لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

افزايش شمار پناهجويان ايران در آلمان طی ماه نوامبر


شمار پناهجويان ايرانی در آلمان و ديگرکشورهای اروپايی همچنان رو به افزايش است و تازه ترين آمار رسمی نشان می دهد که از آغاز سال جاری ميلادی تا پايان ماه نوامبر، سه هزار و ۳۰ پناهجوی ايرانی تنها وارد خاک آلمان شده اند.

به گفته يک کارشناس در کشور آلمان، شمار پناهجويان ايرانی در ديگر کشورهای اروپايی هم کم و بيش به همين اندازه است.

اداره کل پناهندگان و مهاجران آلمان در پايان هر ماه شمار دقيق متقاضيان پناهندگی را در قياس با ماه پيش و با جزييات کامل منتشر می‌کند.

بر پايه تازه ترين آمار رسمی، تا پايان ماه نوامبر، دقيقا سه هزار و ۳۰ پناهجوی ايرانی تقاضای خود را تسليم مقام‌های مسئول آلمانی کرده ‌اند. اين شمار در مقايسه با آمار سال پيش نشان از افزايش شمار پناهجويان ايرانی در آلمان دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:42 0:00
لینک مستقیم


سوای اين، بر پايه آمار ديگری که از سوی کميساريای عالی پناهندگان انتشار يافته، تنها در شش ماه اول سال جاری ميلادی که رو به پايان است، حدود هفت هزار و ۶۰۰ ايرانی از کشورهای صنعتی تقاضای پناهندگی کرده‌اند. آمار شش ماه دوم اين نهاد وابسته به سازمان ملل، يک ماه ديگر در شهر ژنو منتشر می‌شود.

با توجه به دو آمار ياد شده از سوی اداره کل پناهندگان آلمان و کميساريای عالی پناهندگان، از حميد نوذری، سرپرست کانون پناهندگان ايرانی که همراه با همکارانش در شهر برلين، پناهجويان ايرانی را با حقوق شان آشنا می‌کند، علت افزايش پناهجويان ايرانی در آلمان و ديگر کشورهای اروپايی را جويا شدم.

حميد نوذری: بيش از دو سال است که به طور مرتب و ماهانه با افزايش پناهجويان ايرانی در آلمان و ديگر کشورهای اروپايی مواجهيم و اين نشان دهنده ابعاد وسيع نارضايتی‌های سياسی، اجتماعی، فرهنگی و جنسيتی در ايران است.
در طول دو سال گذشته تعداد زيادی از ايرانيان کشور را ترک می‌کنند و اين نشان دهنده اين است که عملکرد رژيم جمهوری اسلامی ايران دليل اصلی افزايش موج پناهندگی در طول دو سال اخير است.

آقای نوذری، در ديگر کشورهای پناهنده پذير اتحاديه اروپا آيا وضع پناهجويان ايرانی به همين منوال است. يعنی تعداد آنها رو به افزايش گذاشته است؟

هم در اروپا، آمريکا، کانادا، استراليا، انگلستان، نروژ، سوئد، و در فرانسه، حتی اطلاع دقيق داريم که در کشورهايی که از نظر اقتصادی در وضعيت مناسبی به سر نمی‌برند و دچار بحران‌های اقتصادی هستند و غالب پناهجويان سراسر دنيا به آنجا نمی‌روند و شرايط خيلی بدی برای پناهجويان دارند، مثلا ايتاليا و اسپانيا، تعداد پناهجويان ايرانی رو به افزايش است.
در ترکيه هم همين طور است. در طول چند ماه گذشته با موج جديدی از جوانان فعال و پناهجوی ايرانی مواجهيم. روزانه من با چند نفر از آنها صحبت می‌کنم و مصاحبه می‌گيرم، آنها مشکلات دارند، درگير مسائل امنيتی هستند. زلزله وان هم که مزيد بر همه مشکلات شان شده و پناهجويان ايرانی را به جای ديگری منتقل کرده‌اند.

ميزان پذيرش پناهجويان ايرانی تا چه اندازه است؟

نسبت به پناهجويان کشورهای ديگر خيلی بالاتر است. به عنوان مثال در آلمان به طور متوسط، پذيريش پناهندگی چيزی حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد است اما پذيرش پناهجويان ايرانی گاه چيزی حدود بيشتر از ۵۰ درصد است.
اين مسئله نشان دهنده اوج گيری مسائل و مشکلات سياسی و اجتماعی در ايران است و همچنين نشان دهنده اين است که دلايل دانشجويان، اقليت‌های مذهبی و قومی، روزنامه نگاران، فيلمسازان، فعالين جنبش‌های زنان و دانشجويی و وبلاگ نويسان مورد توجه قرار می‌گيرد.»

همپای افزايش پناهجويان ايرانی در آلمان، شمار مهاجران کشورهای يونان، پرتغال، اسپانيا و ايتاليا هم در آلمان رو به افزايش گذاشته‌است.

آمار رسمی می‌گويد، در شش ماه نخست سال جاری ميلادی که رو به پايان است، حدود ۴۳۵ هزار نفر از شهروندان کشورهای ياد شده اروپايی به خاطر بحران مالی يورو و درصد بالای بيکاری از کشورهای شان مهاجرت کرده و وارد آلمان شده‌اند.
XS
SM
MD
LG