لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

کاخ سفید: سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل گزینه مناسبی نیست


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه، ۱۹ فروردین، گفت که آمریکا از انتخاب حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل، استقبال نمی‌کند و به ایران گفته شده است که وی گزینه مناسبی نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با این حال، جی کارنی حاضر نشد بگوید که ورود ابوطالبی به آمریکا ممنوع خواهد شد چرا که وی در بحران گروگانگیری سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ دست داشته است. در جریان این بحران، ۵۲ دیپلمات آمریکایی را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: «ما به دولت ایران اطلاع داده‌ایم که این گزینه بالقوه، مناسب نیست».

از وی پرسیده شد منظور وی از «مناسب نیست» چیست، که او در پاسخ گفت: «این یک اصطلاح دیپلماتیک است برای اینکه بگویید چه نظری دارید».

آقای کارنی توضیح بیشتری درباره احتمال ممنوعیت ورود ابوطالبی به خاک آمریکا نداد ولی تاکید کرد که انتخاب وی از سوی ایران یک «گزینه بالقوه» است که به معنای آن است او «به طور رسمی انتخاب نشده است».
سنای آمریکا خواستار ممنوعیت ورود ابوطالبی به خاک این کشور شده است.
سنای آمریکا خواستار ممنوعیت ورود ابوطالبی به خاک این کشور شده است.
پیش از اظهارات سخنگوی کاخ سفید، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مصوبه روز دوشنبه سنای آمریکا برای ممنوع کردن ورود ابوطالبی به خاک این کشور را رد کرد و گفت که «از نظر ما، ابوطالبی شایستگی حضور در سازمان ملل را دارد».

خانم افخم افزود: «ما به پیگیری‌هایمان در این زمینه از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم».

برخی از گروگان‌های سابق و اعضای کنگره آمریکا از انتخاب این دیپلمات برای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به شدت اظهار نارضایتی کرده‌اند. قرار است مجلس نمایندگان آمریکا طرح سنا را بررسی کند و احتمالا آن را تصویب خواهد کرد.

مصوبه کنگره باید به تایید باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، برسد.

جی کارنی می‌گوید که ما با نگرانی‌های سنا در این مورد هم نظر هستیم و نامزد بالقوه ایران بسیار دردسرساز است.

ماجرای دست داشتن حمید ابوطالبی در گروگان‌گیری سفارت آمریکا در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ را نخستین بار خبرگزاری بلومبرگ مطرح کرد و با اشاره به عکسی که در وب‌سایت «تسخیر» منتشر شده است او را منتسب به «دانشجویان پیرو خط امام» دانست، گروهی که در سال ۱۳۵۸ با هجوم به سفارت آمریکا در تهران آن را به اشغال خود در آوردند.

آقای ابوطالبی این اتهام را تکذیب کرده و اسفند پارسال به سایت «خبرآنلاین» گفت که تنها مدتی پس از وقوع گروگان‌گیری همراه با نماینده پاپ به سفارتخانه آمریکا رفته و نقش مترجم را داشته است.
XS
SM
MD
LG