لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

فرمانده بسیج: آمریکا پشت پرده حمله به سفارت عربستان است


محمدرضا نقدی، اعضای سفارت عربستان در تهران را «نوکر و مستخدم شاه» معرفی کرده است.
محمدرضا نقدی، اعضای سفارت عربستان در تهران را «نوکر و مستخدم شاه» معرفی کرده است.

فرمانده نیروی بسیج سپاه پاسداران در ادامه واکنش‌های متناقض مقام‌های ایران به حادثه سفارت عربستان در تهران گفته که آمریکا پشت پرده حمله به سفارت عربستان است.

محمدرضا نقدی در سخنانی که خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه، ۲۲ دی، آن را بازتاب داده است خواستار تقویت «بصیرت در دشمن‌شناسی» شده و گفته است: «پشت پرده همه دشمنی‌ها و مشکلات ما همان‌گونه که امام فرمود، آمریکا بود. پشت پرده به شهادت رساندن شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان در تهران نیز آمریکا است».

اظهارات فرمانده بسیج تازه‌ترین واکنش به حمله گروهی در تهران و مشهد به سفارت و کنسولگری عربستان است که روز ۱۲ دی و در اعتراض به اعدام شیخ نمر النمر، روحانی ناراضی شیعه، از سوی ریاض صورت گرفت.

در این حادثه، سفارت عربستان به آتش کشیده شد و به کنسولگری آن در مشهد نیز آسیب‌هایی وارد آمد.

لینک مستقیم

مقام‌ها و مسوولان ایرانی که به نظر می‌رسد از بازتاب‌های گسترده این حمله غافلگیر شده‌اند، ظرف ۱۰ روز گذشته اظهارات ضدونقیضی درباره عاملان آن بر زبان رانده‌اند؛ از نیروهای نفوذی، طرفداران آیت‌الله سید صادق شیرازی، شیعیان انگلیسی و «دست‌های پنهان» گرفته تا عوامل خود سفارت عربستان که متهم شده‌اند ساختمان سفارت را به آتش کشیده‌اند.

با این حال، اظهارات و حمایت برخی از ائمه جمعه از مهاجمان، حکایت از آن دارد که این افراد وابسته به برخی از نهادهای نظامی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، نیز نیروی انتظامی را «مقصر اصلی» در این حمله معرفی کرده است.

در ادامه این واکنش‌ها، فرمانده بسیج سپاه پاسداران، با معرفی کردن آمریکا به عنوان عامل پشت پرده حمله یاد شده، گفته است: «هدف آمریکا این است که درگیری در منطقه ایجاد کند و ما را با عربستان درگیر کنند که نباید فریب بخوریم».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا نقدی با «نوکر و مستخدم» معرفی کردن اعضای سفارت عربستان اظهار عقیده کرده که «یک فرد انقلابی برای از بین بردن طاغوت، به کاخ پادشاه حمله می‌کند، نه به خانه نوکر و مستخدم شاه».

به ادعای وی، «هدف اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان هموار کردن راه برای پیشبرد سیاست‌های آمریکا در منطقه است» و اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند که «در افکار عمومی ایران دشمن اصلی را عوض کنند و سطح مبارزات ایران را از رویارویی با آمریکا به سطح مقابله با عربستان تنزل دهند».

حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، موجی از واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشت و باعث قطع رابطه عربستان، بحرین، سومالی، سودان، کومور و جیبوتی با ایران شد. برخی دیگر از کشور‌ها نیز سطح مناسبات دیپلماتیک‌شان را با تهران کاهش دادند.

دولت حسن روحانی وعده داده است که عاملان حمله به مجازات خواهند رسید و از قوه قضاییه خواسته که فوری و خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی کند. مسوولان امنیتی و انتظامی از بازداشت حدود ۶۰ نفر در ارتباط با این حمله خبر داده و دادستانی تهران نیز گفته است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

همزمان جنگ لفظی شدیدی میان تهران و ریاض درگرفته است و مسوولان سیاست خارجی دو کشور، یکدیگر را به تنش‌آفرینی و آتش‌افروزی در منطقه خاورمیانه متهم می‌کنند. تلاش‌های برخی از کشور‌ها برای میانجیگری میان ایران و عربستان نیز هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

XS
SM
MD
LG