لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

«احتمال رويارويی ايران و ترکيه در سال ۲۰۱۲»


تهران و آنکار مواضع کاملا متضادی در رابطه با سوريه و عراق دارند. از فروردين سال جاری ناآرامی ها و اعتراضات مدنی در سوريه ادامه دارد و بنا به گزارش سازمان ملل، تاکنون بيش از پنج هزار شهروند معترض سوريه به دست نيروهای امنيتی کشته شده اند.

دولت های ايران و سوريه، مشکل را در «توطته خارجی» می بينند، اما رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه هم صدا با کشورهای غربی حکومت بشار اسد رييس جمهوری سوريه را متهم به کشتار بی رحمانه مردم خود می کند.

دو روز قبل، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه هشدار داد که يک جنگ داخلی با ريشه های مذهبی، فرقه ای و نژادی در سوريه در حال شکل گرفتن است و ترکيه بايد نقش رهبری را برای حل اين مساله ايفا کند.

سينان اوغان نماينده پارلمان ترکيه و ریيس مرکز تحقيقات استراتژيک بين المللی ترکيه در گفت و گو با راديو فردا می گويد: «طی ۴۰۰ سال گذشته به رغم رويارويی ترکيه با کشورهای متعدد، خصوصا روسيه، اين کشور با ايران و سوريه مشکلی نداشته است، اما، سال جديد ميلادی و رسيدن بهار عربی به سوريه و به احتمال زياد در همين سال به ايران، بالاجبار آنکارا را در مقابل تهران قرار خواهد داد.»

اين در حالی است که ۹ ماه پس از شروع نا آرامی ها در سوريه و کشته شدن بيش از پنج هزار معترض توسط نيروهای امنيتی سوريه، ترکيه روز چهارشنبه اعلام کرد که چهار کاميون با پلاک ايرانی را که گمان می رود حامل تسليحات نظامی برای دولت بشار اسد باشد، در يکی از گذرگاه‌های مرزی بين ترکيه و سوريه توقيف کرده است.

اين چندمين بار است که ترکيه اعلام می کند، محموله های سلاح ايرانی را ضبط می کند. اوايل بهار امسال ترکيه يک هواپيمای باری ايران را که حاوی سلاح بود، در فرودگاه «دياربکر» مجبور به فرود کرد و محموله سلاح را ضبط کرد.

بر خلاف ايران که دولت اقليت شيعی علوی را به عنوان متفق استراتژيک خود می بيند، ترکيه تحريم‌هايی اقتصادی و نظامی سختی را عليه دولت بشار اسد وضع کرده است.

آقای اوغان می گويد که ايران هميشه می خواهد جبهه جنگ با دشمنان خود را در فراسوی مرزهای خود نگه دارد. سوريه يکی از اين جبهه هاست که با رسيدن بهار عربی به آنجا، دولت ايران سخت نگران شده است. «سوای حوادث سوريه، نسيم بهار عربی به احتمال زياد در سال ۲۰۱۲ به ايران هم خواهد رسيد و ترکيه بيشتر درگير تضاد منافع با ايران و اجبار به رويارويی با رژيم تهران خواهد بود.»

تير ماه سال جاری آيت ‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با «انحراف» دانستن اعتراض‌های مردم سوريه گفته بود: «آمريکايی‌ها با تلاش برای شبيه‌سازی حوادث مصر، تونس، يمن و ليبی در سوريه سعی می‌کنند اين کشور را که در خط مقاومت قرار دارد دچار مشکل کنند.»

به گفته این نماينده پارلمان ترکيه، تضاد منافع ايران با ترکيه فقط محدود به ناآرامی های احتمالی داخل ايران يا سقوط بشار اسد نيست. ترکيه به شدت با ايران بر سر پر کردن خلا امنيتی عراق در غياب نيروهای آمريکايی، رقابت می کند و در اين کشور نيز تضاد شديد منافع دارند.

به گفته اين کارشناس و نماينده پارلمان ترکيه، ايران به هيچ وجه مايل به جنگيدن در درون مرزهای خود نيست و دولتمردان تهران جبهه را به خارج از مرزها برده اند که يکی از آنها جبهه سوريه است.

با فروپاشی دولت اسد، ايران يکی از جبهه های خارجی را خواهد باخت و اين به منزله يک قدم عقب کشيده شدن ميدان جنگ دولت ايران با کشورهای غربی به مرزهای خاکی خود است که دولت ايران را سخت نگران کرده است.

«ايران برای روی پا نگه داشتن دولت بشار اسد، حتی نيروهای امنيتی و نظامی خود را نيز پنهانی به سوريه فرستاده و اين روند را با شدت گرفتن بحران سوريه افزايش هم خواهد داد.»

آقای اوغان در ادامه می گويد که تلاش ايران برای حفظ دولت کنونی و اهتمام ترکيه و کشورهای غربی برای سقوط دولت بشار اسد، به هر حال ايران و ترکيه را در مقابل هم قرار داده است، خصوصا اينکه دولت های غربی در صورت ادامه روند کشتار مردم سوريه، موضوع دخالت نظامی عليه دولت بشار اسد را نيز می توانند روی ميز قرار دهند.

دولت های غربی مشتاقند که هر گونه اقدام نظامی يا امنيتی عليه سوريه، توسط دولت ترکيه سازماندهی شود. ايران به سوريه به غير از سلاح و حمايت سياسی، نيروهای امنيتی را هم گسيل کرده و مداخله نظامی در سوريه به معنی رويارويی نظاميان ترکيه و ايران خواهد بود.
XS
SM
MD
LG