لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

علی لاريجانی با شکست حداد عادل رييس موقت مجلس نهم شد


علی لاریجانی (راست) همراه با غلامعلی حداد عادل
علی لاریجانی (راست) همراه با غلامعلی حداد عادل
گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که علی لاريجانی روز دوشنبه توانست با شکست غلامعلی حداد عادل به عنوان رييس موقت مجلس نهم انتخاب شود. محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد نايب رييس موقت اول و دوم مجلس شدند.

بر اساس آيين نامه مجلس شورای اسلامی، انتخاب هيات رييسه موقت در جلسه دوم آغاز به کار مجلس جديد صورت می گيرد. روز دوشنبه به همين منظور رای گيری صورت گرفت.

در اين رای گيری، علی لاريجانی که در دوره هشتم نيز رياست چهار ساله مجلس را برعهده داشت با ۱۷۳ رای موافق رييس موقت شد و محمدرضا باهنر با ۱۷۷ و محمد حسن ابوترابی فرد با ۱۶۷ رای نايب رييس موقت اول و دوم مجلس نهم شدند.

گزارش ها حاکی است که در اين انتخابات غلامعلی حداد عادل که نزديک به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، است با کسب ۱۰۰ رای شکست را از رقيب ديگر اصولگرای خود پذيرا شد.

در اين رای گيری ۲۷۵ نماينده شرکت کرده بودند که دو نفر از آن‌ها رای سفيد به صندوق انداختند.

از زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بحث بر سر رياست مجلس شورای اسلامی به موضوعی داغ و اختلاف برانگيز در ميان دو گروه اصلی اصولگرا که اکثريت کرسی های مجلس را از آن خود کرده اند تبديل شد.

جبهه متحد اصولگرا از رياست علی لاريجانی حمايت می کرد و جبهه پايداری انقلاب اسلامی و هواداران دولت غلامعلی حدادعادل را به عنوان نامزد خود برای اين مقام معرفی کرده بودند.

بر اساس آيين نامه مجلس شورای اسلامی، انتخاب هيات رييسه دائم پس از تصويب اعتبارنامه حداقل دو سوم از نمايندگان انجام خواهد شد و احتمال می رود که تغييراتی در فهرست اعضای هيات رييسه دائم مجلس نهم صورت گيرد.

خبرگزاری ايسنا روز دوشنبه گزارش داده که در جلسه دوم مجلس نهم برخی نمايندگان نسبت به فرستادن پيامک های تلفنی (اس ام اس) برای نمايندگان اعتراض کرده اند.

مهدی سنايی، منتخب شهرستان نهاوند، در اين زمينه خواستار تشکيل هياتی برای بررسی پيامک‌های ارسال شده به نمايندگان در مورد انتخابات هيات رييسه شد تا مشخص شود آيا منشاء اين پيامک‌ها از داخل و يا خارج از مجلس بوده است.

به گفته وی، «نزديک به يک ماه است که تلفن‌های همراه نمايندگان از پيامک‌های سخيف و کودکانه پر شده است که بسياری از آنها مصداق تشويش اذهان عمومی، جعل، کذب و وارونه کردن مصاحبه‌ها است.»

آقای سنايی گفت که «نماينده ‌ای با رسانه‌ ای گفت‌ و گويی انجام داده اما سيستم ارسال پيامک آن رسانه، آن گفت ‌و گو را جعل و به نمايندگان ديگر ارسال کرده است.»

وی بدون اشاره به جزئيات، موضوع اين پيامک ها را وارونه جلوه دادن انتخابات درون مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. در روزهای اخير خبرگزاری ها و سايت های نزديک به اصولگرايان تبليغات گسترده ای در مورد نشست های داخلی فراکسيون ها برای انتخاب نامزد رياست مجلس به راه انداخته بودند.

سايت های حامی غلامعلی حداد عادل وی را نامزد اصلی اصولگرايان معرفی می کردند و در جبهه مقابل، اعلام شد که علی لاريجانی بيشترين رای فراکسيون های اصولگرا را به خود اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG