لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

اسرائیل یک ایستگاه رادیویی فلسطینی را تعطیل کرد


اسرائیل یک ایستگاه رادیویی فلسطینی در کرانه باختری را به اتهام «فراخوان فلسطینی‌ها به انجام حملات از جمله از راه چاقو زدن به اسرائیلی‌ها» بسته است.

نیروهای ارتش اسرائیل در نخستین ساعات بامداد روز سه‌شنبه ۱۲ آبان با ورود به ایستگاه رادیویی «منبر الحریه» در شهر الخلیل، بخشی از تجهیزات پخش رادیو را با خود بردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، حکمی نیز از سوی ارتش اسرائیل برای مدیر و بنیانگذار این ایستگاه رادیویی فرستاده شده که ادامه کار این ایستگاه در شش ماه آینده را ممنوع کرده است.

«منبر الحریه» که با حدود پنجاه کارمند به مدیریت ایمن قواسمه فعالیت می‌کرد، می‌گوید متحمل ۳۵۰ هزار دلار خسارت شده است.

طایفه القواسمه از اعضای حماس در کرانه باختری هستند؛ دو عضو این طایفه عامل ربودن و کشتن سه نوجوان یهودی در بهار سال ۲۰۱۴ بودند؛ اقدامی که به جنگ ارتش اسرائیل در غزه منجر شد.

«منبر الحریه» با سابقه ۱۳ سال کار رادیویی، دو بار دیگر نیز موقتا از سوی ارتش اسرائیل بسته شده بود؛ یک بار در سال ۲۰۰۲ در آغاز کار خود در سال‌های انتفاضه و بار دوم در سال ۲۰۰۸ در جریان جنگ ارتش اسرائیل با حماس در غزه.

اسرائیل می‌گوید، از آغاز بحران امنیتی، ایستگاه رادیویی یاد شده برنامه‌های خود را به تحریک افکار عمومی در زمینه دامن زدن به خشونت‌ها و چاقوزنی‌ها اختصاص داد و «عملا آتش بیار این جنگ بوده است».

حمله ارتش اسرائیل به برخی از نهادهای رسانه‌ای فلسطینی در بحران‌های امنیتی، مانند جنگ تابستان سال گذشته با حماس، مسبوق به سابقه است؛ اما پس از هر بحران این رسانه‌ها کار خود را از سر گرفته‌اند.

از ۶۹ کشته فلسطینی در بحران اخیر، ۴۳ نفر عوامل حمله با چاقو بوده‌اند؛ ۲۹ فقره از حملات شامل ۲۲ مورد چاقوزنی، سه مورد زیرگرفتن اسرائیلی‌ها با اتومبیل و چهار مورد حمله با سلاح گرم علیه اسرائیلی‌ها در الخلیل رخ داده است.

حملات با چاقو در الخلیل در سه هفته اخیر شماری از نیروهای امنیتی و نیز گروه قلیل یهودیانی را هدف گرفته که در محله یهودی‌نشین این شهر زندگی می‌کنند.

اسرائیل در روزهای گذشته جسد کشته‌ها را به خانواده‌های آن‌ها در الخلیل تحویل داد و نیروهای حکومت خودگردان فلسطینی در آیین‌های یادبود «شهیدان» مشارکت کردند.

بحران امنیتی کنونی اسرائیل پنجمین هفته خود را می‌گذراند.

در تازه‌ترین موارد از حملات با چاقو، شامگاه دوشنبه یازدهم آبان در خیابان‌های اصلی در دو شهر شهر ریشون لتصیون و نتانیا در مرکز اسرائیل چند نفر از رهگذران یهودی از جمله یک مرد ۷۱ ساله و یک پیرزن ۸۰ ساله هدف قرار گرفتند و دو مهاجم فلسطینی اهل کرانه باختری دستگیر شدند؛ یکی از آن‌ها اهل الخلیل بود.

رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی روز سه‌شنبه گفت، اسرائیل جوانان فلسطینی را طبق یک برنامه سیستماتیک «اعدام» می‌کند.

اما اسرائیل تاکید دارد کسانی هدف قرار گرفته‌اند که در حملات چاقوزنی و یا حمله با سلاح گرم و زیرگرفتن عامدانه مردم این کشور دخیل بوده‌اند.

اسرائیل می‌گوید تحریکات فلسطینی‌ها از جمله بر اساس «دروغ‌هایی» است که در مورد مسجدالاقصی مطرح می‌شود در حالی که در این مکان مقدس هیچ چیزی تغییر نکرده است.

همزمان، فرماندهی پلیس اسرائیل روز سه‌شنبه در دستوری تاکید کرد که به هیچ‌یک از نمایندگان مجلس اسرائیل، از هر دین و مذهبی، در شرایطی که بحران جاری ادامه دارد، اجازه رفتن به الاقصی داده نخواهد شد تا به تحریک تعبیر نشود.

سازمان امنیت اسرائیل نیز اعلام کرده که روز سه‌شنبه یک یهودی افراطی به نام «دوو مورل» را برای جلوگیری از دست زدن به اقداماتی در تحریک فلسطینی‌ها، به مدت شش ماه از شهر اورشلیم، بیت المقدس، دور کرده است.

در این میان به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ربای داوید لاو، یکی از روحانیون ارشد یهودی اسرائیل در مصاحبه‌ای تاکید کرده که از منظر شریعت یهود نیز رفتن به «تپه معبد مقدس» در شرق اورشلیم که الاقصی بروی آن بنا شده است، «حرام» است و باید اعتقادات مسلمانان محترم شمرده شود.

XS
SM
MD
LG