لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

انتقاد از عملكرد آيت الله على خامنه اى در حضور وى


برخى از پايگاه هاى اينترنتى فارسى زبان انتقادهاى يك دانشجوى المپياد جهانى رياضى از عملكرد آيت الله خامنه اى در حضور وى را بازتاب داده اند و دفتر رهبر ايران نيز بخشى از انتقادها را منتشر كرده است.

پايگاه اينترنتى «موج سبز آزادى» در گزارشى بدون نام بردن از اين «دانشجوى رياضى دانشگاه شريف» نوشته است: «اين دانشجو حدود ۲۰ دقيقه به انتقادات صريحى از نظام و شخص رهبرى پرداخت.»

بر اساس گزارش ياد شده، اين دانشجو «انتقادهاى خود را در چهار بخش دسته بندى كرده بود» و در ابتدا عملكرد صدا وسيما را «به خاطر وارونه جلوه دادن حوادث پس از انتخابات، تحريك هر چه بيشتر مردم و تخريب چهره هاى موجه و مورد علاقه مردم» را زير سوال برد.

وى گفته است: «رييس صدا و سيما توسط رهبر انتخاب مى شود و لذا مسئوليت تمام اشتباهات صدا و سيما متوجه شخص رهبرى است.»

«دفتر نشر آثار آيت الله خامنه اى» نیز بخشى از انتقادهاى اين دانشجو و پاسخ رهبر ايران را منتشر كرده است.

اين دفتر، پاسخ رهبر ايران به انتقادها از صدا و سيما را اين گونه منعكس كرده است: « شما خيال نكنيد كه حالا بنده چون رييس صدا و سيما را انتخاب مى ‌كنم، همه برنامه ‌هاى صدا و سيما را مى ‌آورند، دانه ‌دانه بنده نگاه كنم، امضاء كنم. نخير، از خيلى از برنامه ‌هاى صدا و سيما بنده راضى هم نيستم.»

اين دانشجوى رياضى در سخنان خود به «عدم امكان انتقاد از شخص رهبرى در جامعه و اينكه رهبر نيز مانند ديگر افراد جايزالخطاست» اشاره كرده و گفته است: «اطرافيان رهبر از وى بت ساخته اند.»

سایت موج سبز آزادی
وى افزوده است: « از جمله، من راضى نبودم كه از ماه اسفند، بلكه زودتر از اسفند، بعضى از سفرهاى تبليغاتى و حرف‌هايى كه زده شد و تظاهراتى كه مى ‌شد و مجادلاتى كه انجام مى ‌گرفت، از تلويزيون پخش شود، كه متأسفانه تو تلويزيون پخش شد.»

«عدم امكان انتقاد از رهبرى»

سايت موج سبز آزادى مى گويد كه اين دانشجوى رياضى در سخنان خود به «عدم امكان انتقاد از شخص رهبرى در جامعه و اينكه رهبر نيز مانند ديگر افراد جايزالخطاست» اشاره كرده و گفته است: «اطرافيان رهبر از وى بت ساخته اند.»

بر اساس اين گزارش، بخش ديگرى از انتقادهاى مطرح شده در حضور رهبر جمهورى اسلامى كه بى سابقه بوده است به «ايجاد فضاى امنيتى براى رسانه ها و تعطيلى روزنامه هاى منتقد» اختصاص داشت و اين دانشجو، روند حاكم بر مطبوعات را «ويرانگر» خوانده است.

وى همچنين از «سيكل قدرت در جمهورى اسلامى و ساختار شوراى نگهبان و مجلس خبرگان» انتقاد كرده و گفته است: «اين روند، خطر بزرگى براى مردم سالارى دينى در جمهورى اسلامى است.»

«دفتر نشر آثار آيت الله خامنه اى» نيز در گزارش خود، سخنان اين دانشجو در نقد رهبر جمهورى اسلامى را منتشر كرده كه گفته است: «من شايد چهار- ‌پنج سال است كه به صورت جدى ‌تر روزنامه مى ‌خوانم و مجلات را مطالعه مى ‌كنم. اين مدت واقعاً به ياد نمى ‌آورم كه مطلبى را با عنوان نقد رهبرى خوانده باشم ... نقد رهبرى را هم به شكل عمومى مى‌ شود مطرح كرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان. من احساس مى‌ كنم اگر چنين نشود، اين شرايط منجر به نفاق و كينه مى ‌شود.»

آيت الله خامنه اى در پاسخ گفته است: «من از انتقاد استقبال می ‌كنم؛ البته انتقاد هم می ‌كنند. دیگر حالا جاى توضیحش نیست؛ انتقاد هم هست، فراوان هست، كم هم نیست؛ بنده هم می‌ گیرم، دریافت می ‌كنم و انتقادها را می‌ فهمم.»

رهبر جمهورى اسلامى ايران در اين ديدار بار ديگر به بحث انتخابات دهم رياست جمهورى و حوادث پس از آن پرداخت و به معترضان و نامزدهاى معترض هشدار داد كه «زير سوال بردن اصل انتخابات جرم بزرگى است.»

سايت موج آزادى مى نويسد: «دليل اصلى اينكه رهبرى در چنين جلسه اى مجبور به بيان اظهاراتى در مورد وقايع پس از انتخابات شد انتقادات صريح اين دانشجو بوده است.»

به گفته اين سايت نزديك به اصلاح طلبان، «اخبار تاييد نشده حاكى از اين است كه اين دانشجو در پايان برنامه با برخورد نيروهاى امنيتى مواجه شده است.»
XS
SM
MD
LG