لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

سفر بى سابقه وزير امور خارجه ايران به پایتخت آمریکا


مدت زمان دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از واشینگتن مشخص نیست.
مدت زمان دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از واشینگتن مشخص نیست.
در اقدامى بى سابقه در روابط بين ايران و آمريكا، منوچهر متكى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى روز چهارشنبه به واشينگتن سفر و از دفتر حافظ منافع ايران در سفارت پاكستان ديدار كرد.

پى. جى. كراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، كه اين خبر را اعلام كرده است، مى گويد: هيچ برنامه اى براى ملاقات آقاى متكى با مقام هاى آمريكايى تنظيم نشده است.

ديدار وزير امور خارجه جمهورى اسلامى از دفتر حافظ منافع ايران در واشينگتن يك روز قبل از مذاكرات نمايندگان تهران با كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك در ژنو انجام می شود.

وزارت امور خارجه آمريكا مى گويد كه مجوز انجام اين سفر را ظرف ۲۴ ساعت صادر كرده است.

آقاى كراولى گفته است: من نکته مهمی در این موضوع نمی بینم. اين يك درخواست عادى بوده است و ما با آن موافقت كرديم.

اين مقام آمريكايى به مدت زمان حضور وزير امور خارجه ايران در واشينگتن اشاره اى نكرد.

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا خطاب به خبرنگاران گفت: «اينكه وى (متكى) در اينجا چه كارى دارد، من خبر ندارم. من شما را به ايرانى ها ارجاع مى دهم.»

موافقت با سفر منوچهر متکی به واشینگتن یک روز پس از آن صورت می گیرد که جمهورى اسلامى ايران به ديپلمات هاى سوئيسى اجازه داد تا با سه آمريكايى بازداشت شده در مرز ايران و عراق ديدار كنند.
موافقت با سفر منوچهر متکی به واشینگتن یک روز پس از آن صورت می گیرد که جمهورى اسلامى ايران به ديپلمات هاى سوئيسى اجازه داد تا با سه آمريكايى بازداشت شده در مرز ايران و عراق ديدار كنند. اين سه تن از اوايل ماه مردادماه در بازداشت به سر مى برند.

بر اساس روالی که دولت آمریکا در سه دهه گذشته در قبال دیپلمات های ایران در پیش گرفته است، مقام های رسمی جمهوری اسلامی ایران تنها می توانند در محدوده معینی از شهر نیویورک و نزدیک به دفتر سازمان ملل متحد تردد کنند.

ايران و آمريكا از سال ۱۹۸۰ ميلادى و به دنبال اشغال سفارت آمريكا در تهران مناسبات ديپلماتيك با يكديگر ندارند و امور ميان خود را از طريق سفارتخانه هاى سوئيس در تهران و پاكستان در واشينگتن پيگيرى مى كنند.

آقاى كراولى حاضر نشد به اين پرسش كه آيا اين اجازه، مشوقى به ايران در آستانه مذاكرات ژنو محسوب مى شود، پاسخ دهد.

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، مذاكرات روز پنجشنبه بين ايران و گروه پنج به علاوه يك را، فرصتى براى تهران دانسته است تا نگرانى هاى غرب از اينكه برنامه هسته اى ايران اهداف نظامى دارد را رفع كند.

آقاى كراولى گفت: «ما بسيار علاقمند به حضور ايران، در نشست فردا (پنجشنبه) در ژنو هستيم و اميدواريم آنها آماده باشند به نگرانى هايى كه جامعه بين المللى در باره ایران دارد پاسخ دهند.»

نشست ژنو با حضور نمايندگان كشورهاى آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان به علاوه سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى و مذاكره كننده ارشد هسته اى ايران برگزار مى شود.
XS
SM
MD
LG