لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

محمد خاتمی: غربی‌ها نمی‌خواهند چيزی به جمهوری اسلامی بدهند


محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، در سخنانی با حمايت از سياست حکومت جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای تهران، غربی ها را متهم کرد که «نمی خواهند چيزی به جمهوری اسلامی بدهند و در عين حال می خواهند خيلی چیزها را يک طرفه» از آن بگيرند.

آقای خاتمی در ديدار با «جمعی از ايثارگران و جانبازان» جنگ هشت ساله ايران و عراق، کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان را به «ضعف» متهم کرد و گفت که «متاسفانه گروه پنج به علاوه يک ضعيف است. ۱+۵ تحت تاثير قدرت های بيرونی است يا لااقل احساس ترس و ضعف می کند».

به گفته وی، «موضع و راه ايران مشخص است. حسن نيت را در طرف ايران می بينم ولی ايران و ايرانيان حقوقی دارند که نه تنها آژانس و موازين بين المللی بلکه خود غربی ها هم به رسميت شناخته اند و بايد با اعمال اين حق موافق هم باشند».

رييس جمهوری پيشين ايران می گويد: «غربی ها نشان داده اند که نمی خواهند چيزی به جمهوری اسلامی بدهند، در عين حال که می خواهند خيلی چيزها را يک طرفه از ما بگيرند! اين شدنی نيست!»

ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در سال های اخير مذاکرات متعددی برای حل آنچه که بحران هسته ای تهران خوانده شده است انجام داده اند ولی اين گفت و گوها نتوانسته است به توافق نهايی ميان طرفين منجر شود.

غرب ايران را متهم می کند که در پوشش فعاليت های هسته ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی است و از تهران خواسته تا برای راستی آزمايی اين برنامه، غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد و با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ايران اين اتهام ها را رد کرده و در عين حال بر شدت فعاليت های غنی سازی اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد افزوده است. تهران همچنين اقدام به راه اندازی تاسيسات اتمی زير زمينی «فردو» کرده است که اين اقدام بر شدت تحريم های بين المللی و يکجانبه آمريکا و اروپا عليه ايران افزوده است.

طرفين در سال جاری سه دور مذاکره در استانبول، بغداد و مسکو انجام دادند ولی اين گفت و گوها نتيجه ملموسی در بر نداشت.

محمد خاتمی در ادامه اظهارات خود گفته است که نسبت به نتايج مذاکرات ميان ايران و غرب «خوشبين» نيست و غرب را متهم کرده که به گفته وی، «حاضر نيستند حقوق به رسميت شناخته شده ايران را در عمل هم به رسميت بشناسند».

اين مقام پيشين جمهوری اسلامی ابراز اميدواری کرده است که ايران و گروه پنج به علاوه يک «بر اساس منطق و منافع طرفين که برای ملت ما و جامعه ما هم قابل قبول باشد به راه حلی برسند».

سايت رياست جمهوری پيشين ايران که سخنان وی را منعکس کرده است در ادامه گزارش داده که در ديدار «جمعی از ايثارگران و جانبازان» با محمد خاتمی، برخی از آنها به «سکوت وی»، «انفعال اصلاح طلبان در مسائل جاری کشور»، «حصر سران اصلاحات»، «تداوم حبس و زندان فعالان سياسی» و «دليل شرکت وی در انتخابات مجلس نهم که به گفته جمعی از حضار غير قابل هضم بود» انتقاد کردند.

آقای خاتمی در واکنش گفته که «می دانم اين حرف ها حرف هايی است که در دل خيلی از افراد جامعه است» و افزوده است: «ادامه حصرها و حبس ها» در کشور مردم و جوانان را گروه گروه به اينجا می رساند که «اسلام يا حداقل حکومت اسلامی نباشد».

به گفته وی، «اين فاجعه ای است که بيش و پيش از همه حکومت بايد به آن بيانديشد و آن را حل کند».

رييس جمهوری پيشين ايران تصريح کرده که «ما نظام را قبول داريم... و جمهوری اسلامی به نظر ما همان است که می تواند پاسخگوی نياز جامعه باشد... به شرط آنکه واقعا جمهوری اسلامی باشد، يعنی رای و نظر مردم در تعيين حکومت موثر باشد».

به دنبال برگزاری انتخابات دهم رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ که با معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان فرد پيروز خاتمه يافت، اعتراض های گسترده ای در ايران عليه آنچه که «تقلب و مهندسی آراء» در انتخابات خوانده شد به راه افتاد.

در جريان سرکوب اين اعتراض ها، صدها تن از فعالان سياسی و مدنی، روزنامه نگاران و معترضان از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شدند و دهها تن نيز در جریان تيراندازی اين نيروها جان خود را از دست دادند.

از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ و به دنبال فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری يک راهپيمايی اعتراض آميز، اين دو رهبر معترضان نیز در حصر خانگی به سر می برند.
XS
SM
MD
LG