لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

«مصوبات مجلس از این پس باید به تاييد نيروهاى امنیتی - نظامى برسد»


تجمع روز سه شنبه دانشجویان بسیجی مقابل مجلس شورای اسلامی با شعارهای تندی علیه علی لاریجانی همراه بود.
تجمع روز سه شنبه دانشجویان بسیجی مقابل مجلس شورای اسلامی با شعارهای تندی علیه علی لاریجانی همراه بود.
اعضاى تشكل هاى دانشجويى دولتى با حضور و مديريت برخى از نمايندگان هوادار محمود احمدى نژاد روز سه شنبه و با هدف لغو مصوبه مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد در برابر مجلس شوراى اسلامى تجمع کرده و شعارهايى را سر دادند.

این افراد درگيری هاى پراكنده اى را رقم زدند و تهديد كردند كه مجلس را به توپ خواهند بست.

رادیو فردا در باره رویدادهای هفته اخیر بر سر دانشگاه آزاد اسلامی با رضا فانى يزدى، تحليل گر مسائل سياسى ايران، در آمريكا گفت و گو کرده است.



آقای فانی، چگونه است كه خودى هاى حكومتى نيز، مسائل بين خود را با حضور خيابانى حل و فصل مى كنند؟

رضا فانى يزدى: گروه هاى فشارى كه در اختيار جريان نيروهاى امنيتى – نظامى هستند، اين روزها با هر تصميمى كه مخالف منافع خودشان مى بينند و يا موجب تضعيف مواضع خودشان در هر عرصه اى تشخيص مى دهند، مقابله مى كنند. (آنها) از طريق نيروهاى شبه فاشيستى وارد عمل مى شوند و واكنش نشان مى دهند.
در تظاهرات جلوى مجلس شوراى اسلامى هم ما شاهد بودیم كه بر مجلس فشار می آوردند تا مصوبه خودش را پس بگيرد و به خواست آنان تن دهد.

به نظر مى رسد از اين پس هر اقدام و مصوبه اى كه در مجلس بخواهد به تصويب برسد بايد پيش از آن مورد تاييد نيروهاى امنيتى – نظامى قرار بگيرد. و گرنه باز هم همين آش و همين كاسه خواهد بود و آنها دار و دسته هاى فشارشان را به خيابان ها مى آورند و مجلس را وادار مى كنند كه ديگر نتواند تصميم گيرى مستقلى داشته باشد.

رضا فانی یزدی، تحلیلگر سیاسی
از جمله شعارهاى اين گروه كه در مقابل مجلس تجمع كردند،‌ تهديد به «به توپ بستن مجلس»،‌ آن هم دقيقا در سالگرد به توپ بستن نخستين مجلس ايران در دوران محمدعلى شاه قاجار بود. به نظر شما انتخاب اين شعار،‌ آگاهانه است؟


به نظر من پيام اين شعارها، همان پيام به توپ بستن مجلس از طرف محمدعلى شاه قاجار و تعطيل كردن مشروطيت يا در دوران جمهورى اسلامى،‌ تعطيل كردن يكى از نهادهايى است كه امروزه به عنوان نهاد قانونگذارى مشهور است.

اين تجمعى كه مقابل مجلس انجام شد و صحبت از به توپ بستن مجلس يا انحلال آن- آن طور كه آقاى لاريجانى در صحبت هايشان هم گفته اند «تهديداتى كه منجر به انحلال مجلس خواهد شد» - نشان دهنده صراحت برخورد نيروهاى نظامى- امنيتى در رابطه با همه نهادها يا سازمان هايى است كه به هر حال بخشى از قدرت را در نظام جمهورى اسلامى به عهده دارند و هنوز تمكين كاملى نسبت به تمناها و خط مشى هاى نيروهاى امنيتى – نظامى از خودشان نشان نداده اند.

اما امروز گويا آنها نمى خواهند اجازه بدهند كه به اشكال سابق نظرشان تامين شود. از همان ابتدا با ايجاد هر مخالفت و نگرشى با منافعشان يا با عدم تطبيق نظرات آنها با تصميمات نيروهاى نظامى- امنيتى،‌ به آن نهادها هجوم مى آورند و مى خواهند آن نهادها را از سر راه برداشته و حذف كنند. حالا يا با اشكال شبه فاشيستى، مثل حمله به مجلس يا حمله به خانه آيات عظام و مراجع تقليد ،‌ يا به صورت ترور و تهديد و امثالهم...

با توجه به بالا گرفتن روز به روز اين دعوا،‌ سكوت آيت الله خامنه اى به چه معناست؟

آيت الله خامنه اى به اعتقاد من در اين ميانه يك نقش دو گانه را بازى مى كند. ايشان در خلوت با افرادى كه ديدار مى كند، يك صحبت را مطرح مى كند و در ميدان عمل با سكوت و يا حمايت نسبى از جريان امنيتى – نظامى، موجبات تخريب آن شخصيت ها را فراهم مى كند.
به نظر مى رسد كه آقاى على لاريجانى شايد با ديدن چراغ سبزى كه آيت الله خامنه اى (در خلوت) به ايشان داده ، فكر كرده با اين چراغ سبز، موجبات مخالفت نيروهاى امنيتى – نظامى از بين رفته و اين بازى را انجام داده است. اما امروز با چنين واكنش شديد و زننده اى در خيابان و مطبوعات مواجه گشته است.

به نظر مى رسد از اين پس هر اقدام و مصوبه اى كه در مجلس بخواهد به تصويب برسد بايد پيش از آن مورد تاييد نيروهاى امنيتى – نظامى قرار بگيرد. و گرنه باز هم همين آش و همين كاسه خواهد بود و آنها دار و دسته هاى فشارشان را به خيابان ها مى آورند و مجلس را وادار مى كنند كه ديگر نتواند تصميم گيرى مستقلى داشته باشد. حتى همان مجلسى كه بسيارى از اعضاء آن از نزديكان دولت آقاى احمدى نژاد و يا از نيروهاى امنيتى – نظامى سابق هستند.
XS
SM
MD
LG