لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: ۱۱۸ فعال رسانه‌ای در سال ۲۰۱۴ کشته شدند


فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران گزارش داده است که ۱۱۸ خبرنگار و فعال حوزه رسانه طی سال ۲۰۱۴ در جهان کشته شده‌اند.

در گزارشی که این فدراسیون روز چهارشنبه ۱۰ دی در سایت رسمی خود منتشر کرده است، می‌نویسد که سوریه و پاکستان مرگبار‌ترین کشور‌ها برای خبرنگاران در سال جاری بوده است.

تعداد فعالان رسانه‌ای کشته شده در جهان طی سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل سیزده تن افزایش یافته است.

البته به غیر از ۱۱۸ مورد ذکر شده، ۱۷ فعال رسانه‌ای نیز در حوادث جاده‌ای یا بلایای طبیعی جان باخته‌اند.

در این میان منطقه آسیا-اقیانوسیه برای دومین سال متوالی با ۳۵ کشته، خطرناک‌ترین منطقه برای خبرنگاران بوده است.

خاورمیانه با ۳۱ کشته، قاره آمریکا و آفریقا با ۲۶ و ۱۷ کشته در ردیف‌های بعدی هستند. در اروپا نیز تحت تاثیر خشونت‌های اوکراین، شمار خبرنگاران کشته شده به ۹ تن می‌رسد.

پاکستان با ۱۴ خبرنگار کشته شده، بد‌ترین کشور از نظر سلامت جانی برای فعالان حوزه رسانه توصیف شده است، در حالی که ۱۲ خبرنگار نیز در سوریه کشته شده است.

افغانستان و فلسطین هر کدام با ۹ مورد کشته شدن خبرنگار، در مرتبه بعدی قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید که آمار و ارقام نشان از وجود بحران جدی در زمینه امنیت جانی خبرنگاران است و دولت‌ها باید حفاظت از آنها را در اولویت کار خود قرار دهند.

در این گزارش، فهرست کامل خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۴ و ملیت آنها منتشر شده است که در میان کشته شده‌ها نام جیمز فولی و استیون ساتلوف وجود دارد که توسط گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) سر بریده شدند.

در میان خبرنگاران، نام خانم «سرنا شیم» نیز وجود دارد که برای شبکه انگلیسی زبان «پرس تی وی» وابسته به صدا و سیمای ایران کار می‌کرد و مهرماه سال جاری در مرز ترکیه و سوریه کشته شد. وی شهروند ترکیه بود.

جیم بوملا، رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران، در این زمینه گفته است که با توجه به افزایش بی‌سابقه تهدید‌ها علیه خبرنگاران، در صورت بهبود نیافتن وضعیت امنیت فعالان حوزه رسانه، این مسئله بر پوشش خبر‌ها و گردش آزاد اطلاعات از مناطقی که دچار درگیری نظامی هستند، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

همچنین رسانه‌ها از ترس امنیت جان خبرنگاران، در اعزام کادر به این مناطق تردید خواهند کرد.

البته در این گزارش تمام فعالان حوزه رسانه حتی رانندگان رسانه‌ها نیز لحاظ شده‌اند.

سازمان «گزارشگران بدون مرز» نیز دو هفته پیش با انتشار گزارشی از کشته شدن ۶۶ روزنامه‌نگار (صرفا خبرنگار) در سال ۲۰۱۴ خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG