لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

درگذشت مدیرعامل یک کارخانه پس از خودسوزی مقابل بانک صنعت و معدن


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی از خودسوزی مدیرعامل کارخانه پروفیل زاگرس ایلام در اعتراض به پرداخت نشدن تسهیلات مصوب بانکی و درگذشت وی بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی است.

خبرگزاری ایلنا روز سه شنبه، ۲۱ مرداد، با ذکر نام اختصاری مدیرعامل کارخانه پروفیل زاگرس خبر داد که آقای «س. ع» روز ۱۶ مرداد در محل ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن واقع در منطقه پارک وی تهران در اعتراض به پرداخت نشدن تسهیلات مصوب بانکی اقدام به خودسوزی کرده است.

براساس این گزارش، وی پس از انتقال به بیمارستان سوانح سوختگی روز دوشنبه ۱۹ مرداد بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.

سایت «ایران کارگر» نام مدیر عامل کارخانه صنایع پروفیل زاگرس را «ستار عبدالی» ذکر کرده و خبر داده که وی با مراجعه به شعبه بانک تهدید به خودسوزی کرده اما کارکنان بانک به این تهدید وی توجهی نکرده‌اند.

به گفته شعبان فروتن، رییس اتاق صنایع، معادن و بازرگانی استان ایلام، اقدام به خودسوزی این کارفرما پس از آن صورت گرفت که بانک صنعت معدن حاضر نشد تا تسهیلات مالی مورد تقاضای او را پرداخت کند.

پیش از این اخباری در خصوص خودکشی و خودسوزی کارگران در اعتراض به مشکلات صنفیشان منتشر شده بود اما این اولین مورد از خودکشی یک کارفرما در اعتراض به موانع تولید است.

به گفته محسن چمن‌آرا، از اعضای اتاق بازرگانی ایلام، این کارفرما برای تامین نقدینگی مورد نیاز کارخانه پروفیل زاگرس پنج میلیارد تومان درخواست وام کرده بود اما در ‌‌‌نهایت مسئولان بانکی تنها حاضر به پرداخت دو و نیم میلیارد تومان تسهیلات اعتباری بودند.

این در حالی است که وی حاضر شده بود وثیقه شش میلیارد تومانی نزد بانک صنعت و معدن بگذارد.

آقای چمن آرا افزود: «ظاهرا این کارفرما که از تجار باسابقه استان ایلام نیز محسوب می‌شود برای متقاعد کردن مسئولان بانک صنعت و معدن تلاش بسیاری می‌کند اما در ‌‌‌نهایت به دلیل بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها اقدام به خودسوزی می‌کند.»

به گفته علی محمد عزیزی، رییس مجمع نمایندگان کارگری استان ایلام، کارخانه فولاد زاگرس از نیمه دوم دهه ۸۰ فعالیت خود را شروع کرد اما در پی رکودی که از سال ۹۱ در بخش اقتصادی به وجود آمد در تامین نقدینگی دچار مشکل شد.

پیش ازاین آمارهای متعددی درباره وضعیت نامناسب واحدهای صنعتی منتشر شده است.

وزیر صنعت و معدن مرداد ماه امسال خبر داده بود که ۱۴ هزار واحد صنعتی در حوزه صنایع کوچک و متوسط طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات مختلف تعطیل شده‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه با انتقاد شدید از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، گفته بود: ملاحظاتی که بانک‌ها در ارائه اعتبارات به تولید دارند، بی‌حساب است و هم اکنون باید خروج از رکود اولویت اول کشور قرار گرفته و مورد حمایت همه جانبه بانک‌ها باشد.

خبرگزاری ایلنا همچنین از وضعیت نامشخص شغلی کارگران کارخانه پروفیل زاگرس در پی درگذشت مدیرعامل این کارخانه خبر داده است.

XS
SM
MD
LG