لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

آيت الله خامنه اى: معترضان به انتخابات صلاحيت حضور در نظام را از دست داده اند


اين نخستين بار است كه بالاترین مقام جمهوری اسلامی به طور مشخص از «عدم صلاحيت» رهبران مخالفان و معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى براى حضور در سمت هاى دولتى سخن مى گويد.
اين نخستين بار است كه بالاترین مقام جمهوری اسلامی به طور مشخص از «عدم صلاحيت» رهبران مخالفان و معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى براى حضور در سمت هاى دولتى سخن مى گويد.
آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، در ديدار با اعضاى مجلس خبرگان گفت كه مخالفان اعتبار خود را از دست داده اند و افرادى كه «انتخابات افتخار آفرين چهل ميليونى» را تبديل به نقطه ضعف مى كنند صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامى را از دست داده اند.

رهبر ايران نظام جمهورى اسلامى را مبتنى بر «اطاعت از پروردگار و نقشه و هندسه الهى» توصيف كرد و گفت: «كسانى كه هندسه و هويت نظام كه در قانون اساسى و حكميت و داورى قانون متبلور شده است را قبول دارند، جزو مجموعه نظام به شمار مى آيند.»

وى در عين حال افزود: «اما افرادى كه با حرف و عمل و تحريك، اين مبانى را زير پا مى گذارند به دست خودشان صلاحيت حضور در مجموعه عظيم نظام را از دست مى دهند.»

اظهارات آیت الله خامنه ای یک روز پس از انتشار بیانیه مجلس خبرگان رهبری بیان می شود که در آن گفته شده بود: فرصت های متعدد به «سران فتنه» به پایان رسیده است.

اين نخستين بار است كه بالاترین مقام جمهوری اسلامی به طور مشخص از «عدم صلاحيت» رهبران مخالفان و معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى براى حضور در سمت هاى دولتى سخن مى گويد.

پيشتر برخى از اصولگرايان تندرو و اعضاى شوراى نگهبان با اشاره به مخالفت هاى مير حسين موسوى و مهدى كروبى با نتيجه انتخابات از رد صلاحيت آنها در انتخابات بعدى خبر داده بودند.

رهبران مخالفان در بيانيه ها و اظهار نظرهاى خود نحوه برگزارى انتخابات را زير سوال برده و نتيجه آن را ناشى از «تقلب گسترده و مهندسى آراء» دانستند. آقاى كروبى و موسوى خواستار ابطال نتيجه اين انتخابات شده بودند ولى رهبر ايران به شدت با آن مخالفت كرد.

آيت الله خامنه اى در ديدار روز پنجشنبه خود با اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس، و همچنين اعضاى مجلس خبرگان رهبرى بار ديگر اعتراض هاى پس از انتخابات را «فتنه» خواند و گفت كه «اساس فتنه پس از انتخابات، نفى آراى مردم، خدشه وارد آوردن به حضور ملت و اتهام و تهمت به نظام بود.»

وى مى گويد كه مخالفان با نفى اين موارد، مرتكب «گناه بزرگى» شدند چرا كه به گفته رهبر ايران، «حاضر نشدند در مقابل قانون، داور و شيوه داورى كه قانون تعين كرده است، تسليم شوند.»

«مرزبندی شفاف با دشمنان نظام»

به دنبال برگزارى انتخابات رياست جمهورى در روز ۲۲ خردادماه و معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان نامزد برنده، رهبر جمهورى اسلامى پيش از رسيدگى شوراى نگهبان به تخلفات و شكايات نامزدها، پيروزى وى را تبريك گفت و خواستار حمايت كانديداهاى شكست خورده از آقاى احمدى نژاد شد.

نامزدهاى معترض با ارائه گزارش هاى مفصل در باره آنچه كه «تقلب هاى گسترده در انتخابات توسط وزارت كشور» خواندند خواستار رسيدگى يك نهاد يا كميسيون بى طرف به شكايات خود شدند.

اين درخواست از سوى مقام هاى جمهورى اسلامى رد شد و آيت الله خامنه اى بارها بر صحت و سلامت انتخابات و راى گيرى تاكيد كرد.

رهبر ايران در سخنان خود شرط حضور در رقابت هاى انتخاباتى آينده را «مرز بندى شفاف و صريح با دشمنان نظام» عنوان كرد و گفت: «اگر مرزها شفاف نشود عده اى مى توانند با قصد خيانت و بدون اينكه شناخته شوند وارد چارچوب شوند. ضمن اينكه عده اى ديگر نيز بدون آنكه متوجه باشند از مرزها خارج مى شوند. بنابر اين عدم مرزبندى اشتباهى بزرگ است.»

وى نظام جمهورى اسلامى را «كشتى نجات» خواند و اظهار داشت: «افرادى كه حاضر نيستند قانون و راى اكثريت را قبول كنند و نقطه قوتى همچون انتخابات افتخار آفرين چهل ميليونى را تبديل به نقطه ضعف مى كند عملا خود را از اين كشتى نجات خارج مى كنند و صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامى را از دست مى دهند كه از دست داده اند.»

نا آرامى هاى ايران در اعتراض به انتخابات رياست جمهورى بيش از هشت ماه به طول انجاميد و در جريان آن هزاران نفر بازداشت و به گفته مخالفان، حداقل ۸۰ نفر نيز كشته شدند.

مقام هاى جمهورى اسلامى كشورهاى غربى بويژه آمريكا و بريتانيا را در بروز اين اعتراض ها متهم دانستند و اين در حالى است كه اين كشورها هر گونه دخالتى در اين زمينه را رد كرده اند.

رهبر جمهورى اسلامى، مخالفان را كسانى دانست كه به گفته وى با تكرار «حرف هاى دشمنان» مورد اعتماد آنها قرار مى گيرند و «زمينه ضربه به نظام اسلامى را براى آنان فراهم مى كنند.»

اين در حالى است كه رهبران معترضان وابستگى به قدرت هاى خارجى را رد كرده اند و نظام جمهورى اسلامى را به ناديده گرفتن خواست مردم ايران براى آزادى بيان و برگزارى راهپيمايى متهم مى كنند.
XS
SM
MD
LG