لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

خيابانی در تهران به نام «شهيده راشل کوری» نامگذاری شد


یک عضو پارلمان کودکان فلسطینی عکس راشل کوری را در دست دارد.
یک عضو پارلمان کودکان فلسطینی عکس راشل کوری را در دست دارد.
شورای اسلامی شهر تهران خيابانی را در منطقه شش پایتخت ایران به نام «راشل کوری»، تبعه آمريکا که در سال ۲۰۰۳ بر اثر برخورد يک بولدوزر نظامی اسرائيلی در نوار غزه کشته شد، نامگذاری کرد.

رسانه‌های ايران گزارش داده اند که شورای اسلامی شهر تهران در سيصد و نود و چهارمين نشست علنی خود در روز چهارشنبه، خيابان ۲۷ منطقه شش پایتخت را به نام «شهيده راشل کوری» نامگذاری کرده است.

هنوز مشخص نيست که چه زمانی تابلوی نام اين شهروند آمريکا بر روی ديوار خيابان نصب خواهد شد.

راشل آلين کوری، فعال مدنی از ايالت واشينگتن بود که برای جلوگيری از تخريب خانه‌های فلسطينی ها به نوار غزه رفته بود.

وی در ۱۶ مارس سال ۲۰۰۳ در حالی که سعی می‌کرد مانع حرکت يک بولدوزر نظامی اسرائيلی برای تخريب يک خانه فلسطينی در مرز رفح شود بر اثر اصابت تيغه‌های بولدوزر کشته شد. خانم کوری هنگام مرگ ۲۳ سال داشت.

روزنامه همشهری در شماره روز پنجشنبه خود نوشت که شورای شهر تهران در صدد بود زودتر اين نامگذاری را انجام دهد ولی سرانجام در جلسه علنی روز چهارشنبه این نامگذاری را تصویب کرد تا به نوشته این روزنامه، «نام راشل در پايتخت ايران نيز همچون ديگر شهرهای جهان زنده بماند.»

اين نخستين بار پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است که خيابانی در تهران به نام يک تبعه آمريکا نامگذاری می‌شود.

پيش از انقلاب حداقل سه خيابان در پايتخت ايران نام رؤسای جمهوری آمريکا را بر خود داشتند: خيابان دوايت آيزنهاور که هم اکنون خيابان «آزادی» است؛ خيابان جان اف کندی که پس از انقلاب به «توحيد» تغيير يافت و خيابان فرانکلين روزولت که در حال حاضر خيابان «مفتح» است.

هم اکنون مناطق محدودی در تهران با نام‌های مکان‌ها و شخصیت‌های غربی وجود دارند که معروف‌ترين آنها خيابان بابی ساندز، مبارز ايرلندی است که در سال ۱۹۸۱ به دليل اعتصاب غذا در زندانی در بريتانيا جان خود را از دست داد.

نام ادوارد براون، مستشرق بريتانيايی، که آثار مختلفی درباره ايران نوشته بود نيز بر روی خيابانی در حاشيه دانشگاه تهران - خيابان ۱۶ آذر- گذاشته شده است.

نام نوفل لوشاتو، منطقه‌ای در اطراف پاريس نيز به دليل اقامت آيت‌الله خمينی در فرانسه بر روی خيابانی در مرکز تهران گذاشته شده است.

جمهوری اسلامی ايران و آمريکا از زمان اشغال سفارت ايالات متحده در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و به گروگان گرفتن ۵۲ کادر ديپلماتيک اين کشور، روابط سياسی با يکديگر ندارند.

آمريکا و کشورهای غربی بارها ايران را به دليل برنامه هسته‌ايش و آنچه که نقض حقوق بشر در ايران عنوان می‌کنند محکوم کرده‌اند. مقام‌های ايران نيز مقابل آمريکا را به حمايت از اسرائيل در قضيه فلسطينی‌ها و نقض حقوق آنها متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG