لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

کویت ۱۴ لبنانی و عراقی را به ظن ارتباط با حزب‌الله لبنان «اخراج کرد»


یک روزنامه کویتی روز دوشنبه دوم فروردین خبر داد که این کشور ۱۱ لبنانی و سه عراقی را به ظن ارتباط با گروه حزب‌الله لبنان از کویت اخراج کرده است.

این اتفاق سه هفته پس از همراهی کویت با سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در اعلام نام حزب‌الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه القبس به نقل از یک منبع امنیتی نوشته که اخراج این افراد به درخواست سرویس مخفی کویت صورت گرفته است. وزارت کشور کویت در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

شورای همکاری خلیج فارس روز دوم مارس حزب‌الله لبنان را که به ایران نزدیک است و همراه با نیروهای دولتی سوریه علیه مخالفان بشار اسد می‌جنگد را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. اتحادیه عرب نیز روز ۱۱ مارس تصمیم مشابهی اتخاذ کرد.

کشورهای عضو این شورا شامل عربستان، بحرین، امارات، کویت، عمان و قطر پیش‌تر در سال ۲۰۱۳ تحریم‌هایی علیه حزب‌الله وضع کرده بودند. عربستان روز هفتم اسفند نیز اعلام کرد که چهار شرکت و سه تبعه لبنانی را به خاطر ارتباط‌شان با حزب‌الله لبنان در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

القبس افزوده است که سازمان اطلاعاتی کویت فهرستی از لبنانی‌ها و عراقی‌های «تحت تعقیب» شامل مشاوران شرکت‌های بزرگ را تهیه کرده که «در راستای منافع عمومی» باید اخراج شوند.

عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در زمان تصمیم‌گیری پیرامون تروریستی معرفی کردن حزب‌الله لبنان، این گروه را به تلاش برای استخدام افراد جوان با هدف انجام اقدامات تروریستی در کشورهای عضو این شورا، قاچاق سلاح و مواد منفجره و تحریک به آشوب، خشونت و ناآرامی سیاسی متهم کرد.

حزب‌الله لبنان این تصمیم شورای همکاری خلیج فارس را «بی‌اعتبار و خصمانه» توصیف کرده و عربستان را پشت این اقدامات دانسته است. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران، نیز روز ۱۳ اسفند گفت: «کسانی که حزب‌الله را تروریست می‌خوانند، خواسته و ناخواسته وحدت و امنیت لبنان را هدف قرار داده‌اند».

هفته گذشته نیز بحرین شمار نامشخصی از لبنانی‌های مقیم این کشور را به اتهام وابستگی به حزب‌الله اخراج کرد و ریاض نیز هشدار داد با شهروندان و افراد مقیم در عربستان که از این گروه «حمایت کرده یا وابستگی خود را به آن اعلام کنند» برخورد خواهد کرد.

عربستان در ماه فوریه برنامه کمک نظامی سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان را در اعتراض به حضور گروه حزب‌الله در ساختار سیاسی این کشور متوقف کرد.

XS
SM
MD
LG