لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

انتقاد لاريجانى از طرح «شعارهاى متفاوت» در «روز قدس»


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران
على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى، روز پنجشنبه با «انتقاد شديد» از طرح برخى شعارها در راهپيمايى «روز قدس» گفت: اين گونه شعارها عزت اسلام را مخدوش مى كند.

در راهپيمايى «روز قدس» كه ۲۷ شهريورماه برگزار شد معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى به رغم تهدیدهای سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، به صورت گسترده حضور داشتند و شعارهايى چون «نه غزه، نه لبنان، جانم فداى ايران» و «استقلال، آزادى، جمهورى ايرانى» سر دادند.

على لاريجانى به رغم گذشت بيش از دو هفته از مراسم روز قدس، به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، به «انتقاد شديد» از «شعارهاى متفاوت» در مراسم امسال پرداخت و گفت: «اينها شعارى نبود كه از ام القراى اسلام بيرون بيايد زيرا اينگونه شعارها، عزت اسلام را مخدوش مى كند.»

وى كه در قم سخنرانى مى كرد، اين پرسش را مطرح كرد كه «آيا طرح شعارها و مطالبى مانند جمهورى ايرانى سبب عزت ايران مى شود؟»

رييس مجلس ايران مى گويد: «من متعجبم افرادى كه دردمند انقلاب هستند و براى عزت اين انقلاب دغدغه دارند، در مقابل چنين شعارها و رفتارهايى سكوت كردند و با امر به معروف و نهى از منكر، جلوى اين افراد را نگرفتند.»

آقاى لاريجانى به فرد خاصى اشاره نكرده است ولى در دو هفته گذشته اصولگرايان، مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى معترض انتخابات، و محمد خاتمى، رييس جمهور سابق ايران، را به باد انتقاد گرفته اند كه چرا در مقابل اين شعارها واكنش نشان نداده اند.

على لاريجانى به رغم گذشت بيش از دو هفته از مراسم روز قدس، به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، به «انتقاد شديد» از «شعارهاى متفاوت» در مراسم امسال پرداخت و گفت: «اينها شعارى نبود كه از ام القراى اسلام بيرون بيايد زيرا اينگونه شعارها، عزت اسلام را مخدوش مى كند.»
در همين زمينه، احمد توكلى، رييس مركز پژوهش هاى مجلس در نامه اى به مير حسين موسوى و محمد خاتمى با اشاره به شعارهاى معترضان در روز قدس، آنها را مورد حمله قرار داد كه «آيا از اين شعارها و سردهندگان شان برائت مى ‌جوييد يا با ادامه سكوت تان آن‌ها را تاييد مى‌ كنيد؟ در اين صورت جواب امام را چه مى ‌دهيد؟»

محسن قرائتى، رييس ستاد اقامه نماز كشور، نيز گفته است: «يك عده‌اى شعار داده ‌اند كه نه غزه نه لبنان، جانم فداى ايران، اگر اينطور است پس نمازتان را هم تغيير بدهيد و بگوييد: السلام علينا و على ايرانيان؛ نه غزه نه لبنان، مى‌ دانى يعنى چه؟ يعنى، نه قرآن.»

معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى كه به عنوان هواداران جنبش سبز شناخته مى شوند، در راهپيمايى ها و اعتراض هاى خيابانى خود، معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور را رد كرده اند و مى گويند كه در مناسبت هاى مختلف به اعتراض خود ادامه مى دهند.

در همين رابطه، برخى از وبلاگ ها و سايت هاى نزديك به معترضان خواستار راهپيمايى در روز ۱۳ آبان شده اند كه از سوى جمهورى اسلامى «روز مبارزه با استكبار جهانى» نام گرفته است.

در جريان مراسم روز قدس، نيروهاى امنيتى و نظامى دهها تن از تظاهر كنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده و تعدادی از آنها را بازداشت كردند.

به دنبال اعتراض هاى گسترده در ايران به نتيجه انتخابات بيش از چهار هزار نفر از فعالان سياسى، مدنى و مردم عادى دستگير شدند و به گفته منابع نزديك به معترضان، حداقل ۷۲ نفر نيز كشته شدند.

ولایت فقیه و دیکتاتوری

رييس مجلس شوراى اسلامى ايران در بخش ديگرى از سخنان خود «ولايت فقيه» را ركنى دانسته كه به گفته او «مى تواند استقلال كشور را حفظ كند.»

على لاريجانى مى گويد: «ولايت فقيه از نظر دين مدافع حقوق همه ملت ها و عاملى است كه با وجود آن، كشور دچار ديكتاتورى نمى شود.»

در ماه هاى اخير انتقاد از رهبرى آيت الله خامنه اى و حمايت وى از رياست جمهورى محمود احمدى نژاد انتقادهاى زيادى برانگيخته است و برخى از گروه ها و شخصيت هاى سياسى نزديك به اصلاح طلبان خواستار بررسى عملكرد وى از سوی مجلس خبرگان شده بودند.

آيت الله خامنه اى با اعلام اينكه از قبل از انتخابات براى ايجاد «اغتشاش» در ايران برنامه ريزى شده بود، كشورهاى غربى را متهم كرد كه در اين حوادث دست داشته اند.

این در حالی است که مخالفان با «دیکتاتور» خواندن رهبر جمهوری اسلامی ایران، وی را به صدور فرمان برخورد خشونت آمیز نیروهای نظامی و امنیتی با معترضان متهم کرده اند.
XS
SM
MD
LG