لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

اتحاديه اروپا اعمال تحريم های جديد عليه ايران را پيگيری می کند


به رغم تهديد ايران مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت تحريم نفتی تهران، يک سخنگوی کاترين اشتون می گويد که اتحاديه اروپا طرح خود برای اعمال تحريم های جديد عليه جمهوری اسلامی را دنبال می کند. همزمان فرانسه از ايران خواسته است تا به تعهدات بين المللی خود درباره تنگه هرمز پايبند باشد.

مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اتحاديه اروپا دور تازه ای از تحريم ها عليه ايران را مدنظر دارد و ما اعمال اين تحريم ها را دنبال می کنيم.»

وی با اشاره به نشست آتی وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا اظهار داشت: «انتظار می رود که اين تصميم در نشست بعدی شورای امور خارجی اتحاديه در روز ۳۰ ژانويه اتخاذ شود.»

اظهارات اين مقام اروپايی يک روز پس از تهديد محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری اسلامی ايران، بيان می شود که گفته بود در صورت تحريم نفتی ايران، حتی يک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران، نيز در جريان يک رزمايش دريايی ده روزه در دريای عمان اظهار عقيده کرده که بستن تنگه هرمز «کاری آسان» خواهد بود ولی «بزرگان نظام» بايد در اين زمينه تصميم گيری کنند.

اظهارات مقام ها و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ايران بازارهای سهام و نفت را با اندکی تلاطم روبرو کرده و قيمت نفت روز چهارشنبه به ۱۰۱ دلار برای هر بشکه افزايش يافت.

آمريکا و اتحاديه اروپا اعلام کرده اند که برای وادار کردن ايران به رعايت معاهدات بين المللی در زمينه فعاليت های هسته ای خود تحريم های جديدی عليه تهران را در دستور کار دارند.

آذرماه گذشته، رهبران کشورهای عضو اتحاديه اروپا از شورای وزيران امور خارجه اين اتحاديه خواستند تا تحريم‌ های تازه عليه ايران را به مثابه «الويت» در نظر گرفته و تا پيش از پايان ژانويه ۲۰۱۲ برابر با ۱۰ بهمن ماه آن را تصويب کنند.

وزيران امور خارجه اين اتحاديه در نشست ماه گذشته خود بيش از ۲۰۰ شخصيت و شرکت ايران را در فهرست تازه تحريم های خود قرار دادند ولی بر سر تحريم نفت و بانک مرکزی ايران به نتيجه ای نرسيدند.

در همين حال يک مقام ارشد عربستان در وزارت نفت اين کشور به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که کشورهای عرب حوزه خليج فارس آماده اند تا در صورت عدم صادرات نفت ايران، کمبودهای ناشی از آن را جبران کند.

اين مقام عربستانی که نخواست نامش فاش شود اشاره نکرده که در صورت عملی شدن تهديد ايران به بسته شدن تنگه هرمز، نفت کشورهای حاشيه خليج فارس قرار است از چه مسيری به بازارهای جهانی فرستاده شود.

حدود ۴۰ درصد نفت جهان از طريق تنگه هرمز وارد بازارهای جهانی می شود.

ايران در حاضر حدود ۵.۸ درصد از نفت مورد نياز کشورهای اروپايی را تامين می کند و پس از روسيه، نروژ، ليبی و عربستان در رده پنجم صادرکننده نفت به اتحاديه اروپا است.

اسپانيا ۱۴.۶ درصد، يونان ۱۴ درصد و ايتاليا ۱۳.۱ درصد از نفت صادراتی ايران به اتحاديه اروپا را خريداری می کنند.

در واکنش به تهديد اخير مقام های ايران درباره تنگه هرمز، برنارد والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از تهران خواست تا به تعهدات بين المللی خود در قبال تنگه هرمز احترام بگذارد.

وی اظهار داشت: «تنگه هرمز يک تنگه بين المللی است. در نتيجه، فارغ از اينکه کشتی ها متعلق به چه کشوری هستند، بر اساس کنوانسيون سال ۱۹۸۲ سازمان ملل درباره مقرارت درياها و رفت و آمد دريايی، آنها بايد حق عبور و مرور داشته باشند.»
XS
SM
MD
LG