لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

«واگذاری غيرقانونی شرکت های دولتی به عامل اختلاس سه هزار ميليارد تومانی»


روزنامه های خراسان، تهران امروز، جام جم، جمهوری اسلامی و کيهان از قول صادق لاريجانی ریيس قوه قضایيه گزارش داده اند که با آشکار شدن «واگذاری غير قانونی برخی از کارخانه های دولتی به گروه اميرمنصور آريا»، پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی «ابعاد تازه ای» به خود گرفته است.

روزنامه های جهان صنعت و شرق خبر داده اند که «نشست ويژه و غيرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی تحريم‌ها و تهديدها» هفته آينده برگزار می شود. روزنامه های اطلاعات نيز از قول رستم قاسمی وزير نفت جمهوری اسلامی نوشته است که «تحريم نفت ايران عاقلانه نيست. »

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده که «با چراغ سبز ستاد تنظيم بازار، قيمت فرآورده‌های لبنی برای سومين بار» طی سال جاری گران شده است، و روزنامه ابتکار هم از «افزايش شمار قربانيان انفجار در کارخانه فولاد غدير يزد به ۱۳ نفر» خبر داده است.

«واگذاری غيرقانونی شرکت های دولتی به عامل اختلاس سه هزار ميليارد تومانی»

روزنامه های خراسان، تهران امروز، جام جم ، جمهوری اسلامی و کيهان گزارش داده اند که ریيس قوه قضایيه اعلام کرده که با آشکار شدن «واگذاری غير قانونی برخی از کارخانه های دولتی به گروه آريا» پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی «ابعاد تازه ای» به خود گرفته است.

به گزارش روزنامه خراسان، صادق لاريجانی روز چهارشنبه با اشاره به «ابعاد جديد پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» اعلام کرد که «دستور بررسی نحوه واگذاری کارخانه های مهم به گروه امير منصور آريا» را صادر کرده است.

روزنامه جام جم وابسته به سازمان صدا و سيما نيز خبر داده که «بررسی نحوه واگذاری کارخانه‌ها به گروه آريا» در دستور کار قوه قضایيه قرار گرفته است.

به نوشته اين روزنامه، ریيس قوه قضاييه در تشريح آخرين وضعيت پرونده فساد مالی بزرگ «از صدور کيفرخواست اين پرونده در آينده‌ای نزديک خبر داده» اما گفته است: «در روند رسيدگی به اين پرونده، ابعاد جديدی از تخلفات مطرح شده» که از جمله اين مسائل «واگذاری برخی کارخانه‌های مهم همچون کارخانه فولاد به اين گروه متخلف است.»

جام جم از قول صادق لاريجانی تاکيد کرده است: «اگر ثابت شود که واگذاری‌ها به اين شرکت از ابتدا و اساس غيرقانونی بوده است، مسير قضايی رسيدگی‌ها نيز تا حدی تغيير خواهد کرد و ابعاد جديدی خواهد يافت.»

روزنامه های جمهوری اسلامی و کيهان نيز «بررسی تخلفات واگذاری شرکت فولاد به گروه آريا» را بخشی از «ابعاد تازه پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» توصيف کرده اند.

روزنامه تهران امروز در تيتر يک شماره پنج شنبه از «ماموريت جديد سازمان بازرسی کل کشور» در پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی خبر داده است.
اين روزنامه با تاکيد براينکه «احتمال واگذاری غيرقانونی برخی کارخانه‌های مهم از جمله کارخانه فولاد به گروه آريا تقويت شده است» نوشته که «مصطفی پور محمدی ریيس سازمان بازرسی کل کشور ماموريت يافته است که در اسرع وقت بررسی کند که آيا اصل واگذاری‌ها قانونی يا غيرقانونی بوده است.»

روزنامه تهران امروز همچنين نوشته است که اظهارات ریيس قوه قضایيه درباره واگذاری غير قانونی کارخانه های دولتی به شرکت امير منصور آريا «دخالت جريان انحرافی» دولت را «در تخلف بزرگ بانکی موسوم به اختلاس سه هزار ميلياردی را تقويت می‌کند، چرا که پيش از اين نيز مسائلی از قبيل اين واگذاری غيرقانونی با دخالت رهبر جريان انحرافی مطرح شده بود.»

روزنامه تهران امروز همزمان طی يادداشتی در صفحه نخست شماره پنج شنبه از قوه قضایيه خواسته تا دادگاه پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی به صورت «علنی» برگزار شود.

اين روزنامه با اشاره به اينکه «اختلاس سه هزار ميليارد تومان» از سوی «نئومفسدان اقتصادی که علقه تشکيلاتی و مادی به برخی جريانات سياسی ساختارشکن داشته اند، بی‌شک توهين بزرگی بود به شعور بلند ۷۰ ميليون ايرانی» و از همين رو برگزاری علنی اين دادگاه از «فشارهای وارده به دستگاه قضايی» کم می کند، و از طريق ايجاد «شناخت بهتر مردم از جريانات و باندهای مفسد» در انتخابات آينده مجلس نيز موجب «عدم اقبال به اين جريانات» می شود.

نشست ويژه و غيرعلنی مجلس برای بررسی تحريم‌ها و تهديدها

روزنامه جهان صنعت و شرق خبر داده اند که «نشست ويژه و غيرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی تحريم‌ها و تهديدها» هفته آينده برگزار می شود.

روزنامه جهان صنعت در تيتر يک شماره پنج شنبه از «جلسه غيرعلنی مجلس برای بررسی تحريم ها» خبر داده و نوشته است که روز چهارشنبه محمدرضا باهنر نايب ریيس مجلس شورای اسلامی که رياست جلسه را بر عهده داشت به نمايندگان اعلام کرد که «مجلس هفته آينده جلسه غيرعلنی برای بررسی تحريم‌ها دارد.»

اين روزنامه اشاره ای به جزئيات بيشتر يا دستور کار جلسه ويژه و غيرعلنی مجلس هشتم برای بررسی تحريم ها نکرده است.

روزنامه شرق نيز تيتر يک شماره ۲۴ آذر ماه خود را به «نشست ويژه مجلس برای بررسی تحريم‌ها و تهديدها» اختصاص داده و نوشته است: «به نظر می‌رسد دوره انکار گذشته و زمان واقع‌گرايی است» و «تحريم ها و تهديدها کار را به جلسه غيرعلنی، اما رسمی کشانده» است.

به نوشته اين روزنامه، «آن‌گونه که محمدرضا باهنر، نايب‌ رييس مجلس گفته تصميم بر آن شده تا مجلس شورای اسلامی هفته آينده در جلسه‌ای غيرعلنی به بررسی مسايل اقتصادی در شرايط تحريم بپردازد. »

روزنامه شرق با اشاره به اينکه «ايده تشکيل جلسه‌ای که در آن به صورت محرمانه به بررسی شرايطی که تحريم‌ها ايجاد کرده پرداخته شود نخستين بار در دهم آذر با دست به دست شدن نامه‌ای ميان نمايندگان رونمايی شد»، از فاضل موسوی نماينده خدابنده و عضو فراکسيون اصلاح‌طلبان مجلس به عنوان طراح اصلی نامه ای نام برده که با امضای ۱۶۰ نماينده مجلس از علی لاريجانی خواسته شده تا مجلس شورای اسلامی طی «جلسه ويژه و غير علنی» اما «رسمی» به ابعاد و پيامد تحريم ها و تهديدها رسيدگی کند.

فاضل موسوی به روزنامه شرق گفته است: «تحولات اخير در پرونده هسته‌ای ايران»، «تشديد تحريم‌های اقتصادی»، و «تهديد‌های نظامی که مدتی است بر سر آن بحث‌ها بالا گرفته است» از محورهای اصلی «جلسه غيرعلنی» اما «رسمی» مجلس شورای اسلامی در هفته آينده است.

اين نماينده مجلس همچنين گفته که قرار است در اين جلسه «دقيقا در مورد تاثير تهديدها و تحريم‌ها در درازمدت و کوتاه‌مدت بر زندگی مردم و راه‌کارهايی برای مواجهه با اين شرايط گفت‌ و گو کنيم.»

فاضل موسوی با تاکيد بر اينکه «در يکی، دو ماه اخير تحريم‌های اقتصادی غرب عليه جمهوری اسلامی شدت گرفته و عملا وارد فاز جديدی شده» و «در چند ماه اخير شاهد افزايش تهديد‌های نظامی از سوی غرب هستيم» که «نگاهی به ادبيات به کار رفته از سوی برخی نظاميان دو طرف به خوبی چند و چون شرايط را نشان می‌دهد»، و «به همين علت نامه‌ای نوشتيم خطاب به رييس مجلس تا اين جلسه ويژه تشکيل شود.»

عضو فراکسيون اصلاح طلبان مجلس هشتم همچنين به روزنامه شرق گفته است: «با توجه به قطعنامه‌های متعددی که در اين مدت عليه جمهوری اسلامی صادر شده و تهديدهايی که صورت گرفته بايد پذيرفت در شرايط ويژه‌ای قرار داريم»، و «اين شرايط ويژه نيازمند اين است که تمهيدات جدی و ويژه‌ای انديشيده شود که آن هم نيازمند تشکيل جلسه ويژه‌ايی است.»

«رستم قاسمی: تحريم نفت ايران عاقلانه نيست»

روزنامه اطلاعات در يکی از تيترهای اصلی شماره پنج شنبه از قول رستم قاسمی وزير نفت جمهوری اسلامی نوشته است: «فکر نمی‌کنيم نفت ايران تحريم شود و عاقلانه نيست که اين کار را انجام دهند. »

اين روزنامه در عين حال خبر داده که با برگزاری يکصد و شصتمين اجلاس اوپک رياست دوره ای ايران بر اوپک پايان يافت، و البته در همين اجلاس نيز ۱۱ کشور توليد کننده نفت تصويب کردند که «سقف توليد اوپک از ۲۴ ميليون و ۸۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز» به «توليد روزانه ۳۰ ميليون بشکه» افزايش يابد.

روزنامه خراسان نيز در شماره پنج شنبه طی گزارشی درباره پيامدهای احتمالی تحريم نفتی و تحريم بانک مرکزی ايران، نوشته است: «طی هفته های اخير شاهد دور جديدی از تلاش های غرب به ويژه اروپا برای افزايش تحريم های ايران بوده ايم حتی بحث تحريم خريد نفت ايران نيز مطرح شده است که البته با مخالفت برخی اعضای اتحاديه اروپا فعلا به نتيجه نرسيد و تصميم گيری درباره آن به ماه آينده موکول شد» و «در آمريکا نيز تلاش هايی در کنگره برای اعمال تحريم بر بانک مرکزی ايران درجريان است.

اين روزنامه در عين حال از قول محسن کوهکن عضو هيات ریيسه مجلس و از نمايندگان وابسته به جناح حاکم نوشته که «تحريم ها همچون شمشير دولبه است و آمريکا و به خصوص اتحاديه اروپا بيشتر در معرض تبعات آن هستند.»

اما علی قنبری، نماينده مجلس در دوره‌های پنجم و ششم نيز درباره تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی طی گفت و گويی با روزنامه شرق «تحريم‌های جديد» را ناشی از «ادامه اختلافات جمهوری اسلامی ايران و غرب بر سر مسايل هسته‌ای و حقوق بشر» ارزيابی کرده است.

اين نماينده اصلاح طلب مجلس با اشاره به سياست تنش زدايی در دولت محمد خاتمی و تنش زايی در دولت محمود احمدی نژاد، گفته است: «در دوران اصلاحات ما روندی را طی کرديم که توانستيم با دنيای غرب و جهان تعامل ايجاد کنيم و اين کار به نقطه‌ای رسيد که جلو تحريم‌ها گرفته شد. اما سيستم و مبانی سياست‌ خارجی دولت جديد(دولت احمدی نژاد) و برخوردهايی که ايجاد شد در نهايت به اينجا کشيده شد.»

روزنامه شرق از قول علی قنبری نوشته « من اعتقاد دارم که می‌شد با تعامل سازنده و روش‌هايی که به طور عمده در نظام سياسی دولت اصلاح‌طلب انجام شد اين کار به جايی برسد که موجب تشديد اختلاف‌ها و تحريم‌ها نشود. »
اين نماينده اصلاح طلب همچنين درباره «تحريم نفتی» يا «تحريم بانک مرکزی جمهوری اسلامی» هم به روزنامه شرق گفته است: «تحريم‌ها آن‌طوری که طراحان اش مطرح کردند صددرصد به کرسی نمی‌نشيند، ولی می‌تواند مشکلاتی برای اقتصاد کشور به بار بياورد و بسته به سطح و اندازه و وسعت و حجم تحريم‌ها هم بايد قضايا را تحليل کرد»، و البته «بعيد می‌دانم که به اين راحتی تحريم بانک مرکزی اجرايی شود» اما «اگر بانک مرکزی تحريم شود، قضيه فرق می‌کند و مشکلات و مسايل ديگری را به دنبال خواهد داشت.»

«با تصويب دولت، قيمت شير و لبنيات برای سومين بار گران شد»

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده که «با چراغ سبز ستاد تنظيم بازار، قيمت فرآورده‌های لبنی برای سومين بار» طی سال جاری گران شده است.

به گزارش اين روزنامه، «سومين مرحله‌ افزايش قيمت شيرخام و فرآورده‌های لبنی» در جلسه ستاد تنظيم بازار با حضور محمدرضا رحيمی معاون اول ریيس دولت مورد تصويب قرار گرفت و «به اين ترتيب قيمت پايه‌ شيرخام درجه يک به ۶۰۰ تومان رسيد.»

روزنامه جمهوری اسلامی از قول حسين چمنی، مشاور انجمن صنايع لبنی ايران نوشته است: «قيمت شيرخام در دو مرحله از سوی کارگروه تنظيم بازار افزايش يافته و از کيلويی ۵۲۰ تومان مصوب تيرماه به کيلويی ۵۷۰ تا ۶۰۰ تومان در ماه جاری افزايش يافت که باعث افزايش قيمت فرآورده‌های لبنی شده است.»

مشاور انجمن صنايع لبنی ايران با تاکيد بر اينکه «هر کيلو شيرخام از ۴۳۰ تومان سال گذشته به ۶۰۰ تومان در سال جاری رسيده است»، گفته است: «در حالی‌ که قيمت شير خام بيش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش قيمت داشته بر قيمت محصولات لبنی حدود ۱۸ درصد افزوده است. »

به گفته حسين چمنی، افزايش چندباره قيمت شير و محصولات لبنی «باعث کاهش توليد شير پاستوريزه، کاهش سرانه مصرف و همچنين کاهش قدرت رقابت محصولات لبنی ايران در بازار‌های جهانی شده است. »

روزنامه جمهوری اسلامی از قول مشاور انجمن صنايع لبنی ايران نوشته است: «قيمت شيرخام در ايران بالاتر از کشور‌های اروپايی و آمريکايی است» و درحالی که «هر کيلو شيرخام در کشور هلند ۴۵ سنت، در آرژانتين ۳۶ سنت، در آلمان ۴۱ سنت، در استراليا ۴۲ سنت، در اکراين ۴۰ سنت، در هند ۳۹ سنت، در آمريکا ۳۷ سنت، در ايرلند ۳۵ سنت است» هر کيلو شيرخام «در ايران ۵۵ سنت فروخته می‌شود که بسيار بالاتر از نرخ ميانگين اتحاديه اروپا است» و «از سوی ديگر کيفيت شيرخام توليدی در کشور‌های اروپايی بسيار بالاتر از ايران بوده و بار ميکروبی کمتری دارد.»

افزايش شمار کارگران کشته شده در انفجار کارخانه فولاد يزد به ۱۳ نفر

روزنامه ابتکار از «افزايش شمار قربانيان انفجار در کارخانه فولاد غدير يزد به ۱۳ نفر» خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، علی سيلمان‌پور مديرکل پزشکی قانونی استان يزد آخرين آمار کارگران کشته شده در جريان انفجار کوره فولاد يزد را ۱۳ نفر اعلام کرده و گفته است: «در ساعات اوليه پس از وقوع اين حادثه ۷ کشته و ۱۴ مجروح برای اين حادثه اعلام شده بود که در چند روز اخير ۶ نفر از مجروحان نيز به دليل شدت صدمات جان خود را از دست دادند.»

مديرکل پزشکی قانونی استان يزد گفته است: «پنج نفر از کارگران در صحنه حادثه، دو نفر يک روز بعد، سه نفر در دومين روز بعد از حادثه و سه نفر نيز در روز چهارشنبه جان خود را از دست داده‌اند» ، و «شش مجروح اين حادثه همچنان در بيمارستان بستری هستند و دو تن ديگر نيز مداوا و از بيمارستان ترخيص شده‌اند.»

روزنامه ابتکار از «عدنان عزيزی، عبدالحميد صادقی، مصيبت کريمی‌راد، مراد خالقپور، ايرج مهاجری، ولی محمدی، رحم‌الدين‌نورزهی، خدارحم اوليازهی، محمد ايزدی، هاشم عابدينی» و «رضا خالقپور فرزند علی داد، رضا خالقپور فرزند چراغ و پويا عزيزی» به عنوان ۱۳ کارگری نام برده که در انفجار کارخانه فولاد غدير يزد کشته‌شدند.

انفجار در کارخانه فولاد غدير يزد واقع در شهرک صنعتی يزد شامگاه يک شنبه ۲۰ آذرماه رخ داد، و روزنامه شرق روز سه شنبه از قول محمد احراميان مديرعامل يکی از شرکت‌های فولادسازی استان يزد «مهمات جنگی غير قابل استفاده» را «عامل احتمالی انفجار در فولاد غدير يزد» اعلام کرد.

به گفته محمد احراميان، «در بين مواد اوليه ذوب فولاد غدير يزد مقداری مهمات جنگی غيرقابل استفاده مثل خمپاره و پوکه وجود داشته که از قبل چک نشده و در هنگام کار منفجر شده است.»

مقام های رسمی تاکنون دليل وقوع اين انفجار را اعلام نکرده اند.
XS
SM
MD
LG