لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

بروجردی: نویسندگان گزارش کمیسیون برجام ضربه بدی به کشور زدند


علاء‌الدین بروجردی (نفر وسط)
علاء‌الدین بروجردی (نفر وسط)

در ادامه جنجال‌ها پیرامون گزارش کمیسیون برجام مجلس از توافق اتمی وین، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز جمعه ۱۷ مهر نویسندگان این گزارش را متهم کرد که «ضربه بدی به کشور زدند» و «سند به دست دشمن» دادند.

در همین حال عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به احتمال آبستراکسیون فراکسیون اصولگرایان مجلس در جلسه بررسی طرح مربوط به توافق اتمی وین گفت که این اقدام «در حکم حرمت‌شکنی مجلس» و «زشت‌ترین و بد‌ترین کار» است.

علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت‌پور، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری آرانی پنج نماینده عضو کمیسیون ویژه برجام روز ۱۲ مهر در بیانیه‌ای گزارش نهایی این کمیسیون را «یک‌سونگر» خوانده و تاکید کرده بودند که این گزارش «منطبق بر منافع ملی نبوده» و آثار مثبت توافق اتمی وین را «نادیده گرفته است».

این پنج نفر و برخی دیگر از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که این گزارش در خارج از مجلس تهیه شده است.

دو روز پس از این بیانیه، علیرضا زاکانی رییس این کمیسیون ویژه گفت که پیش‌نویس گزارش نهایی در دبیرخانه کمیسیون و تحت نظر او نوشته شده و در‌‌ نهایت «صفر تا صد آن» در همین کمیسیون تصویب شده است.

علاءالدین بروجردی، از امضاء کنندگان این بیانیه اعتراضی، گفته‌های آقای زاکانی مبنی بر اینکه پیش نویس این گزارش «توسط عده‌ای از افراد دانشگاهی» نوشته شده را «تایید» کننده گفته‌های معترضان دانست و گفت: «معلوم نیست این گزارش کجا نوشته شده است».

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که نویسندگان این گزارش «کمتر با مسائل بین‌المللی آشنایی دارند» و به همین دلیل «با گزارش بدی که تهیه کردند، ضربه بدی به کشور زدند» و «سند به دست دشمن» دادند.

در همین حال عضو حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تاکید کرد که علیرضا زاکانی سعی در «اعمال نظرات جناحی و سلیقه‌های شخصی»‌اش در بررسی توافق اتمی وین دارد و «ظرفیت» ریاست کمیسیون را ندارد.

آقای بروجردی روز ۱۴ مهر نیز گفته بود که «دشمن در آینده به طور حتم بر گزارش کمیسیون برجام تکیه خواهد کرد» چون در این گزارش اعلام شده که در توافق اتمی وین حق بازدید از مراکز نظامی به بازرسان داده شده است.

کمیسیون برجام در گزارش خود که روز ۱۲ مهر در جلسه علنی مجلس قرائت شد، اعلام کرده بود که توافق اتمی وین، «دارای خلاءها و ضعف‌های اساسی در حوزه نظامی و امنیتی است که در صورت عدم تجدیدنظر درباره بازرسی از مراکز نظامی، دفاعی و امنیتی و عدم دقت نظر در حین اجراء، مشکلاتی را پیش‌روی کشور قرار خواهد داد».

برخلاف انتقاد پنج عضو کمیسیون برجام و تعدادی از نمایندگان مجلس از گزارش این کمیسیون، برخی از منصوبان آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان از این گزارش دفاع کرده‌اند.

در همین حال کاظم صدیقی امام جمعه تهران گزارش کمیسیون برجام را حاصل دعوت از «همه کار‌شناسان و صاحب نظران» خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای صدیقی افزود: «آنچه بعد اتفاق افتاد نه در شان مجلس است و نه دست مریزاد به عزیزانی است که این همه زحمت کشیده‌اند».

جنجال‌ها درباره گزارش کمیسیون برجام مجلس در حالی ادامه دارد که طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» هفته آینده در دستور کار مجلس قرار دارد.

بعضی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس که از حامیان این طرح هستند، درباره تبعات آبستراکسیون احتمالی فراکسیون اصولگرایان به ریاست غلامعلی حداد عادل در جلسه بررسی این طرح هشدار داده‌اند.

در همین حال عوض حیدرپور، عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت که اگر این آبستراکسیون انجام شود، «در حکم حرمت‌شکنی مجلس خواهد بود و می‌توان از آن به‌عنوان زشت‌ترین و بد‌ترین کار در مجلس یاد کرد».

بر اساس طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام»، به دولت ایران اجازه داده می‌شود تا «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی» و به شرط «رعایت ۹ حکم و تکلیف»، توافق اتمی وین را اجرا کند.

XS
SM
MD
LG