لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

جدال در خانواده احمدی‌نژاد؛ از شعار عليه فاميل‌سالاری تا جنگ قدرت خانوادگی


محمود احمدی‌نژاد همراه با خانواده‌اش
محمود احمدی‌نژاد همراه با خانواده‌اش
جدال با «جريان انحرافی در دولت» با ورود داوود احمدی نژاد و مهدی خورشيدی به افشاگری عليه «حلقه اول» نزديکان رئيس دولت، ابعاد تازه ای به خود گرفته و به صف آرايی در درون خانواده احمدی نژاد تبديل شده است.

داوود احمدی نژاد برادر بزرگتر، و مهدی خورشيدی داماد محمود احمدی نژاد از اسفنديار رحيم مشايی پدر عروس محمود احمدی نژاد به عنوان « ليدر جريان انحرافی » ياد کرده اند.

وجه مشترک اظهارات اخير داود احمدی نژاد و مهدی خورشيدی تاکيد هر دوی آن ها به «برنامه جريان انحرافی در دولت برای حذف نظام ولايی» است.
داوود احمدی نژاد روز دوشنبه گفت: « اسنادی » در اختيار دارد که برخی از آنان « کاملا سری » هستند اما نشان می دهند که « گروه انحرافی» دولت در تلاش است تا « حذف نظام ولايی را در اين مملکت پياده کند.»

مهدی خورشيدی نيز برنامه های آينده جريان انحرافی در دولت را بسيار گسترده تر از « کرسی رياست جمهوری » توصيف کرده و گفته است که آن ها علاوه بر اينکه « دنبال نفوذ در مجلس به عنوان مرجع تقنين در کشور هستند، برای پيشبرد اهدافشان برنامه‌های زيادی دارند و خيلی تلاش می‌کنند با تحقق خواسته‌هايشان افکار انحرافی و خطرناک خود را حاکم کنند.»

علاوه بر اين داوود احمدی نژاد، برادر بزرگتر محمود احمدی نژاد، درباره « ابعاد فساد گروه انحرافی» در دولت نيز به خبرگزاری فارس گفت که «من اسم نمی برم، اما هم‌اکنون سردمدار فساد کلان در جامعه همين گروه انحرافی است و بهتر از اين نمی توان تعبيری داشت.»

او همچنين «تعداد اعضای اصلی گروه انحرافی در بدنه دولت » را تنها «چند نفر » اعلام کرده و درباره آينده اين جريان گفته است: « اگر آن ها زياد بودند، متحمل خسارت های زيادی می شديم، ولی تعدادشان بسيار اندک است» و « آينده آن ها نيز همانند ساير گروه های انحرافی است و اينها هم تمام خواهند شد.»

داوود احمدی نژاد «فساد سياسی و فساد اقتصادی» را تنها دو سطح از «فساد گروه انحرافی در دولت» توصيف کرده و گفته که از «مقولات ديگری از فساد» در «گروه انحرافی» نيز اطلاع دارد اما انتشار اسناد آن را «بايد آن را برای وقت ديگری گذاشت.»

برادر بزرگتر محمود احمدی نژاد اسامی هيچ يک از اعضای « گروه انحرافی دولت » را ذکر نکرده اما با اشاره به اينکه « آن ها می خواهند به راحتی با هديه و ليلا و بقيه بنشينند و بروند و بيايند » به طور ضمنی به ديدارهای اسفنديار رحيم مشايی با برخی از هنرپيشه های زن اشاره کرده است.

مهدی خورشيدی داماد محمود احمدی نژاد نيز روز دوشنبه طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس به افشاگری درباره « ماهيت، اهداف و برنامه‌های جريان انحرافی در دولت » پرداخت، و حتی ادعا کرد که از سوی حميد بقايی سرپرست نهاد رياست جمهوری تحت فشار قرار دارد تا از سمت « دبير شورای مشاورين » استعفا دهد.

حلقه نزدیکان محمود احمدی نژاد که به «جریان انحرافی» معروف شده اند- از راست: حمید بقایی، محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی و محمدرضا رحیمی

روايت داماد احمدی نژاد از صف آرايی خانوادگی

مهدی خورشيدی پسر احمد خورشيدی از فرماندهان سپاه پاسداران، زمانی که محمود احمدی نژاد شهردار تهران بود با دخترش، فاطمه احمدی نژاد، ازدواج کرد.

او سابقه « جريان انحرافی در دولت » را به ابتدای تشکيل دولت نهم در سال ۱۳۸۴ مربوط دانسته و گفته که « جريان انحرافی جريانی است که از ابتدای تشکيل دولت نهم در عرصه اجرايی خود را سازماندهی کرد و به مرور با طرح مسائل مختلف خود را بروز داد. »

داماد احمدی نژاد با مقايسه ضمنی محمد تقی مصباح يزدی و اسفنديار رحيم مشايی به عنوان دو « ليدر» دولت احمدی نژاد در دو مقطع زمانی مختلف، گفته است: مصباح يزدی « برای رسيدن به کسوت استادی ۳۰ سال در حوزه علميه شاگردی بزرگان را کرد » اما « حالا ليدر جريان انحرافی بدون‌ گذراندن دوره شاگردی در محضر فقها و داشتن معلومات دينی و مطالعات عميق » به راحتی « مانند يک کارشناس مسائل دينی نظريه‌پردازی می‌کند و بزرگان اين عرصه را به هيچ می انگارد. »

مهدی خورشيدی همچنين شماری از نزديکان محمود احمدی نژاد را که در هفته های اخير به عنوان « جريان انحرافی در دولت » شهرت يافتند، « نوع منحصر به فردی » از جريان های انحرافی توصيف کرده و گفته که اين جريان حاضر به « پاسخگويی » نيست، و « پيچيدگی ‌های خاصی » دارد.

به گفته داماد محمود احمدی نژاد، جريان انحرافی « در رأس قدرت و در حال بسط قدرت، غوطه‌ور در فساد اقتصادی، و مرتبط با مسائل متافيزيکی است » و « يک تهديد جدی برای نظام است » که « با استيلا بر نظام اجرايی کشور و ورود به عرصه اقتصادی دنبال بسط و تداوم قدرت » است.

مهدی خورشيدی اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را که چندی پيش گفت « تا زنده هستم اجازه نمی‌دهم در مسير حرکت انقلابی مردم به سوی آرمان‌ها ذره‌ای انحراف به وجود آيد »، به طور مستقيم متوجه «جريان انحرافی در دولت » دانسته و حتی تاکيد کرده که جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته « تاکنون چنين پديده‌ای را تجربه نکرده است. »

دادماد محمود احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه « آن ها نهاد را در اختيار گرفته‌اند »، بدون ذکر نام اسفنديار رحيم مشايی و حميد بقايی گفته که « جريان انحرافی در مجموعه نهاد رياست جمهوری حاکم است » و «ليدر اين جريان و سرپرست نهاد،"حلقه اول" دولت را تشکيل می دهند و چون به آقای احمدی‌نژاد نزديک‌تر از ديگران هستند، راحت‌تر حرف‌های خود را به او منتقل و نظرات خود را القا می‌کنند. »

به گفته مهدی خورشيدی، اکنون درون خانواده محمود احمدی نژاد طيف ديگری از اقوام و نزديکان وی در مقابل «حلقه اول» صف آرايی کرده اند. او اين طيف ديگر را « معتمدان » و « دوستان متدين و دلسوز احمدی نژاد » ناميده ولی گفته که طيف « معتمدان » تلاش کردند « تا اطراف احمدی‌نژاد را از حضور افراد مسئله‌دار و وابسته به جريان انحرافی خالی کنند » اما تحت تاثير القائات و اقدامات جريان انحرافی، « خودشان حذف شدند. »

به گفته مهدی خورشيدی، « ويژگی بارز » جريان انحرافی در دولت « تماميت خواهی » است و آن ها «اصلا اهل مدارا و تحمل غير از خودشان نيستند » و « در فساد مالی و فکری غوطه‌ور و به مسائل خرافی آلوده » هستند.

داماد محمود احمدی نژاد سوء استفاده از « ثروت ملی » و توزيع پول از سوی « جريان انحرافی در دولت » برای کسب پايگاه اجتماعی را تائيد کرده و گفته است: اين جريان « با بهره‌مندی از منابع دولت انقلابی که در اختيار آنها قرار دارد، دامنه قدرت و نفوذ خود را در جامعه گسترش داده و برای خود پايگاه اجتماعی درست کند » که نمونه آن «توزيع ثروت ملی» بين «افراد خاص مسئله‌دار» و «هنرپيشه‌هاست.»

احمدی نژاد؛ از شعار عليه فاميل سالاری تا جنگ قدرت خانوادگی

محمود احمدی نژاد در جريان انتخابات رياست جمهوری سال ۸۴ با شعار «شايسته سالاری» عليه «فاميل سالاری»، اکبرهاشمی رفسنجانی و نيز محمد خاتمی را به انتصاب برخی از اقوام شان در سمت های سياسی و دولتی متهم کرد.

او اما تنها يک ماه پس از رسيدن به قدرت، برادرش داود احمدی نژاد را که سوابقی در سپاه پاسداران و ستاد کل نيروهای مسلح داشت به عنوان « رئيس بازرسی ويژه رياست جمهوری » منصوب کرد، چنانکه خواهرش پروين احمدی نژاد نيز ابتدا به عنوان «معاون مرکز امور زنان رياست جمهوری » منصوب شد و بعد از «فهرست انتخاباتی حاميان دولت » به عضويت شورای شهر تهران در آمد.

مسعود زريبافان باجناق خود احمدی نژاد نيز در ابتدای تشکيل دولت نهم به عنوان « دبير هيات دولت » منصوب شد، شماری از اقوام وی نيز در سمت های مختلف دولتی پست گرفتند.علاوه بر اين، مجتبی ثمره هاشمی دوست قديمی احمدی نژاد نيز به همراه برداران و ديگر اقوامش نيز به سمت های مختلف دولتی رسيدند.

پس افشاگری عباس پاليزدار عليه شماری از روحانيان بلندپايه حکومتی در بهار ۸۷ و نيز افشاگری عبدالله شهبازی عليه شماری از چهره های امنيتی- قضايی، نقش داود احمدی نژاد در همراهی با برخی از فرماندهان سپاه در تشويق و سازماندهی اين افشاگری ها علنی شد و در مرداد ماه همان سال وی به بهانه « بيماری » از رياست بازرسی ويژه رياست جمهوری، برکنار شد.

مدتی بعد در جريان رسوايی بر سر وزارت علی کردان، داود احمدی نژاد نيز به مخالفان وی پيوست و از آبان ۱۳۸۷ و پس از ازدواج مهدی احمدی نژاد با دختر اسفنديار رحيم مشايی اما صف آرايی دو طيف از اعضای خانواده محمود احمدی نژاد شکل تازه ای به خود گرفت.

سرعت نزديکی اسفنديار رحيم مشايی به محمود احمدی نژاد از اين پس چنان شتابی به خود گرفت که در هنگام تشکيل دولت دهم، احمدی نژاد او را به عنوان «معاون اول رئيس جمهور» منصوب کرد و تنها پس از انتشار نامه آيت الله خامنه ای بود که اين انتصاب منتفی شد.

در دوم خرداد سال ۸۸ تنها سه هفته پيش از برگزاری انتخابات، احمد خورشيدی پدر مهدی خورشيدی داماد احمدی نژاد، طی مصاحبه ای با روزنامه اعتماد ملی گفت که از نخستين روزهای رسيدن احمدی نژاد به رياست جمهوری در سال ۸۴، « داوود احمدی‌نژاد برادر رئيس‌جمهور دخالت‌های غيرمسئولانه زيادی در امور داشت و به‌نوعی خود را بزرگ‌ترين سهامدار اين برد می‌دانست لذا شروع به‌ انجام کارهای بسيار بدی کرد که از يک انسان و يک مسلمان بعيد و دور از انتظار است. »

او حتی گفت که « داوود احمدی‌نژاد برای افراد پرونده‌سازی می‌کرد و به نحوی فضا را عليه همه نيروها تنگ کرد که ماندن در آن مکان برای خيلی افراد که من هم جزوشان بودم ديگر مناسب نبود. »

احمد خورشيدی از اينکه « عامل مشکلات نهاد که برادر محمود احمدی‌نژاد بود به دستور رئيس‌جمهور عزل شده » اظهار خوشحالی کرد و گفته بود: «حتی احمدی‌نژاد دستور داده بود که اخوی ايشان اصلاً به نهاد وارد نشود.»

تنها يک روز پس از انتشار اين مصاحبه، مهدی خورشيدی داماد محمود احمدی نژاد طی مصاحبه ای گفت که ادعاهای پدرش « ناشی از تحريک ديگران » است و حتی گفت « اينکه برخی‌ها بخواهند از شکاف‌های کاذب به وجود آمده در مجموعه نزديکان دولت استفاده ابزاری کنند، کاری غرض‌ورزانه است. »

احمد خورشيدی اين بار چند هفته پس از انتخابات به پسرش پاسخ داد و با تاکيد بر انتقادات قبلی به دولت احمدی نژاد، گفت که «بنده از فرزندم مهدی خورشيدی آزاد اعلام برائت می‌نمايم و فرزندی به نام مهدی ندارم » و « از آقای احمدی‌نژاد حقيقتاً متشکرم که فرزندی با ادب و متدين تحويل ايشان دادم اما کسی را تحويل من داد که از هيچ اتهامی حتی عليه پدرش خودداری نمی‌نمايد. »

با گذشت دو سال اما اکنون مهدی خورشيدی داماد احمدی نژاد خود اتهامات سنگين تری به اسفنديار رحيم مشايی « پدر عروس احمدی نژاد » وارد کرده است.

در هفته سوم ارديبهشت روزنامه تهران امروز ضمن انتشار گزارش مفصلی درباره اختلاف در درون خانواده محمود احمدی نژاد، نوشته بود که پروين احمدی نژاد خواهر محمود احمدی نژاد برخلاف داوود احمدی نژاد تاکنون اظهار نظری عليه رحيم مشايی نداشته است.

از ميان روح‌الله بهمنی، احد قدمی و حميدرضا افراشته - سه داماد پروين احمدی نژاد- نيز دو نفر اول که مداح هستند منتقد مشايی و نفر سوم که در دولت احمدی نژاد سمت دارد « حامی مشايی » است.

تهران امروز همچنين نوشته بود: در درون خانواده احمدی نژاد «افرادی که پيش از رياست‌جمهوری احمدی‌نژاد وارد اين خاندان شدند در مواجهه با اعتراضات اخير نسبت به رئيس‌دفتر يا سکوت کردند يا موضع همراه با منتقدان را دنبال کردند» اما «حاميان مشايی در اين خاندان افرادی هستند که به تازگی به جمع آن ها پيوستند» و البته مهدی احمدی نژاد پسر بزرگ محمود احمدی نژاد نيز از هواداران پدر همسرش اسفنديار رحيم مشايی است.
XS
SM
MD
LG