفت: « پس از راهپيمايى ۲۲ بهمن، جايى براى مطرح كردن اين موضوعات نيست، اما اگر برخى اعضا به صورت سليقه اى علاقمندند اين موضوعات را در سخنرانى خود مطرح كنند، براى اين كار آزادند.»

نشست مجلس خبرگان در حالى برگزار مى شود كه مخالفان دولت از مهر ماه گذشته – زمان برگزارى آخرين نشست خبرگان- به انتقادهاى خود عليه اين مجلس ادامه داده و آن را متهم كرده اند كه نارضايتى هاى معترضان از عملكرد رهبر و نهادهاى زير مجموعه آن را ناديده گرفته است.

يكى از تندترين انتقادها در اين زمينه توسط مهدى كروبى، از رهبران مخالفان، ابراز شده است كه ششم مهرماه در نامه اى به اكبر هاشمى رفسنجانى گفت كه «خبرگان ملت در اين اجلاس سر خود را زير برف كردند.»

آقاى كروبى خطاب به آقاى رفسنجانى گفته بود:«اجلاس خبرگان برگزار مى شود و شما نه سخنى در انتقاد از شرايط حاكم بر كشور بر زبان مى آوريد و نه انتقادى را بنا به وظيفه خود منتقل مى كنيد و از همه عجيب تر در اختتاميه مجلسى بدين اهميت در زمانه اى بدين حد خطير غايب مى شويد.»

بر اساس اظهارات اعضاى طرفدار رهبر جمهورى اسلامى در مجلس خبرگان، به نظر مى رسد كه اجلاس ياد شده در بيانيه پايانى نشست روزهاى چهارم و پنجم اسفند خود با دفاع كامل از سياست هاى داخلى و خارجى آيت الله خامنه اى، از معترضان به عملكرد رهبرى انتقاد كند.

آقاى درى نجف آبادى مى گويد: در بيانيه پايانى نشت خبرگان بر «فصل الخطاب» بودن رهبرى تاكيد مى شود و «در زمينه هايى همچون موضوع هسته اى نيز بر غنى سازى ۲۰ درصد تاكيد خواهد شد.»

در همين زمينه، محمد جواد اكبرين، تحليلگر ايرانى مقيم پاريس، معتقد است: «اتفاقى در مجلس خبرگان رخ داده است كه نبايد بيش از حجمى كه اين مجلس در واقعيت وجود دارد از آن توقع داشت.»

وى به راديو فردا مى گويد: «نوع كارآمدى مجلس خبرگان را به شكلى تعريف كرده اند كه از هويت اصلى آن تقريبا چيزى باقى نمانده است. بنا بود مجلس خبرگان، مجلس متبوعى باشد و نه تابع. به عبارتى بنا بود كه رهبر انقلاب تابعى از نظارت مستمر مجلس خبرگان و پاسخگو به آن باشد ولی سالیان درازی است که این مجلس تابع رهبری است.»

آقاى اكبرين با اشاره به اينكه قرار بود مجلس خبرگان منتخب مستقيم مردم باشد، مى گويد: «هر دو اين اتفاق، به شكلى استحاله شده و تغيير پيدا كرده كه الان نمى توان توقع زيادى از مجلس خبرگان داشت.»

وی می گوید: «مجلس خبرگان رهبری توسط سپاه اداره می شود و دلیل واضح آن هم این است که شما به سرنوشت کسانی نگاه کنید که اندک نقدی به وضع موجود داشته اند. به عنوان نمونه آیت الله دستغیب. ببینید که با وی و مسجد قبا چه کردند.»

«ارزيابى» جايگاه رفسنجانى

برخى از تحليلگران و صاحبنظران سياسى از نشست دو روزه مجلس خبرگان به عنوان فرصتى براى ارزيابى جايگاه اكبر هاشمى رفسنجانى در نظام جمهورى اسلامى ايران ياد مى كنند.

آقاى رفسنجانى كه همزمان رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد در ماه هاى گذشته هدف انتقادهاى شديد تندروهاى حامى دولت بوده است و بارها از وى خواسته شده تا به عنوان يكى از «خواص» جمهورى اسلامى موضع خود را در قبال معترضان و نا آرامى هاى پس از انتخابات شفاف بيان كند.

اين افراد مى گويند كه آقاى هاشمى رفسنجانى حمايت بى قيد و شرط خود را از رهبر جمهورى اسلامى ايران در مقابل معترضين اعلام نكرده است.

اواسط بهمن ماه گذشته، آيت ‌الله عباس كعبى، عضو مجلس خبرگان، اعلام كرد كه «اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در اجلاس آتى خود از آيت ‌الله هاشمى رفسنجانى مى‌خواهند كه در مقابل سران فتنه، شفاف موضع بگيرد.»

تندروها در ايران از مهدى كروبى، مير حسين موسوى و محمد خاتمى به عنوان سران «فتنه» پس از انتخابات ياد مى كنند و خواستار دستگيرى و محاكمه آنها شده اند.

آقاى هاشمى رفسنجانى در هفته هاى اخير بارها از رهبر جمهورى اسلامى ايران حمايت كرده است ولى در عين حال بر موضع خود در آخرين نمازجمعه اى كه تيرماه سال جارى برگزار كرد تاكيد مى كند.

رييس مجلس خبرگان در مراسم نمازجمعه روز ۲۶ تيرماه گفته بود كه براى حل بحران سياسى موجود ايران بايد زندانيان سياسى آزاد شوند، اعتماد مردم جلب شود و از آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى دلجويى شود.

مجلس خبرگان ۸۶ نفر عضو دارد و سالى دو بار جلسات خود را برگزار مى كند. از زمان برگزاری آخرین نشست مجلس خبرگان در مهرماه گذشته، این نهاد دو نفر از اعضای خود را به دلیل ترور و فوت به علت بیماری از دست داده است.
XS
SM
MD
LG