لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

«بازداشت دو تبعه ايرانی» به اتهام قاچاق سلاح و مواد مخدر به آذربايجان


وزارت امنيت ملی آذربايجان در گزارشی که يک نسخه آن در اختيار راديو فردا قرار گرفته است، اعلام کرد: گروهی از جمله دو ایرانی را که مقادير زيادی سلاح، مهمات جنگی و مواد مخدر به آذربايجان قاچاق کرده بودند، شناسایی کرده و اعضای آن بازداشت شده اند.

در اين گزارش دو صفحه ای آمده است که «ناصر عبدی» فرزند ظهراب و «علی دلير» فرزند يدالله که هر دو شهروند ايران هستند همراه با قادر خوبعلی يف، روسلان محمد اف، ارزمان مسلم اف، نيام الدين لالايف و چند عضو ديگر اين شبکه اکنون در بازداشتگاه وزارت امنيت ملی آذربايجان هستند.

زمان انجام اين عمليات دقيقا در گزارش وزارت امنيت ملی آذربايجان قيد نشده است، اما گفته می شود که اين گروه مقادير انبوهی سلاح گرم شامل کلت کمری، اسلحه، خشاب، گلوله، نارنجک دستی، دوربين ديد در شب و غيره را همراه با انواع مواد مخدر شامل هروئين، ترياک، شيشه و حشيش در ماه مارس، از ايران به شهرستان مرزی «يارديملی» آذربايجان وارد کرده اند.

يک شهروند ديگر ايران به نام علی رحمانی نيز عضو اين گروه معرفی شده که به گفته وزارت امنیت ملی آذربایجان هم اکنون در ايران اقامت دارد.

در اتهامات افراد ياد شده، قاچاق مواد مخدر، مهمات جنگی و عبور غيرقانونی از مرز عنوان شده است، اما «برنامه ريزی برای ترور» در اتهامات وارده بر اين افراد ذکر نشده است.

ظرف دو روز گذشته اين دومين مورد است که دولت آذربايجان از بازداشت شهروندان ايرانی به جرم قاچاق مقادير زيادی مواد مخدر خبر می دهد.

روز ۲۲ فروردين نیز وزارت کشور آذربايجان اعلام کرد که دو تبعه ايرانی به نام های شمس علی دوستی و داود نوری را به اتهام قاچاق ۱۰ کيلو مواد مخدر بازداشت کرده است.

قاچاق مواد مخدر در کشور آذربايجان يکی از مواردی است که همتراز با قتل است و سنگين ترين مجازات ها را در پی دارد.

ايران همواره اعلام کرده است که خود قربانی قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اين کشور است و همه تلاش خود را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام می دهد.

مجله آلمانی «دی ولت» ژانويه ۲۰۱۱ با استناد به يکی از تلگراف های ديپلماتيک آمريکايی که ماه ژوئن ۲۰۰۹ از سفارت آمريکا در باکو فرستاده شده و توسط سايت «ويکی ليکس» فاش شده بود، گزارش داد که ايران يکی از بزرگترين صادر کنندگان مواد مخدر در جهان به شمار می آيد و نيروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اين قاچاق دست دارند.

اين تلگراف حاکی است میزان هروئينی که از ايران به آذربايجان صادر می شود، از بيست هزار کيلوگرم در سال ۲۰۰۶ به ۵۹ هزار کيلوگرم در سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ رسيده است.

خبرگزاری فارس اسفند ماه گذشته از قول يک مقام امنيتی ايران که نامی از وی برده نشد، با اشاره به «اذعان سازمان ملل و ارگان های بين المللی مبارزه با مواد مخدر بر نقش بی نظير ايران در مقابله با قاچاق مواد مخدر از افغانستان و قدردانی مکرر آنها از تهران»، افزود: «اين در حالی است که سربازان آذری همراه با اشغالگران آمريکايی در افغانستان مشغول حفاظت از مزارع کشت خشخاش هستند.»

آذربايجان طی سه ماه گذشته، دو بار اعلام کرده است که دو شبکه تروريستی وابسته به وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران را شناسایی و ۲۴ عضو اين شبکه ها را به همراه مقادير زيادی سلاح و مواد مخدر بازداشت کرده است.

وزارت امنيت ملی آذربايجان روز ۱۷ فروردين اعلام کرد که در شش شهر آذربايجان عمليات ضد تروريستی انجام داده و يک شبکه تروريستی را منهدم و چندين عضو آن را بازداشت کرده است.

جزئيات اين عمليات که يک سرهنگ وزارت امنيت ملی نيز در انفجار نارنجک دستی پرتاب شده توسط يکی از اعضای گروه ياد شده، کشته شد، همچنين نام بازداشت شدگان، وابستگی احتمالی اين شبکه به کشوری خارجی و تعداد بازداشت شدگان توضيح داده نشد.
XS
SM
MD
LG