لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

عراق در صادرات نفت از ایران پیش افتاد


شرکت ملی نفت عراق روز چهارشنبه طی گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام اين کشور در ماه دسامبر، ماه گذشته ميلادی، نسبت به ماه قبل آن، نوامبر، دو ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه افزايش داشته است.

طبق اين گزارش، صادرات ماهانه نفت عراق در ماه دسامبر برابر ۶۶ ميليون و پانصد هزار بشکه بوده است، رقمی که با صادرات کنونی نفت ايران برابری می کند.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک که در ماه جاری منتشر شد، توليد نفت خام عراق در ماه دسامبر به دو ميليون و ۷۲۳ هزار بشکه در روز رسيده است که نسبت به سال ۲۰۱۰، بيش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته است.

شرکت ملی نفت عراق اعلام کرده است که افزايش صادرات نفت خام عراق، هم از مناطق جنوبی عرب نشين و هم منطقه کردستان افزايش يافته است.

شرکت «بريتيش پتروليوم» ذخاير ثابت شده نفت عراق را ۱۱۵ ميليارد بشکه تخمين زده است که قسمت اعظم آن در مناطق جنوبی اين کشور است.

وزارت نفت عراق اعلام کرده است که توليد نفت اين کشور در سال ۲۰۱۲ به سه ميليون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد و دو ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه از اين رقم صادر خواهد شد، آماری که به سرعت می رود توليد و صادرات روزانه نفت ايران را پشت سر نهد.

طبق گزارش اوپک، توليد نفت ايران در ماه دسامبر با کاهش ۲۲ هزار بشکه ای نسبت به ماه نوامبر سال ۲۰۱۱، به رقم سه ميليون و ۵۳۱ هزار بشکه در روز رسيده است. رقمی که طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی امريکا، دو ميليون و دويست هزار بشکه از آن صادر می شود.

توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۰، سه ميليون و ۷۰۶ هزار بشکه گزارش شده است که در مقايسه با ماه گذشته، توليد نفت ايران ۱۷۵ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

وزارت نفت عراق همچنين اعلام کرده است که با توجه به قراردادهای بزرگی که ميان عراق و شرکت‌های نفتی مهم جهان به امضا رسيده، توليد نفت اين کشور ظرف سه سال آينده به روزانه ۱۱ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد رسيد.

افزايش سرعت توسعه ميادين نفتی عراق در حالی است که ميادين دهلران، نفت‌شهر، پايدار غرب، آذر، آزادگان، يادآوران، آبان و اروند به‌طور مشترک به ايران و عراق تعلق دارند. ذخایر اين هشت ميدان ۱۴‌ ميليارد بشکه برآورد می‌شود.
XS
SM
MD
LG