لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

رفسنجانی: اظهارنظرم درباره موشک‌ها مربوط به هفت سال پیش بود


دو هفته پیش، در توئیتی منسوب به هاشمی رفسنجانی آمده بود که «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».
دو هفته پیش، در توئیتی منسوب به هاشمی رفسنجانی آمده بود که «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».

اکبر هاشمی رفسنجانی جمله منسوب به خود درباره مخالفت با آزمایش‌های موشکی ایران را از «اساس خلاف واقع» خوانده و اتفاقات رخ داده درباره آن را «یکی از مصادیق تازه بی‌اخلاقی‌ها» دانسته و گفته است که اظهارنظر وی مربوط به هفت سال پیش بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز دوشنبه ۱۶ فروردین در دیداری گروهی، مسائل رخ داده درباره توئیت منسوب به خود را «یکی از مصادیق تازه بی‌اخلاقی‌ها» خواند و افزود: «جمله‌ای را به من نسبت داده‌اند که از اساس خلاف واقع است و اصلاً بیان نشده است».

دو هفته پیش، در توئیتی منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی آمده بود که «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی بدون اشاره به متن کامل جمله اصلی خود، از «تحریف و تقطیع خودسرانه این جمله و سوء برداشت از آن» و همچنین «تعجیل بعضی از جریان‌ها و گروه‌ها برای سوء استفاده از آن» ابراز تاسف کرد.

در این دیدار، یکی از حاضران از وی پرسید: «ماجرای سخن شما درباره موشک و گفتمان که در توییتر منتشر شده بود، چیست که باعث سوءاستفاده بعضی‌ها برای القاء اختلاف بین شما و مقام رهبری شده است؟»

آقای رفسنجانی می‌گوید که «نقل این جمله برای من هم تازگی داشت و گفتم که اصل آن جمله را بیاورند که آوردند و دیدم که مربوط به تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۸۷ یعنی هفت سال قبل و در مصاحبهٔ مفصل با یک گروه فیلمساز هلندی با موضوع "تاریخچه کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران" است».

وی گفته است: برنامه موشکی ایران از دوره‌ای که او ریاست مجلس و فرماندهی جنگ ایران با عراق را داشته از «صفر» آغاز و در دوره ریاست جمهوری او تقویت شده است.

آقای هاشمی تاکید کرد که «همیشه بر ضرورت تکمیل و تقویت پروژهٔ موشکی ایران به عنوان قدرت دفاعی و بازدارنده تأکید» داشته و دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۱ فروردین ضمن دفاع از برنامه موشکی ایران، منتقدان این برنامه در داخل کشور را به «خیانت» متهم کرده بود.

رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان، اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران را خطاب به هاشمی رفسنجانی و توئیت او عنوان کرده‌اند.

پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، منابع نزدیک به آقای رفسنجانی این جمله را تکذیب کرده و آن را «ناقص» و «کوتاه‌شده» دانستند که بدون اطلاع وی منتشر شده است.

با این حال صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران روز دوشنبه با اشاره به جمله منسوب به آقای هاشمی رفسنجانی گفت که «به کار بردن چنین تعابیری اگر آگاهانه باشد خیانت به کشور است».

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، ۱۵۴ نماینده مجلس روز دوشنبه در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات، «زیر سئوال بردن سیاست توسعه موشکی در داخل کشور» را «هم سخنی» با رییس جمهوری آمریکا و «همراهی» با اسرائیل خواندند.

این نمایندگان در بیانیه خود تاکید کردند که «اتخاذ چنین مواضعی در جهت تضعیف ملت ایران در برابر دشمنانش جز ناآگاهی یا خیانت امر دیگری نخواهد بود».

آزمایش‌های موشکی اخیر ایران با واکنش ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی مواجه شده است. آمریکا در کنار فرانسه، بریتانیا و آلمان این آزمایش‌ها را بی‌اعتنایی به قطعنامه سازمان ملل متحد خوانده و از شورای امنیت خواسته‌اند که با آن برخورد کند.

به گفته این کشور‌ها، موشک‌های آزمایش شده ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند و به همین خاطر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است.

این در حالی است که طبق تفسیر برخی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، احتمال مجازات ایران به‌ خاطر آزمایش‌های موشکی ضعیف است، چرا که متن قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه شورای امنیت درباره ایران دارای ابهام است و راه را بر احتمال اعمال مجازات می‌بندد و اجازه می‌دهد از آن تفسیری دیگر شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در تیرماه پارسال با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ ضمن تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی، از ایران خواست «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند اجتناب کند، از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها».

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند موشک‌های بالستیک ایران ماهیت دفاعی داشته و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند، لذا پرتاب آزمایشی آن‌ها نقض قطعنامه یادشده نیست.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز ۱۳ فروردین گفته بود که جمهوری اسلامی «طیفی از اقدامات تحریک‌آمیز» انجام می‌دهد، از جمله، «آزمایش موشک‌های بالستیک، سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی، و ارسال موشک به حزب‌الله لبنان» که این اقدام‌ها سرمایه‌گذاران بالقوه را «نگران» می‌کند.

در همان روز عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، به طور تلویحی اظهارات باراک اوباما را تأیید کرده و گفته بود که «خودمان [جمهوری اسلامی] هم قدری به فضای بی‌اعتمادی دامن می‌زنیم».

XS
SM
MD
LG