لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

برخورد پرسپوليس با استقلال؛ آخرین تحولات شهر آورد ۶۹


پرسپوليس و استقلال در حالى كه به ترتيب در رده دوم و سوم جدول رده بندى قرار دارند، در آخرين مسابقه هاى خود در ليگ برتر ناموفق بوده اند.
پرسپوليس و استقلال در حالى كه به ترتيب در رده دوم و سوم جدول رده بندى قرار دارند، در آخرين مسابقه هاى خود در ليگ برتر ناموفق بوده اند.
ساعت ۱۵ روز جمعه به وقت تهران تيم هاى فوتبال پرسپوليس و استقلال در ورزشگاه آزادى برگزاركننده شهرآورد شصت و نهم هستند؛ رقابتى كه از ۴۰ سال پيش آغاز و روز به روز گسترده تر شده است.

در سال هاى اول پس از انقلاب، تلاش بسيار شد كه تا اين دو تيم كم كم محو و تعداد تماشاگران آن به كمترين اندازه برسد.

تاج – كه چهارم مهر باشگاهى ۶۵ ساله شد – به ناچار استقلال نام گرفت، اما پرسپوليس برپايه يك نام كهن (شهر پارسي ها – تخت جمشيد) در برابر نامهاى تحميلى «آزادى» و سپس «پيروزى» تا به امروز مقاومت كرده است.

هواداران سال هاى دور تيم هاى شاهين و دارايى به ترتيب به حمايت از تيم هاى پرسپوليس و استقلال برخاستند و هر روز به شمارش آنان افزوده شد.

بازدارى از انتشار تصويرهاى چهار رنگ و پرداخت كامل به مسابقه هاى اين دو تيم – و به ويژه به هنگام رويارويى آنان با يكديگر – در مجله كيهان ورزشى به عنوان نشريه ورزشى مطرح در آن سالها، و عدم پخش تلويزيونى اين مسابقه ها نه تنها چيزى از جذابيت و كشش دو تيم نكاست كه روز به روز ورزشگاه آزادى پرتماشاگرتر شد و «بت» سازى بازيكنان وسعت يافت.

اين افزايش به آن جا رسيد كه در اوائل دهه ۶۰ يك روز فراموش نشدنى با ۱۲۰ هزار تماشاگر را در خاطره ها بر جاى گذاشت.

با تغيير روش و نگرش سياسى رژيم جمهورى اسلامى به حربه فوتبال، شروع روزافزون پخش تلويزيونى و كنترل شديد تماشاگران از «شهرآورد» حالتى ديگر ساخت.

اين تحولات از يك سو به بالا رفتن بى رويه نرخ بازيكن و از سوى ديگر بروز حاشيه هايى ويرانگر منجر شد كه ابتدا جنجال هاى داخل زمين و روى سكوها، دخالت پيش از پيش نيروهاى انتظامى و امنيتى را به همراه داشت.

رويدادهاى سال پيش و ماجراهاى بعد از انتخابات سايه اى پليسى - امنيتى بر رقابت سنتى و شهرآورد رقيبان چهل ساله انداخت؛ هرچند تساوي هاى تكرارى چند سال اخير در آخرين بار با يك گل ديرهنگام و ناگهانى به پيروزى پرسپوليس انجاميد.

سال پيش تماشاگران پر تعدادى به ورزشگاه آزادى تهران آمدند و هيچ درگيرى فوتبالى پيش نيامد. اما امسال توجه تماشاگران به فوتبال ليگ برتر بسيار كاهش يافته است. اكنون اين سوال مطرح است كه فوتبال جمعه پرتماشاگر خواهد بود يا نه؟

پرسپوليس و استقلال در حالى كه به ترتيب در رده دوم و سوم جدول رده بندى قرار دارند، در آخرين مسابقه هاى خود در ليگ برتر ناموفق بوده اند.

هواداران آبی پوش استقلال و سرخ پوش پرسپولیس در دو سوی ورزشگاه آزادی
پرسپوليس در ورزشگاه آزادى سه بر دو به ملوان باخت و استقلال در قم يك بر يك با صبا مساوى كرد. تيم ذوب آهن بالاتر از از اين دو تيم همچنان در رده نخست ايستاده است.

ماموران مخفى و كنترل نامحسوس تماشاگران

در نخستين خبرهايى كه در مورد شهرآورد شصت و نهم انتشار يافت «كنترل نامحسوس تماشاگران شهرآورد با ماموران مخفى پرتعداد» است كه از سوى عبداللهى، دبير كميته انضباطى فدراسيون فوتبال اعلام شد.

به گفته اين مسوول فدراسيون، ارشاد مسوولان و بازيكنان دو تيم از برنامه‌هاى كميته انضباطى است. اين حربه در ابتدا و پيش از به وجود آمدن ليگ برتر با يك مهمانى شام مشترك شكل مى گرفت.

دبير كميته انضباطى تنبيه شديدتر براى شهر آورد را به دليل حساسيت و ميليون ها بيننده تلويزيونى عنوان كرد. او خواهان اطاعت بازيكنان از تصميم هاى داور ايرانى و تنها تشويق بازيكنان و تيم محبوب از سوى تماشاگران شد.

على دايى، سرمربى پرسپوليس هم در جلسه تمرين تيمش در گفت و گويى با خبرنگاران به اين واقعيت اشاره كرد كه «داربى با بقيه بازيها فرق دارد.»

سرمربى و كاپيتان پيشين تيم ملى پيش از شهرآورد به شدت از وضع داورى و تعطيلى هاى پياپى ليگ انتقاد كرد.

از سوى ديگر پرويز مظلومى، سرمربى استقلال هم گفت: جمله «داربى فقط سه امتياز دارد» كليشه‌اى است. در وهله اول دو تيم هميشه براى نباختن به زمين آمده اند. قطعا داربى جمعه هم مستثنا از حساسيت‌هاى هميشگى نخواهد بود.ده، ۱۵دقيقه ابتدايى بازى جمعه هم دو تيم محتاطانه عمل مى كنند و شايد بازى زيبايى را از آنها نبينيم.

هر دو سرمربى نسبت به هواداران تيم حريف ابراز اعلاقه و احترام كردند.

در ميان گفت و گوهاى بازيكنان پيش از بازى دو تيم پرهوادار ايرانى، چون هميشه قول پيروزى و گلزنى حرف اول بود و به اصطلاح «كرى خوانى» تكرارى برقرار.

اما بازيكنان استقلال در حالى به گفت و گو با رسانه ها پرداختند كه ابتدا «ممنوع المصاحبه» بودند و سپس این ممنوعیت لغو شد!

بازيكنان پرسپوليس هم اصرار داشتند كه گفت و گوها به دور از چشم دايى باشد زيرا از آنها خواسته شده بود كه به فكر بازى جمعه باشند و نه گفت و گوى رسانه اى!

بازيكنان آبى از چهارشنبه به اردو رفتند و پرسپوليسى ها از پنجشنبه.

در تمرينات استقلال مجتبى جبارى و اميدرضا روانخواه به جمع بازيكنان پيوستند و در پرسپوليس نيز بازيكنى مصدوم به نظر نمى رسيد.

سخنگوى باشگاه پرسپوليس هم از سوى كميته انضباطى اين باشگاه تهديد كرد كه در صورت ادامه ناكامى بازيكنان و كادر فنى اين تيم بازهم جريمه نقدى خواهند شد.

جريمه پنج درصدى قرار داد همه بازيكنان و كادر فنى تعليق دو ماهه دارد، اما خبرهاى رسيده از تهران حاكى از اين است كه با پيروزى بر استقلال جريمه ها بخشيده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG