لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

سقوط آزاد بازار سهام تهران؛ حباب قیمت ها می ترکد؟


بعد از ظهر روز جمعه، پس از اين سخنان احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه، که نشان از پايان نيافتن اختلافات ميان آيت الله خامنه ای و آقای محمود احمدی نژاد داشت، در پاتوق های اينترنتی بورس بازان، ولوله ای ايجاد شد.

احمدخاتمی: حرف اولم اين است. تمام اين انقلاب مديون ولايت فقيه است. دوم اينکه طبق قانون اساسی و طبق فقه ما ، مشروعيت کل نظام به ولايت فقيه است. سه قوه وقتی مشروعيت دارند که امضای رهبری انقلاب پايشان نوشته شود. اگر اين امضا نباشد، هيچ قوه ای اعتبار نخواهد داشت. بنابر اين اطاعت از ولايت فقيه بر مسئولان هم تکليف شرعی و هم تکليف قانونی است، بدون هيچ گونه ترديدی. سوم اينکه حمايت های مردم از هر مسئولی، از هر شخصيتی، بی حساب و کتاب نيست. شاخص حمايت مردم، مسئله ولايت است.»



بورس بازان با شنيدن اين سخنان خطيب نماز جمعه تهران، پيش بينی کردند که با ادامه يافتن اين اختلاف، حباب شکل گرفته در بازار بورس تهران که مدت هاست همه فعالان در بازار سهام، نسبت به ترکيدن آن ابراز نگرانی می کردند، خواهد ترکيد و بازار ريزش خواهد کرد.

فقط چند ساعت انتظار کافی بود تا اين پيش بينی محقق شود. شاخص بورس تهران در روز شنبه نزديک به ۵۰۰ واحد ريخت، تا معلوم شود هشدار آنها که حبابی بودن قيمت ها در بورس تهران اشاره می کردند، هشداری واقعی بوده است.

محمود احمدی نژاد، چندی پيش، رشد مداوم شاخص بورس را نشانه «پويايی اقتصاد ايران» توصيف کرده بود.

احمدی نژاد:
در کشوری که شاخص بورس با حجم معامله بسيار بالا فعال است، يعنی سال گذشته بيش از ۲۰ هزار ميليارد حجم معاملات داشته است، من نمی دانم از کجا ما متوجه می شويم در اين کشور رکود اقتصادی است؟

اگر حجم معامله بورس بالا نبود ، اما شاخص بالا می رفت، معنايش اين بود که حباب است. اما وقتی حجم بالای معاملات، روزی ۸۰ ميليارد، ۱۰۰ ميليارد يا ۱۲۰ ميليارد تومان دارد معامله می شود، و حجم واگذاری های دولت نزديک به ۲۵ برابر کل ۱۷ سال قبل از اين دولت است، و همه آنها هم دارد به بازار بورس جذب می شود، اسم اين مسئله رکود است يا شکوفايی است؟ روشن است که اقتصاد ما بسيار فعال است.»

اما حال، تالار شيشه ای بازار سهام ، روندی معکوس از رشد مداوم را در پيش گرفته است.

فعالان بازار سهام روز شنبه در پست های اينترنتی خود، از شکل گرفتن صف فروش در بازار سهام سخن گفتند که به اعتقاد آنها، اگر مديران بازار آن شاخص ها را دستکاری نکنند، همين فشار برای فروش سهام، به کاهش مداوم قيمت ها و افت شاخص در روزهای آتی خواهد انجاميد.

کارشناسان بازار سهام بر اين باورند که اگر تعداد خريداران در بازار روز شنبه زياد نبود، و سهام عرضه شده بی خريدار می ماند، شاخص بورس حتی افتی بيشتر از ۵۰۰ واحد را هم تجربه می کرد.

کريم کريمی، کارشناس بورس اوراق بهادار ايران ، اوضاع بازار روز شنبه را اين چنين برای تلويزيون دولتی ايران توضيح داده است.

کريم کريمی: امروز در تالارهای بورس اوراق بهادار تهران، تعداد ۲۸۲ ميليون سهم به ارزش بيش از ۹۷۱ ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت. شاخص کل با ۴۶۰ واحد کاهش به رقم ۲۵ هزار و ۳۲۱ واحد رسيد. شاخص بازار اول با ۴۰۲ واحد کاهش مواجه شد و به رقم ۲۱ هزار و ۳۷۷ واحد رسيد. شاخص بازار دوم هم با ۶۰۱ واحد کاهش به عدد ۳۱ هزار و ۴۹۵ واحد رسيد. بيشترين تاثير منفی بر شاخص را شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، بانک پارسيان ، ملی صنايع مس ايران، مبنا، سايپا، بانک ملت و مخابرات ايران به خود اختصاص دادند.»

اگر بر اساس تعريف کلاسيک از بورس ، اين بازار را دماسنج اقتصاد هر کشوری در نظر بگيريم به نظر می رسد حال و روز اين روزهای بورس ، بيشتر به حال و هوای امروز اقتصاد ايران که صندوق بين المللی پول رشد آن را صفر درصد اعلام کرده است، تناسب دارد.

فعالان بازار پيش بينی می کنند که ماه های آتی بسياری از صنايع انرژی بر، مانند صنعت فولاد و سيمان با مشکلات ناشی از چند برابر شدن قيمت انرژی روبرو خواهند شد و اين صنايع نمی توانند سودهای پيش بينی شده خود را در بورس محقق کنند.

در عين حال بورس بازان گوشه چشمی هم به يک چهارراه آن طرفتر دارند. جايی که بازار طلا و سکه فروشان همچنان سکه است و سرمايه های سرگردان را به خود می خواند.
XS
SM
MD
LG