لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

«روحانیون ايران می خواهند اسرائيل را به حمله نظامی تحريک کنند»


برخی از مقامات امنيتی سابق آمريکا معتقدند که از نگاه جمهوری اسلامی و يا حداقل جناح هايی در حکومت ايران، حمله نظامی اسرائيل به ايران راه حلی برای مشکلات داخلی آن کشور قلمداد می شود و بنابراين يکی از سياست های آنها تحريک اسرائيل به حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران است.

وب سايت تحليلی «ديلی بيست» با اشاره به سفر بنيامین نتانياهو به واشینگتن و تلاش وی برای جلب حمايت آمريکا از اقدام نظامی عليه ايران می نويسد که تعدادی از مقامات امنيتی سابق آمريکا و کارشناسان مستقل امور ايران هشدار می دهند که حمله نظامی به ايران دقيقا همان چيزی است که جناح های تندرو در حکومت جمهوری اسلامی از آن استقبال می کنند.

مارتی مارتين، از مسوولان سابق سيا در بخش مبارزه با تروريسم می گويد که جناح های تندرو حکومت ايران حمله نظامی اسرائيل را فرصتی برای حل مشکلات داخلی ايران می دانند.

به گفته آقای مارتين، که به مدت بيست و پنج سال در بخش خاورميانه اداره مرکزی اطلاعات آمريکا فعاليت داشته می افزايد: «برای جناح های تندرو و بخش هايی از فرماندهی سپاه پاسداران يک حمله نظامی و وجود يک دشمن خارجی بهترين راه برای جلب حمايت بخش هايی از جامعه و ساکت کردن مخالفان در ايران است.»

وب سايت «ديلی بيست» يادآوری می کند که جامعه ايران با مشکلات اقتصادی جدی مثل بيکاری و تورم شديد و از سوی ديگر بحران سياسی و عدم مشروعيت حکومت در ميان بخش وسيعی از مردم کشور روبرو است.

به اعتقاد مارتی مارتين، حمله اسرائيل به ايران از نظر نظامی نتيجه موفقيت آميزی نخواهد داشت ولی به جناح های تندرو حکومت امکان می دهد تا نيروهای خود را متحد کرده و بخشی از مردم را زير رهبری خود بسيج کنند.

پل پيلار، از مسوولان سابق امور خاورميانه در سيا نيز تاکيد می کند که از منظر جناح های مشخصی در حکومت جمهوری اسلامی حمله نظامی به ايران به نفع حکومت تلقی می شود.

پل پيلار که اکنون در دانشگاه «جرج تاون» تدريس می کند تاکيد دارد که دولت باراک اوباما به خوبی از اين واقعيت اطلاع دارد و می داند که جناح های تندرو حکومت ايران ممکن است به خاطر منافع داخلی خود دولت های خارجی از جمله اسرائيل را به اقدام نظامی عليه ايران تحريک کنند.

وب سايت «ديلی بيست» يادآوری می کند که رسانه های تندرو وابسته به رهبری جمهوری اسلامی در برخی موارد با انتشار اخبار تحريک آميز در مورد برنامه های هسته ای آن کشور قصد دارند به فضای تنش دامن بزنند. نمونه آن انتشار خبر غنی سازی اورانيوم در مرکز هسته ای فردو در حوالی شهر قم بود که در ماه ژانويه روزنامه کيهان خبر آن را اعلام کرد.

کريم سجادپور کارشناس امور ايران در مرکز پژوهشی «کارنگی» نيز می گويد که مقامات ارشد دولت آمريکا به خوبی از اين موضوع اطلاع دارند که برخی از عوامل و جناح های تندرو در حکومت ايران قصد دارند اسرائيل و يا آمريکا را به حمله نظامی به ايران تحريک کنند.

کريم سجادپور می افزايد: «بدون شک درگيری نظامی با يک کشور خارجی يکی از عواملی خواهد بود که رژيم جمهوری اسلامی برای تحکيم موقعيت خود می تواند از آن بهره برداری کند. وقوع چنين حمله ای دوباره فضای انقلابی در حمايت از آرمان های جمهوری اسلامی را تشديد کرده، اختلافات در ميان جناح های حکومتی را کاهش داده و حتی می تواند بخش های زيادی از مردم را دوباره با حکومت ايران متحد کند.»

پل پيلار از مسوولان سابق امور خاورميانه در سيا نيز با يادآوری مورد حمله ارتش عراق به ايران در اوايل حکومت جمهوری اسلامی يادآوری می کند که رژيم ايران نشان داده که برای بسيج مردم و حل معضلات داخلی خود از تحريک کشورهای ديگر به حمله نظامی به خاک ايران ابايی ندارد.

طبق يک چنين فرضيه و ديدگاهی ايران می تواند به صورت عمدی و آگاهانه از خطوط قرمزی که توسط آمريکا و يا اسرائيل تعيين شده عبور کند و آنان را به اقدام نظامی دعوت کند.

از نگاه اين جناح ها در حکومت جمهوری اسلامی، دامنه ضايعات و ميزان تلفات حملات نظامی به ايران چندان گسترده نخواهد بود ولی در مقابل قادر خواهند بود که با استفاده از يک چنين حوادثی موقعيت متزلزل خود را در داخل کشور بهبود ببخشند.
XS
SM
MD
LG