لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

پیشنهاد «سیزده به در» به عنوان كهن ترين روز جهانى بزرگداشت طبيعت


حضور مردم در دامن طبيعت در روز سيزده بدر
حضور مردم در دامن طبيعت در روز سيزده بدر
بنياد ميراث پاسارگاد، با فرا رسيدن بهار ۱۳۸۹ خورشيدى، خواستار آن شده است كه سال جديد «سال محيط زيست و ميراث طبيعى ايران» نامگذارى شود.

اين بنياد مى گويد: بحرانى كه محيط زيست ايران به آن مبتلاست فاجعه اى ملى و بشرى است؛ فاجعه اى كه اثرات و عواقب دراز مدت آن بر زندگى و سلامت هفتاد ميليون از جمعيت ايران ثابت شده است و مى رود كه نتايجى ناگوار بر محيط زيست مردم خاورميانه ودر پى آن، كل جهان داشته باشد.



شكوه ميرزادگى ، مسئول اجرایی بنياد ميراث پاسارگاد، در گفت و گو با رادیو فردا از وضعيت بد محيط زيست در ايران مى گويد:

شکوه ميرزادگى: با سلام و سال نو مبارك به شما وهمكاران شما و به همه مردمان ايران وكسانى كه نوروز را باور دارند. متاسفانه سال گذشته يكى از بدترين سال هاى ما در رابطه با محيط زيست بود. اين را من نمى گويم ، كارشناسان محيط زيست چه در ايران و چه در كشورهاى مختلف دنيا كه آمارهاى جهانى را در اين مورد تهيه مى كنند بر اين باورند كه محيط زيست ايران به مرحله فاجعه بارى رسيده است.

دليل آن هم بى توجهى كامل سازمان هاى دولتى و بسيارى از اداره كنندگان كارخانه هاى خصوصى است كه همگى در تخريب محيط زيست و ميراث طبيعى ما موثر بوده اند.

خانم ميرزادگى، شما در بنياد ميراث پاسارگاد پيشنهاد کرده اید که سال ۱۳۸۹ خورشيدى سال «محيط زيست و ميراث طبيعى ايران» نامگذاری شود. در اين زمینه توضيحات بیشتری بفرماييد.

ببينيد، ما به اين نتيجه رسيديم وضعيتى كه ايران دارد، مرگ خاموش است. وقتى مردم مي روند در خيابان ها و گلوله مى خورند، همه مى فهمند. وقتى زلزله اتفاق مى افتد و عده اى كشته مى شوند همه مى فهمند. وقتى يك هواپيما زمين مى خورد و سرنشينانش كشته مى شوند همه مى فهمند.

ما از یونسکو درخواست كرديم كه روز سيزده به در را به عنوان كهن ترين روز جهانى بزرگداشت طبيعت به رسميت بشناسند و درخواست كرديم اين روز ثبت معنوى شود. كه اگر چنين كارى انجام شود طبيعتا توجه بيشترى به محيط زيست طبيعى ايران خواهد شد.
اما كشته شدگان محيط زيست را به جز متخصصان و كارشناسان كسى درك نمى كند. اين متخصصان هستند كه مى دانند چه تعداد از مردم ايران دارند به دليل آلودگى مى ميرند. چه تعداد از اين مردم گرفتار بيماري هاى خطرناك شده اند. چه تعداد كودكان ناقص به دنيا مى آيند. و چه تعداد زنهاى جوانى كه به علت آلودگي هاى محيط زيستى نمى توانند بچه دار بشوند.

اينها همه اثرات محيط زيست است كه بى سر و صدا اتفاق مى افتد. چون ما در ايران هم حتى در ارتباط با محيط زيست، هيچ نوع خبر رسانى دولتى نداريم.

به همين دليل بود كه ما فكر كرديم اگر نام امسال را «سال محيط زيست وميراث طبيعى» بگذاريم، از آنجايى كه ميراث طبيعى ما از رودخانه ها و كوه ها و درياها و همه مناطق به دليل بى توجهى دولت ايران در حال نابودى تدريجى است، توجه مردم را به اين نكته جلب كرده ايم. شايد كمك بشود به اينكه نگذاريم اين اتفاق بيافتد

ظاهرا شما جايزه اى هم تحت عنوان نوروز در اين ايام به برندگان اهدا مى كنيد. اين جايزه چيست و به چه كسانى تعلق مى گيرد؟

ما هر سال به كسانى كه در ارتباط با حفظ و نگهدارى ميراث فرهنگى و طبيعى و محيط زيست كوشش كرده اند، جايزه نوروزى مى دهيم.

امسال هم دو شخصيت و يك نهاد را به عنوان بهترين هاى سال گذشته انتخاب كرديم كه يكى از آنها دكتر ناصر كرمى هستند كه به عنوان بهترين شخصيت حافظ محيط زيست انتخاب شدند و دليل آن هم كوشش تحسين برانگيز ايشان در ارتباط با آگاه سازى مردم درباره محيط زيست بود.

در عين حال كار ديگرى كه كرديم مطرح كردن مسئله سيزده به در است. ما در اين ارتباط نامه اى به يونسكو و سازمان هاى جهانى ميراث طبيعى و فرهنگى نوشتيم و از آنها خواستيم از آنجايى كه دولت ايران توجهى به اين مسائل مهم نمى كند، و اسامى اين روزها را براى ثبت در ميراث فرهنگى يونسكو نمى فرستد.

ما خواهش كرديم كه روز سيزده به در را به عنوان كهن ترين روز جهانى بزرگداشت طبيعت به رسميت بشناسند و درخواست كرديم اين روز ثبت معنوى شود. كه اگر چنين كارى انجام شود طبيعتا توجه بيشترى به محيط زيست طبيعى ايران خواهد شد.
XS
SM
MD
LG