لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

هیئت نظارت بر مطبوعات روزنامه «اعتماد» را توقیف و «ایراندخت» را لغو امتیاز کرد


در نشريه ايرانداخت كه از يكسال پيش دوره جديد انتشار خود را با رويكرد سياسى، اجتماعى و فرهنگى آغاز كرده بود شمارى از روزنامه‌نگاران نشريات شرق، هم ميهن، شهروند امروز و اعتماد ملى فعاليت مى‌كردند.
در نشريه ايرانداخت كه از يكسال پيش دوره جديد انتشار خود را با رويكرد سياسى، اجتماعى و فرهنگى آغاز كرده بود شمارى از روزنامه‌نگاران نشريات شرق، هم ميهن، شهروند امروز و اعتماد ملى فعاليت مى‌كردند.
هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در نشست روز دوشنبه خود روزنامه «اعتماد» را توقيف و نشریه سینا و هفته نامه «ايراندخت» به صاحب امتيازى فاطمه كروبى را لغو امتياز كرد.

محمد على رامين، معاونت مطبوعاتى وزارت ارشاد و دبير هيئت نظارت بر مطبوعات، دليل توقيف روزنامه اعتماد را «تخلف از حدود مطبوعات» و «تكرار و اصرار بر تخلفات» عنوان كرد.

روزنامه اعتماد كه از هشت سال پیش تا روز دوشنبه منتشر مى شد به گفته الياس حضرتى، مدير مسئول روزنامه، طى ماه هاى اخير هشت بار از هيئت نظارت بر مطبوعات تذكر كتبى گرفته بود.

آقاى حضرتى به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته است: «اين روزنامه با حكم هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف شد و از فردا - سه شنبه- منتشر نمى ‌شود.»

روزنامه اعتماد از رسانه های حامی اصلاح طلبان به شمار می رفت و در انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز از میر حسین موسوی و مهدی کروبی حمایت کرده بود. سردبیری این روزنامه با بهروز بهزادی از روزنامه نگاران با سابقه ایران بود.

در نشست روز دوشنبه هيئت نظارت بر مطبوعات همچنين به مدير مسئول روزنامه كيهان به خاطر آنچه كه «تحريف طنزآلود عبارات دينى» عنوان شده، تذكر داده شد.

اين هيئت به مطلب طنزآلود كيهان اشاره اى نكرده است ولى روز ۲۱ بهمن ماه، سايت «آينده» كه هم اكنون توقيف شده است از آنچه «بى شرمى عجيب و اهانت كيهان به ساحت قرآن كريم» خواند انتقاد كرده بود.

از سوى ديگر، دو نشريه «ايراندخت» و «سينا» با استناد به «تبصره ماده ۱۱ قانون مطبوعات مبنى بر پايبندى و التزام عملى به قانون اساسى» لغو پروانه شدند.

لغو امتیاز در آستانه شماره ۵۰

بر اساس گزارش‌ هاى منتشره، امتياز هفته ‌نامه ايرانداخت كه با سردبيرى محمد قوچانى منتشر مى‌شد در آستانه شماره ۵۰ دوره جديد خود لغو شده است. فاطمه كروبى، همسر مهدى كروبى، از رهبران معترضان، صاحب امتياز اين نشريه بود.

يكى از اعضاى هيئت تحريريه «ايراندخت» به خبرگزارى مهر گفته است: «در دوره جديد انتشار مجله تا كنون ۴۹ شماره منتشر شده بود و ما مشغول صفحه‌‌بندى مطالب پنجاهمين شماره آن بوديم كه اين اتفاق افتاد.»

در نشريه ايرانداخت كه از يكسال پيش دوره جديد انتشار خود را با رويكرد سياسى، اجتماعى و فرهنگى آغاز كرده بود شمارى از روزنامه‌نگاران نشريات شرق، هم ميهن، شهروند امروز و اعتماد ملى فعاليت مى‌كردند.

اين نشريات در يكسال گذشته از سوى دولت محمود احمدى‌نژاد توقيف يا لغو امتياز شده بودند.

سايت كلمه، وابسته به ميرحسين موسوى، در گزارشى نوشته است: «محمدعلى رامين در پيغامى براى فاطمه كروبى، صاحب امتياز اين نشريه، عنوان كرده است اگر ايراندخت با اين تيم روزنامه‌نگاران بخواهد به فعاليت خود ادامه دهد، لغو امتياز خواهد شد.»

هفته‌نامه ايراندخت هفتم دى ماه گذشته از سوى نيروهاى امنيتى مورد حمله قرار گرفت و كامپيوتر و دفتر آن بازرسى شد. به گزارش سايت نوروز، وابسته به جبهه مشاركت، مأموران پس از تفتيش دفتر نشريه ايراندخت تمامى كيس‌هاى كامپيوتر اين دفتر را ضبط و با خود بردند.

موج برخوردهاى تازه با مطبوعات در ايران از زمان روى كار آمدن محمدعلى رامين، معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، در روز دهم آبان ماه شدت بيشترى گرفته است و در اين دوره بيش از ۱۰ نشريه توقيف شده و ده‌ها بار به نشريات تذكر و اخطار داده شده است.

همچنين به دنبال حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران، ده‌ها روزنامه‌نگار از سوى دستگاه‌هاى قضایی و امنيتى بازداشت شده‌اند كه در حال حاضر حدود ۳۴ روزنامه‌نگار همچنان در زندان به سر مى‌برند.

توقيف نشريات در دولت محمود احمدى‌نژاد در حالى شدت گرفته است كه وى روز ۲۷ بهمن در يك كنفرانس خبرى به رسانه‌هاى داخلى و خارجى مدعى شد: «در دولت نهم و دهم بيشترين مجوزها و كمترين لغو امتيازها براى مطبوعات اعمال شده است.»

وى افزوده بود: «آزادى مطبوعات در ايران در حد بسيار بالایی قرار دارد.»

اين اظهارات در حالى بيان مى‌شود كه به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، رتبه ايران در زمينه آزادى مطبوعات در ميان ۱۷۵ كشور را ۱۷۲ اعلام كرده است.
XS
SM
MD
LG