لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

مشاور نتانیاهو: رخدادهای هفته اخیر حمله اسرائیل به ایران را مشروع کرده است


برنامه هسته ای تهران به محور تنش میان آمریکا، اسرائیل و ایران تبدیل شده است.
برنامه هسته ای تهران به محور تنش میان آمریکا، اسرائیل و ایران تبدیل شده است.
مشاور نخست ‌وزیر اسرائیل می ‌گوید: رییس جمهوری آمریکا هرگز تهدیدی جدی به حمله نظامی، آن‌گونه که بتواند ایران را از دست‌یابی به سلاح اتمی منصرف کند، مطرح نکرده است.

به ‌گزارش خبرگزاری رویترز، تساهی هنگبی، نماینده پیشین و پرنفوذ پارلمان اسرائیل که حدود دو ماه پیش، از حزب اپوزیسیون کادیما کناره گرفت تا به‌عضویت حزب نخست‌وزیر اسرائیل، یعنی لیکود در آید، روز شنبه، سخنان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره برنامه اتمی ایران را مبهم و بدون نظم منطقی خواند و افزود که احتمالا به‌همین دلیل است که رهبران ایران این سخنان را جدی نمی‌گیرند.

تساهی هانگبی، از افراد مورد اعتماد نخست ‌وزیر اسرائیل شمرده می‌شود و پیش از این، پست‌هایی همچون ریاست دستگاه نظارتی نخست‌وزیر بر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، سرپرستی آژانس انرژی اتمی اسرائیل و چندین دوره ریاست کمیته دفاعی و امور خارجه پارلمان اسرائیل را برعهده داشته است.

آقای هانگبی در سخنرانی خود که در شهر بئرشبع در جنوب اسرائيل ایراد شد، گفت: «رخدادهای يک هفته اخیر، حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران را مشروع کرده است».

وب سايت خبری روزنامه «يديعوت آخرونوت» روز شنبه نوشته بود که منظور آقای هانگبی از «رخدادهای يک هفته اخير»، گزارش فصلی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در زمينه طرح های هسته ای ايران منتشر کرد.

گزارش آژانس می گويد که ايران در سه ماه گذشته ميزان سانتريفوژهای نصب شده در تأسيسات فردو در دل کوه های استان قم را دو برابر کرده و آن را به بيش از دو هزار واحد گريز از مرکز افزايش داده است.

گزارش آژانس همچنين به ادامه فعالیت های ايران در پادگان پارچين در شرق تهران مشکوک است؛ ايران مانند گذشته تأکيد دارد که همه اقداماتش در طرح های هسته ای، قانونی است و آيت الله علی خامنه ای رهبر ايران نيز روز پنجشنبه در اجلاس سران عدم تعهد در تهران تأکيد کرد که ايران در صدد استفاده صلح جويانه از برنامه هسته ای است.

اما مقامات اسرائيل گفته اند که گزارش آژانس، شک اين کشور را در مورد ماهيت نظامی برنامه هسته ای ايران تقويت کرده است.

تساهی هانگبی در سخنان روز شنبه خود به اظهارات ژنرال مارتين دمپسی رييس نيروهای مسلح آمريکا نيز واکنش نشان داد.

وی گفت: «زمانی هم که ما حمله به عراق را عملی می کرديم، می گفتند که حمله، برنامه اتمی صدام حسين را منهدم نمی کند و تنها مدتی کوتاه آن را به عقب می اندازد اما اکنون بيش از سه دهه سپری شده و طرح هسته ای عراق ديگر سر بر نياورده است».

اسرائيل در سال ۱۹۸۱ به فرمان مناخم بگين نخست وزير وقت این کشور، کوره اتمی عصيراک را در حالی که عراق در نخستين سالهای جنگ با ايران بود، بمباران کرد.

ژنرال مارتين دمپسی رييس نيروهای مسلح آمريکا روز پنجشنبه گفته بود که کشورش نمی خواهد به جنگ احتمالی اسرائيل عليه ايران کشيده شود.

روزنامه بريتانيايی «گاردين» نوشته بود: مفهوم اين سخنان اين است که اگر حمله اسرائيل به ايران عواقبی داشته باشد که واکنش نظامی آمريکا را بطلبد، اسرائيل نبايد در انتظار ياری آمريکا بماند.

آقای هانگبی اين را نيز گفته است که آمريکا در بيان گزينه نظامی در برابر ايران، قاطعيت مورد نياز را نشان نداده است. زيرا به گفته وی، سران ايران برای نوع بيان گزينه نظامی از سوی آمريکا اعتبار لازم را قايل نيستند زيرا اين گزينه به گونه جدی مطرح نشده است، و افزود که اسرائيل در گزينه نظامی «کاملاً جدی است».

اين ها در حالی است که نشريه معتبر آمريکايی «تايم» روز جمعه نوشت که آمريکا برای رساندن اين پيام به دولت اسرائيل که با حمله احتمالی اين کشور به ايران مخالف است، حتی از ابعاد حضور نيروهای آمريکايی در رزمايش چند هفته ديگر خود در جنوب اسرائيل به شدت کاسته است.

آمريکا تاييد می کند که نه تنها شمار نيروهای مشارکت کننده خود در اين تمرين را به يک سوم کاهش داده بلکه خدمه لازم را برای راه اندازی سيستم هايی مانند پاتريوت به اسرائيل نمی فرستد و اطمينانی هم نيست که يکی از دو ناو آمريکايی مجهز به سيستم رهگير موشکی «ايجيس» را راهی آب های اسرائيل کند.

مقامات امنيتی اسرائيل گفته اند که مفهوم اين پيام برای نتانياهو و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل بسيار روشن است؛ اين پيام را می رساند که باراک اوباما به شدت با انگيزه های نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل در قبال ايران مخالف است.

رييس کميسيون تحقيق اسرائيلی: «دستاوردهای ده ها ساله را منهدم می کنند»

در همين حال، قاضی ارشد اسرائيلی الياهو وينوگراد که رييس کميسيون ملی تحقيق درباره نبرد ۳۳ روزه ارتش اسرائيل عليه حزب الله لبنان بود، روز يکشنبه هشدار سختی به نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل داد و گفت که حمله، «تمامی دستاوردهای اسرائيل را در دهه های گذشته، چه دستاوردهای فيزيکی و چه ماحصل اقتصادی کشور ما را به خطر می اندازد».

قاضی وينوگراد افزود: «تمامی مسئولان پيشين و کنونی ارتش و امنيتی و نظامی اسرائيل به نتانياهو و باراک می گويند که حمله را رها کنيد اما آيا این دو هنوز لجوجانه می خواهند تصميم خود را بگيرند؟»

قاضی وينوگراد در مصاحبه با راديوی ارتش اسرائيل گفت: «باراک از حالا پانصد جسد را نيز شمارش کرده است». اين اشاره قاضی وينوگراد به اين ارزيابی وزارت دفاع اسرائيل و اهود باراک است که گفته اند حمله اسرائيل به ايران می تواند موجب وارد شدن تلفاتی حداکثر تا پانصد نفر به اسرائيل شود و نه هزاران نفر يا بيشتر.

قاضی وينوگراد اين را نيز گفت که «رفتارهای نتانياهو و باراک، بی مسئوليتی در سطحی است که نظير آن را در گذشته شاهد نبوده ايم. چگونه می توان به این دو اعتماد کنيم؟ باراک چه می داند که وقتی جنگ شروع شود، چه خواهد شد؟»

در واکنش به اين سخنان نتانياهو که گفته بود «در صورت شکست، خودم به کميسيون تحقيق می روم و همه مسئوليت را بر عهده خواهم گرفت»، قاضی وينوگراد با طعنه شديد گفت: «خُب، حالا ديگر خيالم آسوده شد؛ حالا همه مشکلات و ناراحتی ها را برطرف کرديد!»

قاضی وينوگراد که در گزارش نهايی کميسيون تحقيق خود در باره نبرد ۳۳ روزه شديدترين انتقادها را از نخست وزير وقت اهود اولمرت و اهود باراک وزير دفاع و ساير تصميم گيرندگان در تابستان ۲۰۰۷ بيان کرده بود، افزود که «نتانياهو می خواهد همگان را ساکت کند و هر کسی که حرفی می زند، مورد حمله نتانياهو قرار می گيرد؛ آری او سکوت می خواهد تا در خفقان، حمله را عملی کند و کشور را به سوی خطرناک ترين وضعيت ببرد».

نتانياهو: «ياوه گويی های تهران را شنيدند و کسی سالن را ترک نکرد»

در همين حال، بنیامین نتانياهو روز يکشنبه در نشست هفتگی هيات دولت خود به گزارش آژانس در باره ايران اشاره کرد و دوباره گفت: «تحريم ها عليه ايران هنوز هدف نهايی را به دست نياورده است؛ ايرانی ها از مذاکرات هسته ای برای پيشبرد برنامه هسته ای خود سوء استفاده می کنند و دليل اصلی اش اين است که جامعه جهانی خط روشن مشخصی را برای ايران تعيين نکرده است؛ رسيدن ايران به جنگ افزار هسته ای، خطاست».

آقای نتانياهو به اجلاس سران عدم تعهد به ميزبانی جمهوری اسلامی ایران نيز اشاره کرد و گفت: «هفته گذشته نمايندگان ۱۲۰ کشور نشستند و ياوه گويی های سران تهران را عليه اسرائيل شنيدند، سکوت کردند و يک نفر از آنها سالن اجلاس را ترک نکرد».
XS
SM
MD
LG