لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

پنج قلاده شیر در یک سیرک آذربایجان شرقی تلف شدند


یک روز پس از انتشار خبر پلمب شدن «سیرک جنجالی قهرمانی شیراز» در کرج، رییس اداره ساماندهی سازمان محیط زیست از مرگ پنج قلاده شیر در سیرک «پرشین» در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیر حسین داداشی روز جمعه ۱۴ شهریور گفت که یک شیر ماده در سیرک «پرشین» در استان آذربایجان شرقی، همراه با سه توله خود به هنگام زایمان درگذشته و پس از آن شیر نر بر اثر سکته مرده است.

به گفته آقای داداشی، این حادثه روز سه شنبه هفته گذشته رخ داده و شیر ماده سه قلو حامله بوده است.

وی گفت: «توله شیر اول به دلیل اینکه جثه بزرگی داشت طی زایمان تلف می‌شود، به دنبال آن نیز دو توله دیگر این شیر، قبل از اینکه از شکم شیر ماده خارج شوند از بین می‌روند».
به گفته آقای داداشی، پس از مرگ سه توله شیر، شیر ماده به ‌دلیل عفونت جان خود را از دست می‌دهد و شیر نر هم بر اثر سکته می‌میرد.

وی اظهار نظر درباره علت مرگ این پنج شیر را به بررسی گزارش کامل کار‌شناسی منوط کرد و گفت که اگر تعلل مدیر سیرک نقش اصلی را دراین حادثه داشته باشد، پرونده قضایی برای مجازات وی تشکیل می‌شود.

به گفته آقای داداشی، این بارداری به‌صورت درون‌زایی شکل گرفته بود که بر این اساس شیر نر و ماده، خواهر و برادر بوده‌اند.

درون‌زایی در شیر‌ها که منجر به تولد توله‌های ناقص می‌شود، بر اساس دستورالعمل جدید مدیریت سیرک‌ها، ممنوع است.

در ماه‌های گذشته انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت نگهداری نامناسب حیوانات در برخی سیرک‌ها بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی ایران داشت.

روز شانزدهم اردیبهشت‌ماه، گزارش‌هایی از نگهداری ۳۰ قلاده شیر آفریقایی متعلق به «سیرک قهرمانی شیراز» در قفسی بسیار کوچک در جزیره قشم منتشر شد.

سایت تابناک روز پنج شنبه ۱۳ شهریور خبر داد که این سیرک پس از چند ماه حضور در کرج و پس از ۱۸ روز فعالیت پلمب شده است.

حسین محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، در این زمینه گفت که مجوز فعالیت این سیرک تنها برای ۲۰ روز صادر شده بود و پس از پایان این مدت با تمدید مجوز فعالیت این سیرک موافقت نشده است.

سایت تابناک خبر داده که فعالیت این سیرک در مدت ۲۰ روز، مخالفت برخی از دوستداران محیط زیست را به دنبال داشته است.

افشین کرمی، معاون اداره کل حفاظت و مدیریت شکار سازمان محیط زیست ایران، روز ۱۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که ظرف پنج سال آینده فعالیت تمام سیرک‌ها در کشور متوقف خواهد شد.

XS
SM
MD
LG