لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

آمریکا و سه قدرت اروپايى ايران را به «ارعاب» بازرسان آژانس متهم كردند


آژانس از ايران خواسته است براى راستى آزمايى پيرامون برنامه اتمى خود با بازرسان همكارى كند.
آژانس از ايران خواسته است براى راستى آزمايى پيرامون برنامه اتمى خود با بازرسان همكارى كند.
نمایندگان آمریکا و سه قدرت اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به طور جداگانه اقدام ايران در جلوگيرى از ممنوعيت ورود بازرسان با تجربه را محكوم كرده و تهران را به تلاش براى «ارعاب» آژانس متهم كردند.

كشورهاى بريتانيا، آلمان و فرانسه با انتشار بيانيه مشتركى كه متن آن به شوراى حاكم آژانس بين المللى انرژى اتمى ارائه شده است، ايران را به دليل «ممنوعيت ورود» بازرسان آژانس به این کشور مورد انتقاد قرار داده اند.

جمهورى اسلامى ايران در ماه ژوئن با لغو مجوز ورود دو بازرس برجسته آژانس به تهران آنها را متهم كرد كه گزارش هايى «غلط» درباره برنامه هسته اى اين كشور ارائه كرده اند.

اين در حالى است كه آژانس مى گويد به اين افراد و توانايى حرفه اى آنها اعتماد كامل دارد.

سه قدرت اروپايى در بيانيه خود گفته اند: «ما مى خواهيم توجه شوراى حكام را به جدى بودن موضوع اقدام هاى ايران در ممنوعيت ورود بازرسان جلب كنيم كه در تاريخ دهم ژوئن به آژانس بين المللى انرژى اتمى اطلاع داده است.»

اين بيانيه مى افزاید: «اين اقدامات افرادى را در آژانس مورد هدف قرار داده كه در زمينه برنامه هسته اى جمهورى اسلامى تجربه دارند. مقام هاى ايرانى آشكارا تلاش مى كنند آژانس را مرعوب كنند تا به اين ترتيب بر كار اين نهاد براى ارائه گزارش به شوراى حكام تاثير گذاشته و توانايى آن براى اجراى موثر رژيم پادمانى در اين كشور را بى اعتبار كنند.»

پيشتر گلين ديويس، نماينده آمريكا در آژانس گفته بود: «اين بى سابقه است كه دولتى ورود بازرسان را ممنوع كند چون آنها از آنچه ديده و درباره آن شنيده اند گزارش هاى دقيقى ارائه كرده اند.»

وى افزوده كه ايالات متحده آمريكا كاملا از شكايت آژانس از ايران براى دخالت در تعيين بازرسان حمايت مى كند و «اين اقدام ايران تلاشى آشكار به منظور ارعاب بازرسان و تاثيرگذارى بر گزارش آنها در قبال برنامه اتمى اين كشور» است.

يوكيو آمانو، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى، روز دوشنبه در جريان گشايش نشست شوراى حكام در وين گفته بود كه تصميم تهران براى ممنوعيت ورود بازرسان با تجربه به اين كشور فعاليت هاى آژانس را «مختل» مى كند.

على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس اين اتهام را رد كرده و گفته كه بر اساس پادمان ميان ايران و آژانس، تهران حق دارد تا در باره تعيين بازرسان اعمال نظر كند.

وى افزوده است كه لزومى ندارد تا كشورهاى عضو دليلى براى اين اقدام خود ارائه كنند.

سه قدرت اروپايى در بخش ديگرى از بيانيه خود كه متن آن از سوى فلورنس مانژين، سفير فرانسه در آژانس، خوانده شد گفته اند: «امتناع ايران از همكارى كامل با آژانس و تلاش هاى عامدانه آن براى جلوگيرى از بازرسى هاى آژانس در اين كشور...مشكل آفرين و قابل سرزنش است.»

كشورهاى غربى ايران را متهم مى كنند كه در پوشش فعاليت هاى هسته اى خود كه آن را صلح آميز مى داند به دنبال ساخت سلاح هسته اى است. همزمان آژانس از ايران خواسته است براى راستى آزمايى پيرامون برنامه اتمى خود با بازرسان همكارى كند.

در واكنش به مقابله جويى ايران با درخواست هاى تعليق غنى سازى اورانيوم، شوراى امنيت سازمان ملل چهار قطعنامه تحريمى عليه تهران تصويب كرده است. تهران اين قطعنامه را «كاغذ پاره» و فاقد ارزش خوانده است.
XS
SM
MD
LG