لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

توصیه احمدی نژاد به قذافی: به اراده مردم خود احترام بگذارید


دیدار محمود احمدی نژاد و معمر قذافی در جریان نشست سازمان ملل در نیویورک
دیدار محمود احمدی نژاد و معمر قذافی در جریان نشست سازمان ملل در نیویورک
محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، روز چهارشنبه با محکوميت آنچه «رفتار بد» حکومت ليبی با مردم خود خواند گفت آنها بايد اجازه دهند که ملت ها اراده خود را اعمال کنند و حق حاکميت ملی و برخورداری از کرامت را برای مردم خود قائل باشند.

آقای احمدی نژاد که در مراسم رونمايی از پروژه ابر رايانه ملی در ايران سخن می گفت با بيان اينکه «انسان ها نگاه هايشان جهانی شده و نيازمند ارتباطات جهانی هستند»، رهبران ليبی را به باد انتقاد گرفت و آنها را متهم کرد که «مردم خود را به رگبار مسلسل و گلوله باران تانک می بندند.»

رييس جمهور ايران با اشاره به «حوادث منطقه» خاورميانه اظهار عقيده کرد که «در برخی نقاط کارهای بسيار زشتی انجام شده است، چگونه کسی پيدا می شود که مردم خود را می کشد و بر سرشان بمب می ريزد؟»

به دنبال بروز نا آرامی ها در ليبی عليه حاکميت ۴۲ ساله معمر قذافی، رهبر اين کشور، گزارش های زيادی از بروز خشونت های گسترده و گلوله باران معترضان ليبايی در رسانه های جهانی منتشر شده است.

گزارش ها حاکی است که در اين خشونت ها صدها نفر جان خود را از دست داده اند و معمر قذافی تهديد کرده است که تا آخرين قطره خون در برابر خواسته معترضان برای برکناری اش مقاومت خواهد کرد.

محمود احمدی نژاد بدون اشاره به سرکوب شديد اعتراض های ۲۰ ماه گذشته در ايران به دليل انتخاب جنجال برانگيز او به مقام رياست جمهوری، به حکومت های منطقه خاورميانه «اکيدا» توصيه کرد تا «اجازه دهند ملت ها بتوانند حرف خودشان را بزنند ... و حق حاکميت ملی و برخورداری از کرامت را برای مردم خود قائل باشند و با مردم خود همراهی کنند.»

وی افزود: «از همه مسئولان کشورها در منطقه می خواهيم که با مردم خود همراهی کنند؛ چرا بايد طوری رفتار کنند که مردم به آنها فشار بياورند و خواهان اصلاح شوند.»

رييس جمهور ايران خطاب به رهبران منطقه افزوده است: «اگر در خدمت مردم باشيد و به آنها احترام بگذاريد و به خواسته هايشان توجه کنيم ديگر طوری نمی شود که مردم قيام کنند.»

از ماه ژانويه که زين العابدين بن علی، رييس جمهوری تونس، از کشور فرار کرد موج نا آرامی و اعتراض ها از تونس به مصر، يمن، بحرين، الجزاير، مراکش و ليبی رسيده است.

مقام های جمهوری اسلامی ايران از تحولات اخير در خاورميانه به عنوان «خيزش ملت های مسلمان» و نشانه «بيداری اسلامی» نام برده اند که به گفته آنها، منافع آمريکا و اسرائيل را به خطر انداخت.

اين در حالی است که حکومت جمهوری اسلامی ايران حاضر نشد تا به مخالفان دولت مجوز دهد تا در روز ۲۵ بهمن در حمايت از مردم مصر و تونس دست به راهپيمايی بزنند.

با اين حال، تظاهرات اين روز با فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی انجام شد که در جريان آن دو نفر به نام های «صانع ژاله» و «محمد مختاری» به ضرب گلوله نيروهای امنيتی کشته شدند.

معترضان در ايران که انتخاب محمود احمدی نژاد در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ را ناشی از «تقلب های گسترده» و «مهندسی آراء» می دانند در تظاهرات مختلف که ماه ها به طول انجاميد خواستار رسيدگی به خواسته های خود و ابطال نتيجه انتخابات شدند.

ولی مقام های جمهوری اسلامی ايران با متهم کردن معترضان به داشتن وابستگی به خارج، با استفاده از نيروهای نظامی و انتظامی به سرکوب شديد مخالفان پرداختند که در جريان اين برخوردها، دهها نفر کشته و هزاران نفر نيز دستگير شدند.

روابط ايران و ليبی که در زمان جنگ ايران و عراق حسنه بود، در سال های بعد از فراز و نشيب های زيادی برخوردار بوده است. با اين حال، معمر قذافی، رهبر ليبی، در مردادماه سال ۱۳۸۸ در پيامی به محمود احمدی نژاد، انتخاب وی به عنوان رييس جمهور ايران را تبريک گفت و آرزو کرد که وی «کشور ايران را به بهترين وجه رهبری کند.»

در خردادماه سال جاری نیز، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در دیدار با سفیر لیبی در تهران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه محدودیتی برای تعمیق و توسعه مناسبات خود با لیبی قائل نیست.
XS
SM
MD
LG