لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

آیت‌الله خامنه‌ای: راهکار از بین رفتن اسرائیل برگزاری رفراندوم است


آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، اول مرداد، خواستار «مقاومت قاطع و مسلحانه» در برابر اسرائیل تا پیش از نابودی آن شد و گفت که فلسطینی‌ها باید کرانه باختری را مثل غزه، «مسلح» کنند. وی در عین حال راهکار «از بین بردن» اسرائیل را برگزاری همه پرسی دانست.

در حالی که حمله اسرائیل به نوار غزه وارد شانزدهمین روز خود شده و درگیری میان گروه‌های تندروی مسلح در این منطقه با ارتش اسرائیل شدت گرفته است، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از دانشجویان گفته است: «تنها علاجی که تا قبل از نابودی رژیم صهیونیستی وجود دارد، مقاومت قاطع و مسلحانه است».

وی از کسانی که «علاقمند به سرنوشت ملت فلسطین» خوانده است خواست تا «کرانه باختری را مثل غزه مسلح کنند».

کرانه باختری رود اردن در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس است که از روند صلح با اسرائیل حمایت می‌کند. نوار غزه نیز در اختیار گروه رقیب آن، حماس است که چند سال است از سوی اسرائیل در حصر قرار گرفته و حماس راه مقابله با این کشور را درگیری نظامی می‌داند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بار‌ها ضمن نکوهش یاسر عرفات، رییس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی و محمود عباس به عنوان افراد «سازشکار» بر سر «آرمان‌های فلسطینی»، از گروه‌های تندرو مسلح فلسطینی نظیر حماس و جهاد اسلامی حمایت مالی، نظامی و رسانه‌ای می‌کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود در عین حال گفت که راهکار «از بین رفتن» اسرائیل برگزاری همه پرسی است.

وی اظهار داشت: «از بین رفتن رژیم صهیونیستی به معنی قتل‌عام مردم یهودی آن منطقه نیست. باید رژیم حاکم را رفراندوم و انتخاب مردم معلوم کند، منطق دنیا هم این را می‌فهمد. راهکار از بین رفتن رژیم صهیونیستی این است».

نخستین بار محمد خاتمی رییس جمهوری وقت ایران در ۲۳ آبان ۱۳۷۹ و در نهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در دوحه قطر، خواستار برگزاری رفراندوم در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی برای تعیین نظام آینده آن شد که وی از آن با عنوان «فلسطین اشغالی» یاد کرد.

آقای خاتمی شروط تحقق چنین مسئله‌ای را «بازگشت همه فلسطینیان به وطن خویش در فلسطین اشغالی»، «همه پرسی از مردم اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی»، «برپایی نظام مستقل فلسطین مورد دلخواه مردم آن در سر تا سر خاک فلسطین به پایتختی قدس شریف» و «تصمیم گیری دولت مستقل در مورد همه ساکنان فعلی این سرزمین» عنوان کرد.

طی دو هفته درگیری‌های نوار غزه که در روزهای اخیر شدت گرفته است بیش از ۶۸۵ فلسطینی، ۳۴ اسرائیلی و یک کارگر خارجی کشته شده‌اند. تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش بس میان اسرائیل و گروه حماس هنوز به نتیجه نرسیده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و‌ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم اکنون در اورشلیم به سر می‌برند تا برای برقراری آتش بس با مقام‌های اسرائیلی مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری از «برخی پیشرفت‌ها» خبر داده است ولی گفته که «هنوز باید کارهای دیگری انجام شود».

XS
SM
MD
LG