لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۳

يک شرکت ایرانی تور بازديد از جزاير سه گانه «راه‌اندازی می‌کند»


 نمایی از موقعیت جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس
نمایی از موقعیت جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس
در حالی که اختلاف ميان ايران و امارات بر سر جزاير سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک همچنان ادامه دارد يک شرکت ايرانی سرمايه گذار در امور گردشگری گفته است که قصد دارد در آينده نزديک، تور بازديد از اين جزاير ايرانی را راه اندازی کند.

جمشيد حمزه زاده، مديرعامل شرکت سرمايه گذاری هتل های پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا گفته که اين جزاير «بخشی از سرزمين های جمهوری اسلامی ايران محسوب می شوند و در نظر داريم که برای گردشگران جزيره کيش، تورهای دريايی سفر به اين جزاير را برگزار کنيم.»

وی رويکرد سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری را «توسعه گردشگری دريايی» عنوان کرده و تاکيد کرده که «جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک و هنديجان از جمله مقاصد اين تور گردشگری دريايی خواهند بود.»

آقای حمزه زاده افزوده است که «جمهوری اسلامی ايران جزاير متعددی در خليج فارس دارد» که به گفته وی، «برای بسياری از ايرانيان ناشناخته باقی مانده و برپايی اين تورهای گردشگری می تواند ضمن تحکيم وحدت ملی، سبب آشنايی مردم با فرهنگ ها و اقوام مختلفی شود که در اين جزاير ساکن هستند.»

برگزاری تور برای این جزایر در حالی اعلام می شود که جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک غیر مسکونی بوده و جزیره ابوموسی نیز فقط برای ساکنان آن قابل تردد است.

این سه جزيره از جزاير استراتژيک در خليج فارس محسوب می شوند و از سال ۱۹۹۲ تاکنون محل اختلاف ايران و امارات متحده عربی بوده اند.

در حالی که ايران بر اساس معاهده سال ۱۹۷۱ با امير شارجه که اکنون بخشی از امارات است کنترل جزيره ابوموسی را در اختيار دارد امارات می گويد که اين جزيره همراه با جزاير تنب بزرگ و کوچک از سوی ايران «اشغال» شده است.

روز چهارشنبه، ۲۳ فروردين ماه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران از جزيره ابوموسی بازديد کرد که نخستين ديدار يک مقام بلندپايه ايران به این جزيره ظرف سه دهه گذشته بود.

اين اقدام با واکنش تند امارات متحده عربی روبرو شد و وزارت امور خارجه اين کشور، ديدار آقای احمدی نژاد از ابوموسی را «نقض آشکار تماميت ارضی» خود عنوان کرد.

امارات يک روز بعد سفير خود را از ايران فرا خواند و بازی دوستانه تيم ملی اين کشور با ايران را لغو کرد.

همزمان شورای همکاری خليج فارس با صدور بيانيه ای اقدام رييس جمهوری اسلامی ايران را «تحريک آميز» خوانده و آن را «محکوم» کرد. اتحاديه عرب نيز از اقدام رييس جمهوری ايران انتقاد کرده است.

حسين امير عبداللهيان، معاون عربی آفريقايی وزارت امورخارجه ايران روز پنجشنبه، ۲۴ فروردين، در واکنش به اين اظهارات، گفت: «موضوع بازديد محمود احمدی ‌نژاد از اين جزيره (ابوموسی)، موضوع داخلی است که در چارچوب سفر استانی وی انجام گرفته است.»

به رغم گذشت چند روز از بالا گرفتن اختلافات ايران و امارات، خبرگزاری ها گزارش داده اند که شورای همکاری خليج فارس قرار است روز سه شنبه در نشستی اضطراری در دوحه قطر درباره اتخاذ اقدام های ديپلماتيک در قبال ايران رايزنی کند.

بر اساس گزارش روزنامه «گلف نيوز» چاپ امارات، اين شورا قرار است درباره «اتخاذ يکسری اقدامات ديپلماتيک در واکنش به تحريکات ايران تصميم گيری کند.»

جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که تا سال ۱۹۷۱ زير سيطره بريتانيا قرار داشت، همزمان با عقب نشينی نيروهای نظامی اين کشور از خليج فارس و استقلال کشورهای زير سلطه آن، به کنترل ايران درآمد.

ابوموسی که تنها جزيره دارای جمعيت در ميان اين سه جزيره است، بر اساس توافقی ميان ايران و شيخ نشين شارجه که اکنون بخشی از امارات متحده عربی است به صورت مشترک اداره می شود.

اما امارات می گويد که ايران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزيره ابوموسی را در اختيار گرفته و اقدام به ايجاد فرودگاه و پايگاه نظامی در آن کرده است.

ايران اظهارات مقام های اماراتی درباره حاکميت بر سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی اساس دانسته و اختلافات ميان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده است.
XS
SM
MD
LG