لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

روحانی نماینده مجلس به اتهام «عدم التزام به اسلام» رد صلاحيت شد


علی اکبر ولایتی (چپ) سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان همراه با غلامعلی حدادعادل، سرلیست انتخاباتی این جبهه برای مجلس نهم.
علی اکبر ولایتی (چپ) سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان همراه با غلامعلی حدادعادل، سرلیست انتخاباتی این جبهه برای مجلس نهم.
يک نماينده روحانی در مجلس شورای اسلامی می گويد که شورای نگهبان وی را به اتهام «عدم التزام به اسلام» رد صلاحيت کرده است. همزمان علی اکبر ولايتی اعلام کرد که دو نامزد به عنوان سرليست جبهه متحد اصولگرايان برگزیده شدند.

حجت الاسلام سيد حاجی محمد موحد، نماينده بهبهان و عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ايسنا گفته است که شورای نگهبان دليل رد صلاحيت او را «عدم التزام به اسلام» عنوان کرده است.

وی اظهار داشت: «با توجه به فرصت پيش بينی شده برای کانديداهای رد صلاحيت شده، به موضوع رد صلاحيتم اعتراض کرده و منتظر نتيجه هستم.»

بر اساس قوانين انتخاباتی جمهوری اسلامی، هيات های اجرايی و نظارت بايد صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس را تاييد کنند و به موجب بند يک ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، «هر داوطلبی بايد التزام عملی به اسلام و نظام اسلامی داشته باشد.»

روابط عمومی شورای نگهبان جمعه هفته جاری اعلام کرد افرادی که صلاحيت آنها از سوی این شورا تاييد نشده است، می‌ توانند با استفاده از مهلت سه روزه، شکايت خود را تحويل دهند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شود و بيش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر برای شرکت در آن ثبت نام کردند. سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که ۷۰ درصد اين افراد تاييد شده اند.

با اين حال، گزارش ها حاکی است که صلاحيت برخی از نمايندگان مجلس هنوز از سوی شورای نگهبان تاييد نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، از بين نمايندگان فعلی مجلس شورای اسلامی ۲۶۱ نفر ثبت‌ نام کرده بودند که صلاحيت ۳۳ نفر از آن‌ها تاييد نشده است و دو نفر از نمايندگان انصراف داده ‌اند.

در همين زمينه، سايت «تابناک» وابسته به محسن رضايی، خبر داده که حميد رسايی، از نمايندگان هوادار دولت و عضو جبهه پايداری انقلاب اسلامی از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شده است.

روز يکشنبه نیز خبرگزاری مهر گزارش داده بود که صلاحيت شهاب الدين صدر، نايب رييس مجلس، نيز از سوی شورای نگهبان احراز نشده است، ولی يک سخنگوی جبهه بصيرت و بيداری اسلامی که آقای صدر موسس آن است اين خبر را تاييد نکرده است.

خبرگزاری فارس نيز گزارش داده است صلاحيت حجت‌ الاسلام سيد محمود علوی، رييس‌ شورای عالی جبهه ايستادگی که قرار بود سرليست اين جبهه باشد، نيز رد شده است.

آقای علوی نماينده پيشين ولی فقيه در ارتش ايران بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس، صلاحيت اين روحانی از سوی مراجع چهار گانه رد شده بود و هيات نظارت استانی و شورای نگهبان نيز اعتراض وی به نظر مراجع چهارگانه را وارد ندانستند.

گزارش ها حاکی است شورای نگهبان قرار است در مرحله چهارم و آخر رسيدگی به صلاحيت ها از روز ۲۵ بهمن تا اول اسفندماه به بررسی شکايات داوطلبان رد صلاحيت شده بپردازد.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، اسامی داوطلبان تاييد صلاحيت شده روز دوم اسفندماه از سوی شورای نگهبان به مراکز حوزه های انتخابيه اعلام قطعی می شود و يک روز بعد در نشريات، آگهی و به اطلاع عموم خواهد رسيد.

مهلت قانونی تبليغات نامزدهای انتخابات از چهارم اسفندماه آغاز می شود و به مدت هفت روز تا ۱۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

در همين حال، همزمان با تشديد رقابت در ميان اصولگرايان برای ارائه فهرست های انتخاباتی، علی اکبر ولايتی، سخنگوی «جبهه متحد اصولگرايان» اعلام کرد که غلامعلی حداد عادل و محمدحسن ابوترابی فرد به عنوان سرليست های اين جبهه در انتخابات تهران برگزيده شدند.

پيشتر آقای حدادعادل که پدر عروس آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، است به عنوان سرليست جبهه متحد معرفی شده بود ولی ظاهرا به علت اختلافات در ميان اعضای اين جبهه، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نيز به طور مشترک به عنوان سرليست بزرگترين تشکل انتخاباتی اصولگرايان انتخاب شده است.

با اين حال آقای ولايتی اعلام نکرده است که در فهرست ۳۰ نفره انتخاباتی جبهه متحد اصولگرايان نام کدام يک از اين نامزدها اول خواهد آمد.

انتخابات مجلس نهم در حالی برگزار می شود که بسیاری از گروه های اصلاح طلب، مخالفان حکومت و معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری شرکت در انتخابات را تحریم کرده اند.

با تحریم این انتخابات از سوی مخالفان، رقابت اصلی میان گروه های اصولگرای هوادار آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد است که بر اساس آخرین گزارش ها به هشت جبهه تقسیم شده اند.
XS
SM
MD
LG