لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

مقام قضایی: حتی یک نهاد هم به استعلام‌های پرونده احمدی‌نژاد پاسخ نداده است


احمدی‌نژاد (راست) به رغم متهم بودن همواره به جلسات رسمی دعوت می‌شود. حضور وی در کنار محسنی اژه‌ای در نشست خبرگان پنجم خبرساز شد.
احمدی‌نژاد (راست) به رغم متهم بودن همواره به جلسات رسمی دعوت می‌شود. حضور وی در کنار محسنی اژه‌ای در نشست خبرگان پنجم خبرساز شد.

سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران می‌گوید که پس از «مدت‌ها» هنوز «هیچ نهادی» به استعلام‌های دادگاه درباره پرونده محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری سابق ایران پاسخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن افتخاری روز چهارشنبه پنجم خرداد گفت: «مدتهاست که استعلاماتی را از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف خواسته‌ایم که تاکنون حتی یک نهاد هم این استعلامات را جواب نداده است».

آقای افتخاری روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین نیز گفته بود که پرونده آقای احمدی نژاد «در مرحله استعلام از مراجع مختلف» قرار دارد و دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده نیز همین استعلام‌ها است و ارتباطی به سمت سابق آقای احمدی‌نژاد «ندارد».

نخستین جلسه دادگاه محمود احمدی‌نژاد پنجم آذر ۹۲ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، بدون حضور او یا وکیلش برگزار شد که در ‌‌‌‌نهایت قاضی دستور به تجدید جلسه داد.

به فاصله کوتاهی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، محمود احمدی‌نژاد به دادگاه احضار شده بود اما سخنگوی قوه قضائیه احضار او را «کج‌سلیقگی» خوانده و گفته بود که مقامات قوه قضائیه از این موضوع اطلاع نداشتند.

روزنامه «شرق» پیش از این از وجود «۲۳ شکایت از محمود احمدی‌نژاد در قوه قضائیه» از جمله شکایت‌های مجلس خبر داده بود.

مقامات قوه قضائیه ایران در حالی از محمود احمدی نژاد به عنوان متهم نام می‌برند که وی به عنوان رییس جمهوری سابق همچنان به جلسات رسمی دعوت می‌شود.

در تازه‌ترین مورد، آقای احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه چهارم خرداد در جلسه مجلس خبرگان رهبری حاضر شد و صندلی او نیز در کنار صندلی غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه قضائیه قرار داشت که این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

حضور آقای احمدی نژاد به عنوان رییس جمهوری سابق در جلسات رسمی در حالی است که محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق ایران بدون برگزاری هیچ دادگاهی و به گفته مقامات قوه قضائیه تنها با دستور دادستان تهران ممنوع‌التصویر شده است.

پس از پایان کار دولت محمود احمدی‌نژاد و با روی کار آمدن دولت یازدهم، تعدادی از مدیران دولت او به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شدند. از جمله محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد با حکم نهایی دادگاه به اتهام فساد اقتصادی به زندان محکوم‌ شده است.

حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد نیز خردادماه پارسال به اتهام اختلاس بازداشت و در دی ماه آزاد شد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای بقایی در سفر محمود احمدی‌نژاد به زنجان در روز دوم خرداد امسال او را همراهی می‌کرد.

محمود احمدی‌نژاد ۱۹ فروردین نیز به آمل سفر کرده بود. برخی از رسانه‌های ایران آغاز سفرهای او را به معنای تلاش برای بازگشت به سیاست ایران و کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ توصیف کرده‌اند.

در مقابل اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و گفته که دوره او «تمام شده‌ است».

علی مطهری نماینده تهران در مجلس نیز روز هفتم اردیبهشت در واکنش به احتمال حضور مجدد محمود احمدی نژاد در عرصه سیاست و نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفته بود که او پیش از نامزد شدن «باید محاكمه شود».

XS
SM
MD
LG