لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

بحرین کاردار ایران را اخراج کرد؛ ایران یک دیپلمات بحرینی


اکثريت جمعيت بحرين شيعه مذهب هستند ولی حکومت اين کشور در دست یک اقليت سنی است.
اکثريت جمعيت بحرين شيعه مذهب هستند ولی حکومت اين کشور در دست یک اقليت سنی است.
با بالا گرفتن تنش ميان جمهوری اسلامی ایران و بحرین بر سر سرکوب معترضان بحرينی، دولت بحرين روز یکشنبه کاردار ايران در منامه را اخراج کرد. همزمان وزارت امور خارجه ایران از کاردار بحرین در تهران خواسته است که یکی از دیپلمات های این کشور، ایران را ترک کند.

يک منبع بحرينی به خبرگزاری رویترز گفته است که از کاردار ايران خواسته شد تا اين کشور را ترک کند.

وی که نامش فاش نشده، افزوده است: «سفير ايران پيشتر اين کشور را ترک کرده بود. دليل اين کار هم به تنش ميان دو کشور باز می گردد.»

در همین حال، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه به تلویزیون انگلیسی زبان «پرس تی وی» گفته که از کاردار بحرین خواسته شده است تا یک دیپلمات این کشور تهران را ترک کند.

آقای مهمانپرست افزوده است که کاردار بحرین به وزارت امور خارجه احضار و از او خواسته شد تا یکی از دیپلمات های بحرینی خاک ایران را ترک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اخراج کاردار خود از بحرین را «غیر منطقی و غیر قابل درک» خوانده است.

مقام های جمهوری اسلامی ايران در هفته های اخير سرکوب معترضان بحرينی از سوی حکومت سنی مذهب آل خليفه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و اعزام نيروهای عربستانی به منامه برای حمايت از حکومت اين کشور را محکوم کرده اند.

به دنبال بروز نا آرامی های تونس و مصر که به کناره گيری رهبران آن انجاميد، برخی از کشورهای عربی خاورميانه از جمله بحرین صحنه اعتراض های دامنه دار خيابانی عليه حکومت های آنها بوده است.

اکثريت جمعيت بحرين شيعه مذهب هستند ولی حکومت اين کشور در دست یک اقليت سنی است.

به دنبال تشدید نا آرامی های خيابانی در بحرين،‌ عربستان سعودی روز ۲۴ اسفندماه از اعزام حدود ۱۰۰۰ سرباز به اين کشور برای «محافظت از ساختمان‌ها و تاسيسات دولتی» خبر داد.

اين اقدام عربستان که با همراهی امارات متحده عربی صورت گرفت خشم مقام های ايرانی را برانگيخت و حسين اميرعبداللهيان، مديرکل خليج فارس و خاورميانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اعزام سربازان عربستانی به بحرين را موجب «پيچيده‌تر شدن اوضاع» در اين کشور دانست.

وزارت امور خارجه ايران همچنين سفيران بحرين و عربستان را احضار و به «دخالت نظامی در بحرين» اعتراض کرد.

همزمان، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، در نامه ای به سازمان ملل، اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی از «مداخله نظامی در بحرين» ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف آن شد.

همزمان با تحرکات ديپلماتيک ايران، راهپيمايی های دولتی پس از مراسم نماز جمعه هفته اخير تهران و همچنين عصر يکشنبه در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران برگزار شد و تظاهرکنندگان شعار می دادند که «سعود جنايت می کند، يو اس حمايت می کند».

در تظاهرات روز يکشنبه که به گفته خبرگزاری های دولتی ايران از سوی «جمعی از مردم تهران و امت حزب الله» برگزار شد، بيانيه ای خوانده شد که از دولت ايران خواسته شده بود تا «امکان اعزام نيروهای مردمی و داوطلب را برای ياری برادران و خواهران مظلوم بحرينی فراهم آورند.»

در واکنش به مواضع جمهوری اسلامی ايران و تبليغات شديد آن عليه حکومت آل خليفه، بحرين به آنچه که «دخالت بی شرمانه» تهران در امور داخلی خود خوانده، اعتراض و سفير خود را از ايران فرا خواند.

اقدام های ايران همچنين واکنش وزير امور خارجه آمريکا را برانگيخت و هيلاری کلينتون روز شنبه نسبت به مداخله ايران در ناآرامی‌های منطقه خليج فارس هشدار داد.

خانم کلينتون اظهار داشت: «اين ديدگاه را [با متحدان خود] در ميان گذاشته ‌ايم که فعاليت‌های ايران در خليج [فارس]، از جمله تلاش برای گسترش مقاصدش در کشورهای همسايه، تهديدی برای صلح و ثبات است.»

بحرين از لحاظ مالی و بانکی از مراکز کليدی در خليج فارس به شمار می ‌رود و در عين حال محل استفرار ناوگان پنجم آمريکاست؛ ناوگانی که مسئوليت عمليات نظامی در منطقه خليج فارس و شرق آفريقا را بر عهده دارد.
XS
SM
MD
LG