لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

رشد چشمگیر حجم تجارت ایران در دوره دولت حسن روحانی


تازه‌ترین گزارش سالانه گمرکی ایران که حاوی «آمارهای تکمیلی» درباره حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۹۲ است، حاکی از رشد چشمگیر بازرگانی خارجی ایران در نیمه دوم پارسال است.

بر اساس این گزارش ۲۰۷ صفحه‌ای که در سایت رسمی گمرک منتشر شده است، حجم صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته خورشیدی ۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۱ حدود نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

با این حال گزارش‌های ماهانه گمرکی حاکی است که حجم صادرات ایران در شش ماهه اول پارسال حدود ۱۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال ۹۱ حدود چهارده درصد کاهش نشان می‌دهد.

حجم صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه دوم پارسال ۲۳ میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار بوده که نسبت به نیمه اول سال حدود پنج میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار بیشتر بوده است.

خبرگزاری ایرنا نیز طی گزارشی که روز یکشنبه ۳۱ فروردین منتشر کرده است، با اشاره به آمار گمرکی می‌گوید که حجم صادرات ایران در نیمه دوم سال گذشته، همزمان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، رشد چشمگیری داشته است.

ایران در سال گذشته ۴۹ میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار واردات داشته است که نسبت به سال ۹۱ کمی بیش از هفت و نیم درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که گزارش‌های ماهانه گمرکی حاکی است که در نیمه اول پارسال، کل واردات کشور تقریبا ۲۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به شش ماهه اول سال ۹۱ بیش از ۲۵ درصد کاهش نشان می‌داد.

با این حساب، هم واردات و هم صادرات غیرنفتی ایران در نیمه دوم سال گذشته رونق چشمگیری داشته است که مصادف با شش ماهه نخست آغاز به کار دولت حسن روحانی است.

جزئیات رشد تجارت خارجی

آنچه که در مقایسه آمار نیمه اول و دوم پارسال بیشتر جلب توجه می‌کند، اوج گرفتن تجارت اقلام تحریمی ایران است.

برای نمونه صادرات میعانات گازی ایران (نوعی نفت خام سبک که از چاه‌های گازی تولید می‌شود) در شش ماهه اول سال ۹۲ حدود سه میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار بود، در حالی که این رقم در شش ماهه دوم حدود شش میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار شده است که رشدی دو برابری را نشان می‌دهد.

میعانات گازی حدود یک چهارم از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

همچنین صادرات محصولات پتروشیمی که آن هم حدود یک چهارم کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد، در شش ماهه اول پارسال حدود چهار میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار بود که در نیم سال دوم به شش میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار رسیده است که رشدی حدود ۱۴۰ درصدی (حدود یک و نیم برابر) نشان می‌دهد.

همچنین صادرات گاز مایع (ال پی جی) ایران در نیمه اول سال کمی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بود، در حالی که در نیمه دوم سال حدود یک میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار شده که آن هم رشدی بیش از دو برابر نشان می‌دهد.

از طرفی واردات وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب در نیمه دوم سال افزون بر یک میلیارد دلار بوده، اما در نیمه اول کلا ۳۷۱ میلیون دلار شده که حدود یک و نیم برابر افزایش یافته است.

صادرات خودرو نیز از ۱۶ میلیون دلار در شش ماهه اول به ۷۰ میلیون دلار افزایش یافته است. واردات خودرو نیز در این بازه‌های زمانی از ۴۶۲ میلیون دلار به یک میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار رسیده است.
XS
SM
MD
LG