لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

بارزانی خواستار آماده شدن کردها برای رفراندوم استقلال کردستان عراق شد


رسانه‌های کرد روز سه‌شنبه اول دی گزارش دادند مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، از حزب دمکرات کردستان که ریاست آن را بر عهده دارد، خواسته است خود را برای برگزاری همه پرسی استقلال از عراق آماده کند.

آقای بارزانی همچنین از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در عراق خواسته است که در نظام حاکم بر این کشور بازنگری کرده و به کرد‌ها و دیگر اقلیت‌ها «فرصتی برای مشارکت واقعی» بدهند.

بارزانی سپتامبر گذشته گفته بود که آرزوی «استقلال» با چالش‌هایی از جمله جنگ علیه گروه «حکومت اسلامی»، بحران‌های خاورمیانه و کاهش قیمت نفت روبرو است.

او افزوده بود که برآورد شدن این آرزو نیازمند «تفاهم» با بغداد است.

شبکه خبری «رووداو» نزدیک به ریاست اقلیم کردستان عراق به نقل از یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق گزارش داده است: «بارزانی از شورای رهبری حزب خواسته است تا با گروه‌های سیاسی کرد به منظور توافق بر سر سازوکار اجرای همه پرسی استقلال گفت‌وگو کند».

بنا بر این گزارش، «قرار است به زودی جلسه‌ای مهم با حزب اتحادیه میهنی به ریاست جلال طالبانی برای بررسی درخواست بارزانی مطرح شود» اما «حزب دمکرات کردستان عراق برگزاری جلسه پارلمان اقلیم را برای بررسی این موضوع تا زمان تغییر رییس آن که از حزب گوران است، نمی‌پذیرد».

چندی پیش در پی تنش میان حزب دمکرات کردستان عراق و حزب گوران، نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم، وزیران عضو حزب گوران را از دولت اخراج کرد.

حزب دمکرات کردستان عراق در بیانیه پایانی آخرین جلسه خود، به مسئله همه پرسی اشاره نکرده اما تاکید کرده است که «عراق در سایه وجود دیدگاه‌های مختلف، دارای افق روشنی برای عبور از بحران‌ها، پیامدهای اوضاع منطقه خاورمیانه و جنگ چند جانبه علیه تروریسم نیست».

این بیانیه از جریان‌های سیاسی عراقی خواسته که در «اوضاع جاری و سازوکار حکومتداری به گونه‌ای که حقوق اقلیت‌ها را حفظ کرده و ضامن مشارکت حقیقی اقلیم کردستان در مسائل سیاسی، اداری، نظامی و مالی باشد، بازنگری کنند».

این بیانیه همچنین از گروه‌های کرد خواسته است، «اوضاع اقلیم کردستان را به گونه‌ای که مسعود بارزانی رییس و دولت اقلیم بتوانند به وظیفه خود متناسب با حوادث و احتمال‌ها عمل کنند، سر و سامان دهند».

در همین حال کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان عراق اعلام کرد اجرای هرگونه همه‌پرسی، نیازمند دستکم شش ماه زمینه‌سازی به علاوه تامین بودجه و فراهم شدن امکانات فنی و کارمندان لازم است.

در همین حال، شبکه لبنانی المیادین به نقل از یک منبع روس گزارش داده است که «یک مسئول برجسته کرد، به طور محرمانه مسئله همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را با مقام‌های ترکیه و یکی از کشورهای عربی خلیج فارس به بحث گذاشته است».

این منبع افزوده است که «موافقت ترکیه و کشورهای خلیج فارس با برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان مشروط به حمایت کرد‌ها از برپایی اقلیم سنی در عراق است».

بنا به گفته این منبع، «جلسه رهبران احزاب کرد به زودی در اربیل برگزار خواهد شد و قرار است در آن طرحی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کُردستان در سال ۲۰۱۶ را بررسی کنند».

XS
SM
MD
LG