لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

ایران و آمريکای لاتين؛ از قراردادهای کلان تا «استقرار موشک شهاب-۳»


محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز، روسای جمهوری ایران و ونزوئلا.
محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز، روسای جمهوری ایران و ونزوئلا.
روزنامه آمریکایی «وال استريت ژورنال» می نويسد که تحکيم مناسبات اقتصادی و نظامی حکومت ايران با کشورهای آمريکای لاتين موجب نگرانی دولت آمريکا شده و تلاش برای به کار گرفتن کارتل های مکزيکی قاچاق مواد مخدر در توطئه ترور سفير عربستان که به عوامل ايران نسبت داده شده، بر اين نگرانی ها افزوده است.

محمود احمدی نژاد با برخی از رهبران آمريکای لاتين از جمله هوگو چاوز رييس جمهوری ونزوئلا و ایوو مورالس رييس جمهوری بوليوی روابط گرمی دارد. وی چهار بار از ونزوئلا و سه بار از بوليوی ديدار کرده و آنها ايران را يک متحد استراتژيک خطاب می کنند.

حکومت ايران در هفتاد طرح اقتصادی به ارزش هفده ميليارد دلار با ونزوئلا در زمينه های انرژی و تاسيسات مشارکت دارد. حجم معاملات و طرح های مشترک اقتصادی با بوليوی نيز بالغ بر يک ميليارد دلار است.

روزنامه «وال استريت ژورنال» می افزايد که هر چند بخش اعظم اين طرح ها در مراحل ابتدايی هستند ولی نشانه هايی ديده می شود حاکی از آنکه همکاری های ايران با اين کشورها در زمينه های دفاعی و امنيتی به سرعت در حال رشد است.

به گفته وزارت خارجه آمريکا، دولت ايران طی سال های اخير تعداد دفاتر ديپلماتيک خود را در کشورهای آمريکای لاتين دو برابر کرده و سفارتخانه های جديدی در کشورهای بوليوی، شيلی، کلمبيا، نيکاراگوئه و اوروگوئه افتتاح کرده است.

سفر احمد وحيدی، وزير دفاع ايران به بوليوی در ماه مه امسال به يک حادثه ديپلماتيک بزرگ در آمريکای لاتين بدل شد. وی که سابقا از افسران ارشد نیروی قدس بوده جزو افراد مظنون به مشارکت در بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز يهوديان شهر بوينس آيرس است.

در آن زمان دولت آرژانتين از طريق پليس بين المللی ( اينترپل) سعی کرد آقای وحيدی را بازداشت کند ولی وی با استفاده از مصونيت ديپلماتيک خود توانست به سرعت از بوليوی خارج شود. ایوو مورالس رييس جمهوری بوليوی علنا از دولت آرژانتين عذرخواهی کرد و گفت که دعوت از احمد وحيدی يک اشتباه بزرگ بوده است.

وال استريت ژورنال از قول مقامات ارشد آمريکا می نويسد که گسترش حضور ايران در آمريکای لاتين برای آمريکا رقابتی محسوب نمی شود ولی واشینگتن در مورد فعاليت های تروريستی ايران در اين بخش از جهان نگران است.

برخی از کارشناسان امور امنيتی در آمريکا معتقدند که ايران می کوشد ظرفيت های امنيتی – اطلاعاتی خود را در آمريکای لاتين افزايش دهد تا در صورت بروز هر گونه رو در رويی نظامی با آمريکا از اين منطقه برای ضربه زدن به اهداف آمريکايی استفاده کند.

رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا، در ملاقاتی با فرماندهان ارشد نظامی کشورهای آمريکای لاتين در سال ۲۰۱۰ گفت که در مورد توسعه مناسبات با ايران و اهداف آن کشور در اين منطقه بايد هوشيار باشند. گزارش محرمانه سال گذشته وزارت دفاع آمريکا نيز در مورد گسترش فعاليت نیروی قدس سپاه پاسداران در آمريکای جنوبی به خصوص در خاک ونزوئلا هشدار می دهد.

روزنامه های چاپ ونزوئلا براساس گزارش دولت به پارلمان اين کشور نقل کرده اند که دولت ونزوئلا در سال ۲۰۰۷ ده فروند هواپيمای نظامی بدون سرنشين از ايران خريداری کرده و اين قرارداد شامل احداث تاسيسات مونتاژ، آموزش و مشاوره نظامی است.

يک شرکت تسليحاتی ونزوئلايی در سال ۲۰۰۷ سعی کرد هجده هزار مسلسل ساخت ايران را به ارتش اوروگوئه بفروشد که به خاطر مخالفت برخی از نمايندگان پارلمان اوروگوئه اين قرار داد به نتيجه نرسيد.

برخی از رسانه های غربی گزارش داده اند که حکومت ايران موشک های شهاب-۳ را در خاک ونزوئلا مستقر کرده و تعدادی پادگان و تاسيسات نظامی از دولت اين کشور اجاره کرده است. دولت ونزوئلا اين گزارش ها را به شدت تکذيب کرده است.

روزنامه وال استريت ژورنال می افزايد که از نظر دولت آمريکا شواهدی دال بر استقرار موشک های ايران در خاک ونزوئلا وجود ندارد. با اين همه دولت آمريکا در ماه مه امسال شرکت نفت ونزوئلا را به خاطر معامله با ايران به شکل خفيفی مجازات کرد به طوری که هنوز صادرات نفت ونزوئلا به آمريکا ادامه دارد.

در سال ۲۰۰۸ دولت آمريکا شعب بانک توسعه صادرات ايران در خاک کشورهای آمريکای لاتين را در فهرست سياه قرار داد و اعلام کرد که اين بانک ها در معاملات غيرقانونی و پولشویی مشارکت دارند.

در سال ۲۰۰۹ دانی ايالون وزير خارجه سابق اسراييل دولت های ونزوئلا و بوليوی را متهم کرد که به ايران اورانيوم خام می فروشند. کشور بوليوی صاحب معادن بزرگ اورانيوم است.

ديدار وزير صنايع و معادن ايران از بوليوی در سال ۲۰۱۰ بار ديگر اين شايعات را تقويت کرد ولی ایوو مورالس رييس جمهوری بوليوی اين موضوع را تکذيب کرده و گفت که در هيچ يک از ملاقات های وی با محمود احمدی نژاد موضوع اورانيوم مطرح نشده است.
XS
SM
MD
LG