لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

«نه کوپن و نه جیره بندی، اقتصاد ایران را به حالت عادی بر نمی گرداند»


«صدای پای کوپن می آيد»، «کوپن باز می گردد»، اينها عنوان های برخی رسانه ها در داخل ايران است. بی ربط هم نيست.

در تازه ترين اظهار نظرها احمد توکلی، ریيس پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که خود، اقتصاددان هم هست و زمانی، وزير کار دولت ميرحسين موسوی در دوران جنگ بوده و البته مخالف اقتصاد کوپنی، حالا توصيه می کند که شرايط ويژه است و بايد به اقتصاد کوپنی بازگشت.

يک مخالف ديگر اقتصاد کوپنی در دوران جنگ، حبيب الله عسگراولادی، عضو سرشناس حزب موتلفه و وزير بازرگانی دولت ميرحسين موسوی که آن روزها با اقتصاد کوپنی اصلا سر سازگاری نداشت حالا می گويد اقتصاد ايران اقتصادی يک صد ميليارد دلاری است در حالی که درآمد حاصل از فروش نفت اين روزها تنها ۳۰ ميليارد دلار است و به ناچار بايد به سمت سيستم کوپنی حرکت کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:04 0:00
لینک مستقیم


کامران دادخواه، استاد اقتصاد در دانشگاه نورث وسترن ايالت فورت کلند آمريکا به ما می گويد: «اقتصاد ايران به دلايل زياد، به دليل مردمش، منابعش و موقعيت جغرافيای اش می بايستی از کره جنوبی و ترکيه پيش تر باشد. اما سی و اندی سال است که به دليل سياست هايی که در پيش گرفته شده و دخالت بیجای دولت در کار اقتصاد، باعث شده است که اقتصاد ايران به شدت به درآمد نفت متکی باشد. در واقع می شود گفت که تمام اقتصاد ايران بر پايه نفت است.
به دليل اين که امکان صادرات نفت کم شده است و پول نفت هم به سادگی به دست دولت ايران نمی رسد، طبيعتا همه آقايان دچار وحشت شده اند که وضع به شدت بدتر و بدتر خواهد شد.»

حالا شمار کسانی که هم خودی به حساب می آيند و هم دستی در اقتصاد و تجارت دارند و هم بازگشت به سيستم کوپنی را توصيه می کنند، کم نيستند.
در درجه اول برای رفع اين بن بست ايران بايد از تقابل با دنيا دست بردارد و اين تحريم ها برداشته شود. ولی اگر بخواهند اين سياست را کماکان ادامه بدهند هيچ نسخه ای وجود ندارد که وضع اقتصادی ايران به صورت مطلوبی درآورد. نه کوپن و جيره بندی و نه هيچ اقدام ديگری نمی تواند اقتصاد را به حالت عادی برگرداند.
کامران دادخواه، استاد اقتصاد

از محسن رضايی، فرمانده پيشين سپاه پاسداران که حالا دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام است گرفته تا احمد توکلی، حبيب الله عسگراولادی و برخی ديگر از نمايندگان مجلس و ریيس ستاد بسيج اقتصادی، همه و همه از لزوم بازگشت به سيستم کوپنی می گويند.

کامران دادخواه: الان اقتصاد جهانی به هم پيوسته شده است. اقتصاد آمريکا و چين و ژاپن به هم پيوسته هستند اين در حالی است که اقتصاد ايران می خواهد برگردد به دو قرن پيش. در درجه اول برای رفع اين بن بست ايران بايد از تقابل با دنيا دست بردارد و اين تحريم ها برداشته شود. ولی اگر بخواهند اين سياست را کماکان ادامه بدهند هيچ نسخه ای وجود ندارد که وضع اقتصادی ايران به صورت مطلوبی درآورد. نه کوپن و جيره بندی و نه هيچ اقدام ديگری نمی تواند اقتصاد را به حالت عادی برگرداند.»

اگر چه حالا که اوضاع حادتر شده صحبت از کوپن و اقتصاد کوپنی هم بيش از گذشته به گوش می رسد ولی در داخل حکومت ايران از چند ماه پيش، برخی ها حدس می زدند که کار به اينجا برسد.

اواسط تابستان، برخی رسانه های داخلی ايران اعلام کردند که کميسيون اقتصادی مجلس طرح سهميه بندی کالاهای مصرفی و عرضه آن بر روی کارت الکترونيک را در دست بررسی دارد.

همان روزها مدير کل ستاد بسيج اقتصادی هم گفته بود که توزيع کوپنی کالاهای اساسی می تواند همچنان بهترين روش برای تضمين رسيدن اين کالاها به مردم و به ويژه اقشار آسيب پذير باشد.

با اين حرف ها اين روزها بايد يک بار ديگر منتظر اعلام سهميه و به تبع آن صف های طولانی برای قند و شکر و روغن نباتی و گوشت و مرغ و شايد هم چای و سيگار بود. اما اين بار نه با کوپن های کاغذی که با کارت های الکترونيکی.
XS
SM
MD
LG